BILfråga...Saab 900 Aero

RoadRunner

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
KTM625SMC
Tjenna på er! Kanske inte direkt rätt forum men någon borde ju kunna ge lite bra feedback!

Det är så att jag behöver en billig lite kul kärra att bränna runt i i sommar.
Jag har kollat på lite olika men fastnat för den råkult:iga kärran Saab 900 Aero typ en 88-89ca.

Det jag undrar över är lite tips på grejer man bör kolla upp extra noga på en sån gammal bil, och just den modellen. Dom flesta har ju gått ganska långt men är det något problem med det i sig, om den är väl omhändertagen i övrigt?

Peace out så länge!

RoadRunner skrev:
2162054 Tjenna på er! Kanske inte direkt rätt forum men någon borde ju kunna ge lite bra feedback!

Det är så att jag behöver en billig lite kul kärra att bränna runt i i sommar.
Jag har kollat på lite olika men fastnat för den råkult:iga kärran Saab 900 Aero typ en 88-89ca.

Det jag undrar över är lite tips på grejer man bör kolla upp extra noga på en sån gammal bil, och just den modellen. Dom flesta har ju gått ganska långt men är det något problem med det i sig, om den är väl omhändertagen i övrigt?

Peace out så länge!

Du behöver kolla: Motor, växellåda, kaross och hjulupphängningar.

Sedan huvet!

Annars är det en bra bil!

RoadRunner skrev:
2162054 .

Det jag undrar över är lite tips på grejer man bör kolla upp extra noga på en sån gammal bil, och just den modellen.
Peace out så länge!

Växellådan och rost. Leta rätt på en 16v, åttaventilaren är inte så rolig.

Hittar du en, var snäll mot växellådan, den är rätt skör. Dock är det samma lådor som på de vanliga Saabarna, så det behöver inte vara en speciell AERO-låda eller så om du skulle råka ut för ras, möjligen är primärutväxlingen högre på en turbo, men det är inte den som pajar. Den är inte heller så svår att flytta över.

Tänk naturligtvis på att den inte ska ryka eller vina onödigt högt, då är ju antagligen turbon hängig.

Last edited:
Drivknutar och vxlådan är de stora problemen.
Låt bilen gå på tomgång ett tag för att se så att den inte börjar ryka.
Om den börjar ryka håller turbon på att rasa.
Annars är det bara det vanliga sakerna att kolla.

Biturbo skrev:
2162058 Du behöver kolla: Motor, växellåda, kaross och hjulupphängningar.

Sedan huvet!

Annars är det en bra bil!

HAHAHA precis!!

UrbanTiger skrev:
2162080 Låter som ett bra val av sommarkärra :banana
Lär impa på brudarna, som fan :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar
Berätta sen i September om hur många :tuttar du lyckades få på rygg och vilka könssjukdomar du fått medicineras för :ätapiller

hehe jo jag lär väl inte få så många hugg i sommar, förhoppningsvis inte nåra flugor i trumpeten heller då jag är stadigt fastförankrad i ett 8 års förhållande....

tycker bara de e en ful/snygg gammal kult kärra som vore cool o glida runt i.....

till er andra som kommit med lite mer användbara tips kan jag bara tacka ödmjukast!

OG900 är grymmt fina, mer bil för pengarna går inte att hitta! Lätt trimmade också, så det kan ju vara ngt att kolla. Tror att många kan var halvt slutkörda, men hittar du en fin så är du kung fan!! Är inte så mycket att kolla speciellt på en sånt här bil, förutom de klassiska vxl lådorna då. Sen brukar väl innertaket släppa, och sen endel rost på de vanliga ställena.

Vill ha en själv! men har ingen plats för en till kärra. :huvet

snobben skrev:
2162118 OG900 är grymmt fina, mer bil för pengarna går inte att hitta! Lätt trimmade också, så det kan ju vara ngt att kolla. Tror att många kan var halvt slutkörda

Dagens understatement :D Jag tycker också att de ser lite roliga ut till skillnad mot dagens bilar där alla ser likadana ut.

snobben skrev:
2162118 Lätt trimmade också, så det kan ju vara ngt att kolla.
Skämtar du lr?
Jag hade en 900 turbo med 8v-83, första modellen med knacksensor.
När jag köpte den var den standard med trötta 145 hk.
Men med lite budgettrim (?) så hade jag en bit över 200 hk och med utväxling som gjorde att den varvade ur vid 200 km/t så var accet dräpande.
Jobbade på den tiden med en massa andra slynglar som oxå trimmade men min skrothög, den var inte vacker, knäckte alla andra i acc.
En jobbarpolare höll på att skita ner sig när han satt i bilen och ifrågasatta om den verkligen gick något... :banana

Sweedo skrev:
2162201 Skämtar du lr?
Jag hade en 900 turbo med 8v-83, första modellen med knacksensor.
När jag köpte den var den standard med trötta 145 hk.
Men med lite budgettrim (?) så hade jag en bit över 200 hk och med utväxling som gjorde att den varvade ur vid 200 km/t så var accet dräpande.
Jobbade på den tiden med en massa andra slynglar som oxå trimmade men min skrothög, den var inte vacker, knäckte alla andra i acc.
En jobbarpolare höll på att skita ner sig när han satt i bilen och ifrågasatta om den verkligen gick något... :banana

Jojo man KAN klappa en gris osv. Men 16v är ett så mycket bättre utgångsmaterial. Dessutom var ju inte motorkaraktären den roligaste i 8v.

