BILfråga...Saab 900 Aero

Rikkard skrev:
2166252 Nej och tur är väl det :3freak . Slitvarg???? :7peta

Ja, slitvarg.
Jag har haft flera, och jag behandlar INTE mina bilar väl, dom två senaste har gått sammanlagt SEXTIOTUSEN MIL.
Kallstartade varje dag på vintern, körd ett par km till jobbet och parkerad.
Dom 2 rasade lådor jag har haft är beroende på misshandel, inget annat.
Dessutom har mina barn använt den som isbil på vintern, en elvaåring och en trettonåring, plågat den varv på varv på rödmarkeringen med spinnande hjul och fulla rattutslag i böjarna.

Den bil jag kör nu har inte fått service på sex år, inte ett oljebyte, inte ett luftfilter ingenting, ändå tuffar den på, nybesiktad UA.
(den förra servade jag inte oftare än så heller)

Rosten i framvagnen kan jag gå med på är en svaghet, men mekaniskt är dom hur tåliga och slitstarka som helst.
Dessutom är dom i halvkomiutförande förbannat rymliga och praktiska, anständiga att åka långt i och har drägliga prestanda.

Ja, jag tycker att man kan kalla dom tåliga.

Har haft en lätt trimmad 900 T16 och visst e d en rolig bil. MEN !
Köp på dej ett par vxllådor först... jag knäckte 3 st på en sommar :huvet och så roligt är det inte att byta dom

GuW skrev:
2166514

Den bil jag kör nu har inte fått service på sex år, inte ett oljebyte, inte ett luftfilter ingenting, ändå tuffar den på, nybesiktad UA.
(den förra servade jag inte oftare än så heller)

Ja, jag tycker att man kan kalla dom tåliga.

En del argument är bättre än andra vid en eventuell försäljning :hihi

Blip skrev:
2167055 En del argument är bättre än andra vid en eventuell försäljning :hihi

Jag brukar inte sälja dom, jag brukar köra dom tills det är nollvärde på dom och lämmna in dom för metallåtevinning.

Fast vill du köpa en nybesiktad SAAB 900OG så har jag en, den är din för 10000 :hihi

GuW skrev:
2166514 Ja, jag tycker att man kan kalla dom tåliga.

Ok, jag förstår att du har fått tag i schyssta exemplar.
Dock vill jag framhålla att många av dem jag pratat med som har saab har haft mycket problem. För att inte tala om mig själv.

Men jag kan hålla med om att komforten är jävligt bra i dem.

Just 900 har jag ingen erfarenhet om. Men efter har köpt en 9000 så drar jag alla över en kam.

RoadRunner skrev:
2166419 Tell me more!

Jag har haft problem med en massa mupp fel :va . Sånt som aldrig händer på andra bilar :huvet , bl a broms-servon. Den sitter jävligt illa till att byta utan lyft. :gnissla
Och nu står den ute på parkeringen utan att vilja starta :död . Blev så trött så jag gick och köpte en ny bil :) . Tänker inte röra saab-fan på ett tag. :rolleyes:

Rikkard skrev:
2169254
Just 900 har jag ingen erfarenhet om. Men efter har köpt en 9000 så drar jag alla över en kam.

Vi har en 9000cse också, som "förstabil", den servas, tvättas och underhålls som en bil bör skötas
Den kör jag aldrig, jag har aldrig gillat den från den dag vi köpte den, den är bra på alla sätt, men tråkig som fan.
Den är bra att dra husvagn/biltrailer med (2.3l motorn) och bekväm att åka i, men fruktansvärt tråkig på alla andra sätt.

Enda felet på den hittils är en tändmodul (standardfelet på den modellen) och flexiböjen på avgassystemet, den har gått 26000mil.

GuW skrev:
2169586 Vi har en 9000cse också, som "förstabil", den servas, tvättas och underhålls som en bil bör skötas
Den kör jag aldrig, jag har aldrig gillat den från den dag vi köpte den, den är bra på alla sätt, men tråkig som fan.
Den är bra att dra husvagn/biltrailer med (2.3l motorn) och bekväm att åka i, men fruktansvärt tråkig på alla andra sätt.

Enda felet på den hittils är en tändmodul (standardfelet på den modellen) och flexiböjen på avgassystemet, den har gått 26000mil.

Ok.. Kanske e tändmodulen som spökar på min?!
Hörde att det kunde va nollpunktsgivaren med, men har inte orkat bry mig än, har inte ens hört ordet "nollpunktsgivare" innan.
Va tror du? Den startar inte!

Rikkard skrev:
2169600 Ok.. Kanske e tändmodulen som spökar på min?!
Hörde att det kunde va nollpunktsgivaren med, men har inte orkat bry mig än, har inte ens hört ordet "nollpunktsgivare" innan.
Va tror du? Den startar inte!

Fem spänn på tändmodul, testa att låna en från en fungerande bil, tar max tre minuter att skifta, alla jag känner har bytt minst en.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT