Bilhandlare som bara tar postväxel??

Bra tankar och låter korrekt. Dock när jag pratade med BABS teknikska avdelning om detta för ett tag sedan så sa han att det var ett problem att i förväg veta exakt vilken avgift som faktiskt blir innan transaktionen görs eller är gjord eftersom det i vissa fall kan vara svårt att veta om det är ett rent kreditkort eller kort exempelvis visa som är kopplat till ett bankkonto. Låter helsnurrigt men vi får väl hoppas att BABS själva vet vad dem pratar om ;)

Fast det borde ju vara upp till kortföretagen och de företagen som hanterar "trafiken" att ordna fram ett pålitligt system där säljaren kan svara "vill du pröjsa med ditt kreditkort förlorar du 2000 av din prutmån, vill du fortfarande betala med kortet eller vill du ordna betalning på annat sätt?

Medans om jag kommer in med mitt betalkort utan avgifter så ska de glatt kunna ta emot det med vetskapen om att det bara kostar dem 2kr.

En sån värld hade jag velat leva i ;).

Men herregud... "Tillmötesgå säljaren"...

Inte nog med att säljaren ska tjäna pengar på köparen, han ska göra det bekvämt för sig också? Är han så jävla nojjig får han väl göra några kontrollsamtal om kunden vill betala med kort?

Får eksem av såna "bend over and take it"-nickedockor som låter sig köras med.

Min brorsa köpte en ganska ny BMW 520 för lite drygt 25 år sedan. 72.000:- vill jag minnas att han gav, 20 år var han då. Han betalade med en postväxel, varvid säljaren säger: "vi tar 50 kronor i avgift för att lösa in postväxlar." Brorsan: :nicka

I efterhand inser han att han skulle lämnat kontoret på studs.

Hoppsan,lever tydligen i det förgångna. . . . På den tiden fick säljaren ställa vilka villkor som helst och även sätta vilket pris han ville. . . . . Om ingen vill ställa upp på villkoren så var det säljarens problem,inte köparen som gick någonannanstans. . . The dark ages. . . .

Det hela har iaf skapat lite funderingar hos en del :)

Jag gjorde som säljaren sa och gav honom en postväxel. När jag skulle hämta bilen var han inte speciellt tillmötesgående heller...... Det mesta verkade både krångligt och lite besvärligt. Vet inte om det var för att jag fick bilen för ett rätt bra pris eller om det var för att jag som relativt "ung" kommer och köper en en bil utan att behöva låna pengar. Kände en viss motvillighet till hela affären :va

Hur som, hade det inte varit för att det blev en bra affär för mig så hade jag nog inte köpt bilen. Enbart pga säljaren arroganta sätt :rolleyes:

Tycker att det är jäkligt tråkigt att vi Svenskar inte begär mer när vi handlar. Klart som f-n att vi skall begära bra service! Särskilt om det handlar om så mycket pengar som ett bilköp ofta innebär! Tycker att dom som menar att man bara skall tiga och betala, eller göra som säljaren vill. Skall tänka på det nästa gång de tex vill ha en del till sin mc och säljaren vill ha tre veckor på sig för att ta hem den (väntar tills de kan ta hem många delar samtidigt för det blir billigare). Eller när de skall betala delen de väntat i tre veckor på får reda på att de skall ha 100% mer för den än om de hade beställt den själva. Allt slutar med att de får samma del som de hade kunnat fixa själva fast 100% dyrare och 1,5 vecka senare :rolleyes: Allt pga i första hand dålig service!

Last edited:
Det mesta verkade både krångligt och lite besvärligt. Vet inte om det var för att jag fick bilen för ett rätt bra pris eller om det var för att jag som relativt "ung" kommer och köper en en bil utan att behöva låna pengar. Kände en viss motvillighet till hela affären :va

Haha, känner igen det där. Vi köpte en BMW demobil som var några månader gammal, och lyckades iofs inte pruta så mkt, men det var ett superpris från start och till det fick drag monterat och lite annat som fick ingå. Säljaren var helnöjd med att ha sålt en bil, ända till han frågade om finansieringen och fick motfrågan om han tog kort.

Jag tror att de tjänar mer på finansieringen än de erkänner, och när det kommer in unga köpare antar de att det blir full finansiering vilket gör att de kanske prutar lite mer än de borde. *blåsning* :D

Haha, känner igen det där. Vi köpte en BMW demobil som var några månader gammal, och lyckades iofs inte pruta så mkt, men det var ett superpris från start och till det fick drag monterat och lite annat som fick ingå. Säljaren var helnöjd med att ha sålt en bil, ända till han frågade om finansieringen och fick motfrågan om han tog kort.

Jag tror att de tjänar mer på finansieringen än de erkänner, och när det kommer in unga köpare antar de att det blir full finansiering vilket gör att de kanske prutar lite mer än de borde. *blåsning* :D

Ja, kan nog ligga någonting i det du säger :)

Hoppas fler läser och förstår!

Det hela har iaf skapat lite funderingar hos en del :)

Jag gjorde som säljaren sa och gav honom en postväxel. När jag skulle hämta bilen var han inte speciellt tillmötesgående heller...... Det mesta verkade både krångligt och lite besvärligt. Vet inte om det var för att jag fick bilen för ett rätt bra pris eller om det var för att jag som relativt "ung" kommer och köper en en bil utan att behöva låna pengar. Kände en viss motvillighet till hela affären :va

Hur som, hade det inte varit för att det blev en bra affär för mig så hade jag nog inte köpt bilen. Enbart pga säljaren arroganta sätt :rolleyes:

Finns gott om säljare där ute som valt helt fel yrke. Är en säljare arrogant och besvärad om jag kommer in som kund. Då gör jag hellre en affär med en tillmötesgående person och letar upp en firma som vet hur man tar hand som sina kunder. Detsamma gäller service. I affärer ger man och tar man. Om det inte är ett stort besvär för mig att gå ner på banken och ta ut en postväxel gör jag det. Men jag förväntar mig att säljaren också ska vara tillmötesgående.

Jag hoppas att du fick ett riktigt bra pris och slipper återvända med följdfel på bilen. Det är också något som man ska ta med i beräkningarna när man köper via en handlare. Om säljaren är besvärad redan innan köpet, hur kommer han att uppföra sig om man kommer tillbaka med problem inom garantitiden?

Det finns inga skäl att vara besvärad bara för att kunden väljer att betala kontant (kanske har fixat finansiering på annat sätt eller helt enkelt vill slippa lån). Förr i tiden hade man ett bättre förhandlingsläge vid kontant betalning. Så är det inte längre, men vem vet kanske kommer tiderna tillbaka där cash is king.

Sedan är det tråkigt att många säljare behandlar unga kunder illa. Vid en förfrågan om en provkörning fick jag till svar av en säljare "-kom tillbaka med din pappa". "Varpå jag svarade att han var död". Bestämde mig där att jag aldrig någonsin kommer att köpa en bil på den firman. Var i 20 års åldern, kom in ensam, propert klädd och seriöst intresserad och kunde köpa vilken bil i hallen jag ville kontant. Jag har nämnt den här händelsen för en rätt stor bekantskapskrets. Det finns en möjlighet att det här gjort att de har förlorat många affärstillfällen genom åren.

Sedan är det tråkigt att många säljare behandlar unga kunder illa. Vid en förfrågan om en provkörning fick jag till svar av en säljare "-kom tillbaka med din pappa". "Varpå jag svarade att han var död". Bestämde mig där att jag aldrig någonsin kommer att köpa en bil på den firman. Var i 20 års åldern, kom in ensam, propert klädd och seriöst intresserad och kunde köpa vilken bil i hallen jag ville kontant. Jag har nämnt den här händelsen för en rätt stor bekantskapskrets. Det finns en möjlighet att det här gjort att de har förlorat många affärstillfällen genom åren.

Det där känns som ett typiskt sätt för en bilhandlare.

Fast i många fall så verkar det som om just fina kläder och ett "världsvant" sätt gör att de kan gå på hela grejen om man vill provköra. När jag var yngre tyckte jag det var kul att åka runt och provköra lite exklusivare bilar. Brukade ofta funka bara man klädde sig propert och betedde sig på rätt sätt. Då hade jag inte chans att köpa de bilar jag vill prova. Men jag fick oftast köra ändå. Om jag idag skulle knata in och vilja prova liknande bilar (och vara mig själv) skulle jag antagligen få en del problem med att övertyga om provkörning. Fast jag idag ev skulle kunna köpa bilen om jag verkligen ville :rolleyes:

Haha, säljare brukar nästan rynka på näsan åt mig. ;)
Det är lite kul när de väl kommer till betalandet och jag tar det kontant.

Det där är nästan kul, har en andrahands-anekdot på det.

I mitten/slutet av 70-talet gick en av min fars bästa kompisar in på Jaguar i Sthlm. Sådär coolt klädd man var då med lite slitna jeans och förmodligen både träskor och jeansväst eller vad man nu hade på den tiden. Motsvarande dagens skateungar iaf som jag tolkar det.

Han går runt och tittar lite, och sneglar till & med åt säljarens håll för att få lite hjälp. Varpå den ca 45-årige säljaren ger honom en närmast tyken blick som för att förklara att han inte var välkommen där (kom ihåg att Jagga faktikst hade status på den tiden) och går in till sitt kontor. Killen går i varje fall runt och tittar lite, och fram kommer en 25-årig juniorsäljare med frågan:

- "Kan jag hjälpa dig med något?"
Varpå följande dialog utspelar sig.

- "Kanske, är det där den nya XJblabla med xxx ?"
- "Ja, det stämmer, visst är dem fina"?
- "Ja, jag tar 6". (kan minnas fel för det kanske var 12 tom)
- "Eehhhh....."

:D

Det tog inte länge innan seniorsäljaren stod där med ett flin, men fick snabbt veta att om det skulle bli affär så skulle den unga killen få provisen.

Poängen var att killens pappa drev ett hyfsat stort bolag, och bilarna skulle köpas in till företaget, eller dess ledning eller hur det nu var. Och hade i brist på tid skickat sonen med en "shopping-lista".

Det lönar sig aldrig för en säljare att vara fördomsfull!

Det där känns som ett typiskt sätt för en bilhandlare.

Fast i många fall så verkar det som om just fina kläder och ett "världsvant" sätt gör att de kan gå på hela grejen om man vill provköra. När jag var yngre tyckte jag det var kul att åka runt och provköra lite exklusivare bilar. Brukade ofta funka bara man klädde sig propert och betedde sig på rätt sätt. Då hade jag inte chans att köpa de bilar jag vill prova. Men jag fick oftast köra ändå. Om jag idag skulle knata in och vilja prova liknande bilar (och vara mig själv) skulle jag antagligen få en del problem med att övertyga om provkörning. Fast jag idag ev skulle kunna köpa bilen om jag verkligen ville :rolleyes:

Idag är tiderna lite annorlunda. Tack vare väldigt låga krav från finans instituten kan i princip vems om helst gå in och köpa en relativt exklusiv bil. Under IT åren fick dessutom väldigt många yngre människor en hel del pengar, vilket gjorde att det inte längre var lika självklart att döma folk efter klädsel och uppförande. På sätt och vis en sundare inställning. Vrid tillbaka klockan till 90- talets mitt och ett par år framåt så var det fortfarande det gamla synsättet som gällde.

Idag kan man i princip knalla in till en Porsche återförsäljare i mjukisbyxor om man i övrigt har rätt uppförande och inger förtroende att man faktiskt har möjlighet att köpa bilen i fråga.

Sedan tycker jag inte att det är något fel att yngre människor får tillfälle att provköra bilar. Om någon går in till t ex en Porsche handlare och får köra en provtur på 10- 15 minuter. Kanske kan inte personen i fråga köpa bilen där och då. Men vrid fram klockan ett par år. Helt plötsligt kanske förutsättningarna har förändrats och då kommer den här unge mannen ihåg hur trevliga de var. Att låta någon provköra en bil med genuint intresse är bara goodwill för företaget och varumärket.

När jag skulle köpa motorcykel för många år sedan vände jag mig till en rad olika firmor för att försöka komma fram till vad jag ville ha. Det var inte alls säkert att jag skulle ha en Ducati (även om jag tyckte att 916 serien var en väldigt vacker design). Många mc-återförsäljare var inte helt välvilligt inställda till provkörningar. Men Ducati återförsäljaren lånade ut utrustning och lät mig provköra ett par modeller ur modellprogrammet. Det var där jag köpte min motorcykel. Blev oerhört bra bemött och det blev de belönade för och fick mycket goodwill av mig som spred det goda bemötandet vidare.

Det där är nästan kul, har en andrahands-anekdot på det.

Du har väl hört om den gamle mannen och en kristallkrona i Stockholm på ett känt varuhus? Jag har fått historien berättad av min mamma. Tror nog den finns på nätet någonstans. Det är en sådan anekdot som florerar än idag och ska vara sann.

En annan historia jag hört i andra hand är om en man som skulle köpa en Porsche på den tiden VW var återförsäljare här i stan. Det var någon gång under 90-talet och han som var ansvarig för försäljningen var ökänt högfärdig och ansåg sig nog vara något förmer. En kund kom in och fick ett dåligt bemötande varav han åkte ner till Tyskland och beställde en fullt utrustad bil från en återförsäljare där istället.

Det finns nog tusentals berättelser om dåligt bemötande och den badwill som uppstår. Säljarna är ansiktet utåt och det är oerhört värdefulla om de kan bemöta folk på ett oklanderligt sätt.

Last edited:
Det finns nog tusentals berättelser om dåligt bemötande och den badwill som uppstår. Säljarna är ansiktet utåt och det är oerhört värdefulla om de kan bemöta folk på ett oklanderligt sätt.

Yup, men det är inte alla historier som involverar folk som sparkade boll med mig när jag var 4 :rullandeu.

Last edited:
"När vi gjorde upp lite om var när hur osv så frågade han hur jag skulle göra med betalningen"

Var !!! det om något låter ju skumt, har handlaren igen lokal ?? :confused::confused:

Back