Blip skrev:
2162223 Jojo man KAN klappa en gris osv. Men 16v är ett så mycket bättre utgångsmaterial. Dessutom var ju inte motorkaraktären den roligaste i 8v.
Med ett turboaggregat som räckte till 280 hk så blev turbokicken vid 2500 rpm ganska hysterisk, det gällde att hålla i ratten och ha minst 3:ans växel i.
Edit: Anledning till att det blev den turbo var att jag höll på att gasa ihjäl bakomliggande bilister vid köer. Brukade bli rätt så tomt bakom mig innan turbon blev bytt. :D

Last edited:
Blip skrev:
2162223 Jojo man KAN klappa en gris osv. Men 16v är ett så mycket bättre utgångsmaterial. Dessutom var ju inte motorkaraktären den roligaste i 8v.

Personligen tycker jag en trimmad 8-ventilare är roligare än en 16-ventilare.
På min 8-ventilare (fusk-aero, 89:a) så hade jag batteriböj, trim60-agg, ombyggd box, höjt bränsle, annan soppapump (vad nu det ska vara bra för), 2,5" till 3" sista biten, 9000-ic. Gick som ett skållat ollon och drog även flertalet trimmade 16v's. Mätaren ut var inget problem, iofs gjorde den det nästan original också.
Helt original yttre förutom prototyp-vingen samt slitsade och hålborrade skivor med green ebc-belägg. En riktig killer :yoparty
Synd bara att ägaren efter mig tok-kvaddade den i Solna bara nån månad efter han fick den :gråta

hmmm ok det ni säger är alltså att man behöver inte vara "rocket scientist" för att ha en sån här cooling asså?? fan blir ju mer omer sugen! det kungliga är ju att alla tycker den e så ful o hit o dit men dom går ju som as o jag tycker ärligt talat den e så där fulsnygg så man bara måste ha en :yoparty

Kolla länkarmsinfästningarna fram de rostar alltid på 900og :fakta, lyssna så inte du har lustiga ljud i motorn. Känn så att växlarna går lätt, man kan böja gafflarna i dem om man fulväxlar allt för hårt. Sätt på ett 3" med batteriböj, skruva upp APC'n (finns dokument på internet rör bara inte K potensiometern), en 3bars bränsletrycksregulator från 900s eller annan lämplig bil (16v) och du har nästan 200hp utan större kostnad, byter du turbo och större intercooler har du en fin bit över 200sträcket. Tänk på att det kan vara oventilerade skivor fram på de äldre turbobilarna. De kan brinna om man kör hårt förlänge :hihi

Kalasbil till små pengar.

Last edited:
Hehe, jag kör en AERO 88:a. vad kan man säga, de tål ngt, oerhört med pisk.
Lättmekat som inget annat samt med i mitt tycke Sveriges bästa bilforum STCS.nu.

Min har gått snart 32000 mil, inne på 3:e växellådan och 2:a turbon. Men då kör jag med ca, 230 hk, och inte någe snällt :hihi
Växellådan tar en helkväll att byta om man ska hinna dricka pilsner också.

Har haft ett gäng Saabar, med å utan turbo :yoparty
Blev lite sugen... så jag letar efter gamla kort, hittade detta.
Dock ingen turbo, men den är kanon att Ploga isen med :tungan

Bifogat

• DSCF0006.....JPG
    DSCF0006.....JPG
    41.4 KB · Visningar: 101
Hade faktiskt själv en 8v turbo från -86 tror jag. Den saknade en rejäl bit i vingen som ett lejon hade tuggat i sig, tro det eller ej.

Blip skrev:
2163314 Hade faktiskt själv en 8v turbo från -86 tror jag. Den saknade en rejäl bit i vingen som ett lejon hade tuggat i sig, tro det eller ej.

Hade du varit på Zoo i danmark med den?
Det är väl det närmaste man kan åka för att låta riktigt vilda djur tugga på bilen?

Jag skriver under på länkarmsinfästningar och växellådor, inget av det är svårfixat, men tråkigt som fan.
Jag är inne på min andra OG900, min tredje växellåda och en rostlagning av framvagnen.
Sammanlagt har dom två bilarna gått mer än 60 000 mil.
Ingen av dom har stått i motorvärmare på nätterna och jag bor i norrland...
Jag skulle helst vilja hitta en lågmilad 900OG nästa gång jag byter bil, men det är nog bara att inse, en sådan slitvarg kommer aldrig mer att tillverkas..

Visst, gamla volvosar håller också, men dom är lika upphetsande som en påklädd nunna på en nude-beach.

GuW skrev:
2163844 Hade du varit på Zoo i danmark med den?
Det är väl det närmaste man kan åka för att låta riktigt vilda djur tugga på bilen?

Kolmården ligger ett par stenkast härifrån och bilen hade fungerat som tjänstebil just där. Jag fick höra historien av den tidigare innehavaren av bilen som tillika var forskningsansvarig där.

Nåväl, förutom att den var rätt skoj att köra så var det det enda som var kul med den bilen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph