Bilfråga: Motorn får för sig att "hacka" ibland

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Tja

Jag har en BMW 328ia -98 som beter sig konstigt då och då.
Oftast går den klockrent, men så var 5:e mil eller nåt (typ varannan dag) så kan den börja krångla och det är oftast i låga farter.
När man ger lätt gas från stillastående för att åka iväg så hackar motorn till jättekort, precis som att den inte får nån soppa för en kortkort stund, och skulle man va för ivrig på gasen så får man motorstopp.

Det händer även i fart ibland, när man har släppt gasen och rullar ett tag, sen ger man gas igen och då avvaktar motorn ett tag innan han ger gas...

Ibland när man startar bilen och lägger i driven eller backen, så får man motorstopp direkt pga varvtalen sjunker och motorn "orkar" inte hålla emot motståndet som blir från automaten.

Vad tror ni? Luftmassemätaren? Skit i soppafiltret? Håller bränslepumpen på att ge sig? Tänkte först bara att det kunde va en ispropp med tanke på hur kallt det har varit, men nu kör jag med k-sprit i och tempen ligger på nollan så det är nog inte det.

Under full acceleration lirar allt som det ska. Motorn matar på bra och lådan sköter sitt jobb mjukt och fint.

Det spelar ingen roll om tanken är nästan tom eller full, samma fenomen händer ändå.

Mvh Jonas

Last edited:
Hade ett sånt problem på en annan bil och då var det luftmassemätaren.
Dock skadar det aldrig att byta bränsle- och luftfilter ibland. Har du ett öppet luftfilter så rengör det och se vad som händer.

Vill man måla fan på väggen kan det ju vara i princip vad som helst. Tändningen, bränsletryck o.s.v.

Jag har samma skit på min Bämwä, fast bara när bilen är kall och man tvingar den att jobba.

Var tomgången ostabil eller jämn och fin då?

Min tomgång är ju ändå jämn och fin, förutom när man ska hitta "dragläge".

Tomgången var jämn och fin. Gick bra om man inte pluttade med gasen. Kliv på fullt direkt så gick han som en klocka :D Hade oftast problem då man skulle iväg lugnt från ett rödljus eller om man körde långsamt i en korsning eller så. Lågt varv och jämn gas var det som framkallade det oftast.

Åkte med felet nån vecka innan "check engine" tändes och jag kunde kolla felkod. Provade att byta luftmasseskiten innan, men det var inte det som var felet:näsblod

Berätta vad som var fel sen :)

tjejen hade likn problem med golfen sin.. de fixa sig genom att jag skruva fast en kabel som lossnat lite :rolleyes:

autopower.nu där lär väl det finnas 100till som haft samma problem. K-sprit i bensin, var det inte för 50 år sedan man hävde i det?

Var tomgången ostabil eller jämn och fin då?

Min tomgång är ju ändå jämn och fin, förutom när man ska hitta "dragläge".

Samma problem med min 323-98, men får det bara när den är kall.
När man ska hitta dragläget och är lite snål med gasen så hackar den till lite.

Berätta vad som var fel sen :)

Har nu haft bilen på verkstad och de hittade en kamaxelgivare som var tvärdöd och en sliten tomgångsmotor.

Har fått det bytt nu och än så länge så funkar bilen prima :tummenupp
Tyckte ju att bilen var pigg tidigare men nu med ny kamaxelgivare så går den ännu bättre :)

Synd,nu hann jag ju inte lägga en gissning ens.Men enligt mig vart du "halvlurad" på tomgångsmotorn.Dom går att kalibrera nämligen.Har efter många års slit med bmw-bilar lärt mig detta trick t,o,m.:tummenupp

Synd,nu hann jag ju inte lägga en gissning ens.Men enligt mig vart du "halvlurad" på tomgångsmotorn.Dom går att kalibrera nämligen.Har efter många års slit med bmw-bilar lärt mig detta trick t,o,m.:tummenupp

Jo, faktiskt att jag kände det på mig oxå då de inte var helt hundra på att den var slut jämfört med givaren som var död.
Menmen...

Jo, faktiskt att jag kände det på mig oxå då de inte var helt hundra på att den var slut jämfört med givaren som var död.
Menmen...
Du hade tur ändå.Bmw kan få all logik att tvärvända när det gäller bilmek.Har varit med om v-8 o v12 modeller som knappt gått framåt när vi fått in dom.O efter veckor av analyser o felsökning hittat små avgasläckor som fått bilen att suga tjuvluft till lambdorna o naturligtvis ge helt fel värden till styrboxar m.m. Fördelarlock o tändkablar e sånt man "lyxbyter" på andra bilar.Men på vissa bmw kan det va direkt nödvändigt för att bilen öht ska gå.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back