Bilfråga

Du brukar ju ha en del vettigt att säga men har du blivit helt totalt efterbliven eller? Att ens skriva Skoda i samma mening som V50 tyder ju på allvarlig respektlöshet mot den seriösa bilindustrin.

Är du säker på att du inte menar V40?

Haha, ord och inga visor! Nej men seriöst så är V50 en riktigt jävla rutten skitbil! Den är SÄMRE än vad V40 var när den kom, det säger en del. Därav min jämförelse med Skoda/Golf då de är lika dåliga som Volvon :D
Jag har ägt några nyare Golfar och de var faktiskt bättre än Volvon men det är ju till och med en Lada Niva så...
:krama

Haha, ord och inga visor! Nej men seriöst så är V50 en riktigt jävla rutten skitbil! Den är SÄMRE än vad V40 var när den kom, det säger en del. Därav min jämförelse med Skoda/Golf då de är lika dåliga som Volvon :D
Jag har ägt några nyare Golfar och de var faktiskt bättre än Volvon men det är ju till och med en Lada Niva så...
:krama

Det finns en enkel lösning - att han provkör själv och ser vad han tycker.

Jag brukade också vara volvohatare men det var på den tiden då deras hetaste modell hette 740.

Fråga runt ute i världen så får du se vad folk tycker internationellt om Volvo. Ofta ses den som phäätare än både BMW och Audi. Det är lätt att bli hemmablind men jag tror ju knappast att de hade kunnat få det goda renommét om de hade byggt så kassa bilar som du beskriver.

You suck! :hihi

Passat är sköna att köra, med den sexvälade lådan går det utmärkt att endast använda fyran och sexan på 50 - 110 vägar :tummenupp

Hade en Passat, visserligen diesel ( 170hk med dsg. ) Tyckte inte den va så jätte rolig att köra..

Just precis 170' gav jag för en 330i e90 för en vecka sedan..
Nästan all utrustning inkl. sportläder, navigator och logic7.
2005a, dryga 6000 mil...

Du brukar ju ha en del vettigt att säga men har du blivit helt totalt efterbliven eller? Att ens skriva Skoda i samma mening som V50 tyder ju på allvarlig respektlöshet mot den seriösa bilindustrin.

Skoda är för pensionärer och vägsniglar och där kan vi verkligen prata kapitalförstöring. Iaf om man köper nytt.

Tja, Superben har ju lastförmåga som en kombi. Finns både med DSG-låda, nästan samtliga motoralternativ, Diesel, 4x4 och inredning nära besläktad med resten av koncernen. Billigare reservdelar och all extrautrustning som finns i resten av VW...

Till ungefär halva priset.

Eller lite officiella siffror:

V50 D5 (180 hk)
Från ca 270 900:-

(framkrafs eftersom 4x4 inte verkar finnas?)

Lastvolym 417 l

Bränsleförbrukning (stad)
Six-speed manual gearbox 8,3 l/100km
Bränsleförbrukning (landsväg)
Six-speed manual gearbox 5,1 l/100km
Bränsleförbrukning (blandad)
Six-speed manual gearbox 6,3 l/100km

Superb / Elegance TDI 170 4x4 Man 6:
Grundpris: 283 900 kr

Bagageutrymme VDA 565/1670 l

Bränsleförbrukning (EU93/16)
Blandad 6,7
Landsväg 5,0
Stad 8,3

Och de som faktiskt suttit i en nyare Skoda vet att de kommit ikapp med inredningen. Det var i början på 2000 som det skrek plast om inredningen.

Personligen anser jag att 4x4 med ungefär samma bränsleförbrukning som volvos framkrafs är ett starkt argument. Större lastutrymme är inte heller ett minus. Visserligen kostar den ~10k mer i inköp, men det anser jag vara försumbart. Ogillar man att växla finns dessutom Superben med 6-stegad DSG-låda, emedan V50 bara finns med 5-stegad geartronic.

Det där är som sagt i "grund"utförande, men priserna följs åt ganska bra i takt med extrautrustningen.

V50:
V50_interior_05.jpg

V50_interior_01.jpg

Superb:
23_Superb.jpg

16_Superb.jpg

Last edited:
A3

Många trevliga bilar listade ovan..

Några till:
Skoda Octavia RS (nya modellen) lite små ball och går enligt tester bra på bana också..

Audi A3 SportBack

Volvo V40 T4 med MTE steg 4 och Gula Koni.. grymt rolig!

Mazda 3 MPS, kan väl knappt kallas kombi.. men garanterat rolig.

Mini Clubman S

A3 är inte så kul. Beställde en med S-line pkt och trodde det slulle vara lika kul som BMWn jag hade tidigare med M-chassie. Tyvärr var det inte så kul. Väldigt understyrt och framtungt. Annars var den rätt OK. Några småfel som gnisslande bälten, knirrande instrumentpanel, ett par lackmissar och felmonterade lister. Inget de klarade att laga. Men sånt får man räkna med på en ny bil kanske. Värst problemet var att den inte klarade angiven toppfart. Mycket störande. :gnissla

Ge mig ett argument till varför V50n för 270 000:- ska vara bättre.

För att Volvo har så mycket bättre besiktningsstatistik än Skoda om man ser på bilar tillverkade efter 2000.... :rolleyes:

Förutom "tråkfaktorn" är jag mer nyfiken på vad som gör de senaste årens Skodor så värdelösa i bazookas ögon?

Ja, de är ett budgetalternativ men kvalitetsmässigt står de sig väl mot Volvo.

När jag dumpar min gamla 850T så kommer Octavia vara ett klart alternativ.... Men så tillhör jag de med naturligt stor kuk som kan köra tråkbil med tanke på att bilen i huvudsak används till och från jobb samt för att kuska matkassar och någon barnvagn med jämna mellanrum.

Pengarna jag sparar lägger jag hellre på alpresor.

Men jag antar att behovet av att ha flång nya MB, BMW, AUDI osv, i ett klart linjärt samband, följer viljan att lägga ut flexbilder med bar överkropp på sig själv på SH. :)

Ge mig ett argument till varför V50n för 270 000:- ska vara bättre.

Det är inte en Skoda.

Förutom "tråkfaktorn" är jag mer nyfiken på vad som gör de senaste årens Skodor så värdelösa i bazookas ögon?

Det är just tråkfaktorn som får mig att spy över Skoda. Det och det faktum att i nästan varenda längre snigelkaravan ligger det ett skodahelvete med Nalle Puh-solskydd i rutorna först med nån svensson i som tycker de har gjort ett rimligt och vuxet köp. Inställningen får mig att skruva mig av obehag.

Last edited:
rimligt och vuxet köp. Inställningen får mig att skruva mig av obehag.

Ah, gammal hederlig ålderskris och bli-vuxen-noja med andra ord.

Jag trodde du visste något fundamentalt och komprometterande om Skoda som vi andra helt och hållet hade missat.

Finns det verkligen nya roliga bilar? Tycker de flesta nyare bilar är för tysta, för bekväma och har för bra väghållning så att det inte finns någon chans att pressa dem till gränserna på vanlig väg. Efter några minuter så brukar jag glömma vilket märke som står på grillen. Visst, vissa går snabbt 0-200 men ger inget mera i körväg och du riskerar bara att köra allt för fort för ditt körkort.

Nej, ska det vara roligt så välj någon renodlad sportbil eller äldre bilar då de fortfrarande hade någon slags karaktär.

:detvarbättreförr

Precis, och alla gubbar i Porsche är tonåringar! :tummenupp :rolleyes:

Så nån över 19 får inte uppskatta snabba prestanda i en bil? Känns som lite fel forum att lufta dylika yttranden. Tycker du inte?

Äh vi släpper det här nu. Somliga gillar vissa grejer, somliga helt andra grejer, och det krävs ingen Sherlock direkt för att inse att du förmodligen är en person som uppskattar Skodas sexighet. Jag menar, steget från Versys till Skoda är ju faktiskt inte jättelångt.¨

Kram påre!

Last edited:
Jag kommer aldrig, aldrig kunna köpa en Skoda efter att jag körde förbi katolska kyrkan inne i stan, där en Skoda höll på att parkera. Ur Skodan kliver en munk, med munkkåpa, munkfrisyr, hela paketet. Dessa människor har avlagt ett heligt löfte om att leva i fattigdom och kyskhet, och väljer tydligen att köra Skoda. :lol

Så nån över 19 får inte uppskatta snabba prestanda i en bil?

Hade tyvär glömt att du var oförmögen att förstå ironi.
För att vända på din frågeställning:
Får man inte köpa en praktisk/ekonomisk bil utan att bli trackade för att vara pensionärer?

Det är helt fantastiskt hur oförmögen du är att se saker ur ett annat perspektiv.

Jag har fullständig respekt för alla som köper bil, oavsett vilken bil de köper så länge de har lagt minst EN tanke och har ETT argument till att de valt den bil de valt.

Sedan skiter jag i om argumentet är:
- "Jag ville ha en snabb bil som roar mig!"
...eller..
- "Jag ville ha en ekonomisk bil som uppfyller mitt transportbehov!"

Är det inte tröttsamt att tracka ner på andras val bara för att de inte är som dina egna val?

Luktar rätt mycket snorunge om det beteendet och för en kort stund hade jag för mig att du började närma dig vuxen ålder. :krama

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg