Bilfråga

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Bilfråga -=Nu med Bild=-

På modernare bilar sitter det sitter det ju någon form av lock i början på bränsleröret som öppnas när man för in bensinslangen på macken.
Vad gör denna, är det någon form av skvalpskydd?
Har nämligen lyckats böja till min så den inte alls ligger som den ska :gnissla

edit: La till bild

Bifogat

• PajTank.JPG
    PajTank.JPG
    128 KB · Visningar: 162
Last edited:
SVooSh skrev:
På modernare bilar sitter det sitter det ju någon form av lock i början på bränsleröret som öppnas när man för in bensinslangen på macken.

Gissning är att det kan vara någon form av slangningsskydd... Men borde göra det svårt att tanka vanligt då...

Lägger in en gissning jag med.. Tror det har att göra med bensinångorna och filtreringen genom kolfitret, kanske :va ähh jag vet inte

Alltså för att förtydliga lite. Om man tittar ner precis innan för tanklocket ser det ut som det sitter en liten bricka för. Den vippas lätt upp genom att man för in tankslangen eller annat.
Och alla modernare bilar jag någonsin haft har en sådan.

Alltså:
Det är inte någon slangningsskydd och
Det är definitivt inget ekorrebo :)

Kan ju iofs gå ut och ta en bild...

SVooSh skrev:
Alltså för att förtydliga lite. Om man tittar ner precis innan för tanklocket ser det ut som det sitter en liten bricka för. Den vippas lätt upp genom att man för in tankslangen eller annat.
Och alla modernare bilar jag någonsin haft har en sådan.

Alltså:
Det är inte någon slangningsskydd och
Det är definitivt inget ekorrebo :)

Kan ju iofs gå ut och ta en bild...

Multifunktionspryl.
främst är det för att du inte skall kunna tanka den med "blyad" bensin, då "moderna" bilar ska gå på blyfritt. du har alltså problet att tanka om du råkar ta motorsågsdunken å försöka tanka med, för att du ska tänka till en gång extra vad det är du håller på med.
sen att det blir svårare att slanga är väl en bonus.
sedan tror jag (är inte säkert på detta) även att den fixar så att du inte kan tanka diesel, då det "munstycket" är större. :tummenupp

Fluxir skrev:
Multifunktionspryl.
främst är det för att du inte skall kunna tanka den med "blyad" bensin, då "moderna" bilar ska gå på blyfritt. du har alltså problet att tanka om du råkar ta motorsågsdunken å försöka tanka med, för att du ska tänka till en gång extra vad det är du håller på med.
sedan tror jag (är inte säkert på detta) även att den fixar så att du inte kan tanka diesel, då det "munstycket" är större. :tummenupp

Och Tierp ligger i Skåne :rolleyes:

Fluxir skrev:
Multifunktionspryl.

Det som gör att jag inte kan tanka blyad eller disel är väl att "handsken" på tankslangen är för stor?
Brickan är lätt att peta undan med en liten pinne alltså gör den det inte svårare att slanga soppa.

SVooSh skrev:

edit: La till bild

Locket sitter där av miljöskäl och är till för att inte bensinångorna ska komma ut i fria luften utan i stället (oftast) gå tillbaka till tanken och sedemera förbrännas.

Så det så....

Busafreak skrev:
Locket sitter där av miljöskäl och är till för att inte bensinångorna ska komma ut i fria luften utan i stället (oftast) gå tillbaka till tanken och sedemera förbrännas.

Så det så....

:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!