Bilhjälp, Peugeot 205 GTI

Zergh

Mmpfs... Bytte avatar igen =)
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
På jakt efter en ny Ducce, Cr250n är kvar.
Schena schena.

Nu äre så att jag och polarn håller på att tittar lite på div. bilar, och bilen som har fallit oss mest på läppen är en Peugeot 205gti, problemet är bara att bilen vägrar att starta, efter att förra ägaren hade hållt på att pula med ett sportluftfilter, startmotorn tuggar kanske 3 varv, sen stannar den, då är det bara att försöka några minuter senare.
Det är med störst sannolikhet batteriet som har sagt tack och adjö, men vi testade ett par startkablar, och då hoppade bilkräket igång på första knycket, men då dök det upp ett till problem, när motorn blev varm så dog den, och vägrade starta dom närmsta 5-10 minutrarna, är det någon som kanske har några tips om vad det kan vara för något fel?

Zergh skrev:
Schena schena.

Nu äre så att jag och polarn håller på att tittar lite på div. bilar, och bilen som har fallit oss mest på läppen är en Peugeot 205gti, problemet är bara att bilen vägrar att starta, efter att förra ägaren hade hållt på att pula med ett sportluftfilter, startmotorn tuggar kanske 3 varv, sen stannar den, då är det bara att försöka några minuter senare.
Det är med störst sannolikhet batteriet som har sagt tack och adjö, men vi testade ett par startkablar, och då hoppade bilkräket igång på första knycket, men då dök det upp ett till problem, när motorn blev varm så dog den, och vägrade starta dom närmsta 5-10 minutrarna, är det någon som kanske har några tips om vad det kan vara för något fel?

Tändspole är en typisk grej som kan lägga av när den blir varm, annars tycker jag att det låter som om du borde titta efter ett annat ex, har någon klåpare varit på o grejat o bilen sen inte går som den ska kan det va precis hur illa som helst.
205gti är ju en kul bil men det finns ganska gott om dom o dom står aldrig särskilt högt i pris så leta vidare!

Passa dig för 205:orna! Köp helst en utan motor så slipper du problem :)
Seriöst så skulle jag gissa på vacumläck på nån av slangarna, jag hade exakt samma problem och det var en slang som hade spruckit.

Jag tänker apsolut inte glo på någon annan :), för 2000 kronor så känns det ganska överkommligt då den är rostfri, och en Sony stereo följer med, Vakumläck och tändspole skall kollas upp imorgon, får ta en tur till Mekonomen i helgen, men låt tipsen flöda, kanske är något annat :), tack

Edit: Hur kollar man på lättast sätt om en slang har spruckit, kan vara lite svårt att se, funkar den gamla hederliga startgasmetoden måntro? :hihi

Last edited:
Ja startgas är det bästa om du inte vill följa upp dem en efter en. Hittar du inget så pröva tändspolar-fördelare-tändkablar-etc. Tror inte det sitter en inverterad kallstartventil på skiten (vet ej vad man kallar dem) men kika runt insuget och ryck i lite sånt som går att rycka i. Annars köper du en ny motor, 1500:- på skroten.

Fördelaren är nybytt, men jag får helt enkelt börja rota runt lite imorgon.
Får jag liv i bilen så kör jag död på motorn som sitter i nu, och sen kanske det är dags att leta rätt på ny motor, ska bli en kul upplevelse med sportkoppling på vintern... går nämligen inte att slira på den.
Om den mot förmodan överlever vinterns eskapader så blir det nog Autocrossbil av den.
Något som var lite förvånande var att den var helt rostfri... jag har aldrig sett en svensksåld pegga som har vart rostfri förut, men fransmännen har väll lärt sej att bygga bilar nu på senare tid.

Zergh skrev:
Schena schena.

