Bilhandlares inställning vid inbyte?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Alla bilhandlare har säkert olika rutiner/inställning, och således kan säkerligen inte en generalisering göras med enkelhet. Jag försöker ändå.

Har en Volvo som jag vill bli av med. Min intention är att byta ner mig till något billigare. Hur ställer sig en bilhandlare till ett byte av följande karaktär;

Intressant bil: Polo 1,4 2005. Pris: 75000kr
Inbytesbil: Volvo V50 T5 AWD 2005. Pris: 140000kr

Kan jag få en mellanskillnad, i cash, bananer, check? Kommer jag få "presentkort på 65000kr" hos VW som jag kan köpa VW-kepsar för, eller kommer bilhandlaren inte att vilja genomföra ett byte av digniteten ovan, över huvud taget? Eller kommer handlaren säga fine, vi byter - rätt av.

Erfarenheter?

Ja, jag har mailat två olika handlare och hoppas att jag får något vettigt svar från dem. Tills dess, informera mig.

Om din dyrare bil är prissatt under gröna listans prissättning i inbyte, kan det vara intressant för en del.

Men blir en dålig affär för dig

Att byta in bil till en billigare hos handlare är ekonomiskt självmord du får räkna med att handlaren vill ha minst 30kkr i vinstmarginal. Bilhandlare vill inte byta bilar framförallt inte om de skall lägga pengar mellan, det är inte direkt bra för kassaflödet. Sälj volvon på blocket, T5 AWD som är vettigt underhållen är ju rätt eftertraktade.

Var själv med vid ett Volvobyte där vi vandrade in hos handlaren och ville byta en v70XC-00 mot en 2,5T-01. Skyltpriset på 2,5T var 110kkr och handlaren erbjöd 70kkr för XC. Tog några bilder och lade ut bilen på blocket, 3 dagar senare var den såld för 105kkr. Gick åter till handlaren med pengar i handen och nu var där annat ljud i skällan....

Tack för input! Kommer inte att bli något inbyte med tokförlustaffär som följd. Såpass desperat är jag icke.

Back