Suck, nostalgin rinner till. Vem har inte haft en Pegga GTI? Trimmad o med hoprostad bakfjädring var det så nära GoKart det gick att komma! Jag tror jag hade alla fel som kan uppträda på den bilen under åren men du har presenterat en ny variant. Tändspolen verkar troligt, vid uppvärmning ökar diametern på lindningsvarven och det kan uppstå avbrott. När spolen är kall går det ett tag igen. Mycket körglädje dock, de stunder de varar!

Good Luck!

Humpf, jag kom på något annat som kanske kan vara roten i problemet (Förutom att den är fransk mr.Dee-cati)

Det sitter ett sportluftfilter på nu, där originalfiltret satt, och till orginalfiltret går det ju som en snorkel fram till grillen eller vad man ska säga, det öppna filtret har inte någon snorkel och filterboxen hade han också plockat ur, så kan det vara så att bilfan börjar dra in varmluft efter ett tag?, eller är jag ute och cyklar?

Zergh skrev:
Humpf, jag kom på något annat som kanske kan vara roten i problemet (Förutom att den är fransk mr.Dee-cati)

Det sitter ett sportluftfilter på nu, där originalfiltret satt, och till orginalfiltret går det ju som en snorkel fram till grillen eller vad man ska säga, det öppna filtret har inte någon snorkel och filterboxen hade han också plockat ur, så kan det vara så att bilfan börjar dra in varmluft efter ett tag?, eller är jag ute och cyklar?

Näe, det låter högst osannolikt då det knappast blir så varmt luft samt att det enda som händer är att du kan komma åt mindre energi som ger färre effekt i slutänden.
Men vad är det för specialkoppling som inte går att slira? Även med de värsta lamellerna brukar man kunna slira hyffsat. På min gamla bil satt det en Borg&warner tryckplatta på 1000kg samt fet platta som pallade med 500+ och den gick att slira om man försökte :)

Inte den blekaste om jag ska vara helt ärlig, men den korta biten jag hann köra så kändes den lite mystisk, den var stenhård längst ut, och sen när man hade tryckt ner den halvvägs så blev den mjuk och skön, men dragläge fanns inte överhuvudtaget, slirade man långsamt så hoppade den till och stendog ungefär vid mitten, så det kan lika gärna vara sletna lameller, och om så vore fallet så är det nog lika bra att köpa en ny motor på skroten, men nuvarande ägaren kallade det för "sportkoppling", jag är väll naiv som vanligt :lol

ÄDIT: Jag droppar teorin om varmluft ivf :), ska nog se över alla vakumslangar, och tändspole, förhoppningsvis så är det bara något skitfel, ta i trä.

Last edited:
Låter som om kopplingen är slut. Ingen billig historia.

Varför den inte går vet jag inte. Det kan ha med sportluftfiltret att göra. Det ska ju normalt sitta en luftmängdmätare mellan luftfiltret och insuget. Ibland plockar folk bort den när de monterar öppet filter med följd att bilen inte går så bra sen.

Men du säger att den går bra med starthjälp? Det tyder ju på kasst batteri och dålig laddning, generator, laddrelä. Går den varm efter ett tag kan det vara skit i kylsystemet, inget vatten, kass termostat, gången topplockspackning eller nåt annat kul.

2500:- är ju inte så mycket pengar. Men jag hade nog kollat på en annan ändå.
Jag köpte också en 205 GTI för 2500:- en gång. Jättefin(tyckte jag, inte morsan) men den gick inte så bra. Jag tänkte att det var nog bara justering och började meka.
Det visade sig vara Kamremmen som en gång gått av. Och de som haft bilen hade bara satt dit en ny utan att göra nåt mer så bilen gick bara på 3 cylindrar. Efter ett tag bara på 2. Då var den lite trött.
Men jag bytte ett par ventiler och lite annat så gick den fint sen. Men maken till skrammelhög till bil får man leta efter. Allt är av plast och går sönder. Fast dom går ju bra. Sålde den till en brud här i stan som gnällde på kopplingen när jag träffade henne på krogen sen. Hrrmm.

He he...

Farliga bilar de där, har ett par tre polare som har 205:or, tycker inte de gör annat än att skruva :hihi

Lycka till iaf

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...