Tja
Jag har en BMW 328ia -98 som beter sig konstigt då och då.
Oftast går den klockrent, men så var 5:e mil eller nåt (typ varannan dag) så kan den börja krångla och det är oftast i låga farter.
När man ger lätt gas från stillastående för att åka iväg så hackar motorn till jättekort, precis som att den inte får nån soppa för en kortkort stund, och skulle man va för ivrig på gasen så får man motorstopp.
Det händer även i fart ibland, när man har släppt gasen och rullar ett tag, sen ger man gas igen och då avvaktar motorn ett tag innan han ger gas...
Ibland när man startar bilen och lägger i driven eller backen, så får man motorstopp direkt pga varvtalen sjunker och motorn "orkar" inte hålla emot motståndet som blir från automaten.
Vad tror ni? Luftmassemätaren? Skit i soppafiltret? Håller bränslepumpen på att ge sig? Tänkte först bara att det kunde va en ispropp med tanke på hur kallt det har varit, men nu kör jag med k-sprit i och tempen ligger på nollan så det är nog inte det.
Under full acceleration lirar allt som det ska. Motorn matar på bra och lådan sköter sitt jobb mjukt och fint.
Det spelar ingen roll om tanken är nästan tom eller full, samma fenomen händer ändå.
Mvh Jonas
Jag har en BMW 328ia -98 som beter sig konstigt då och då.
Oftast går den klockrent, men så var 5:e mil eller nåt (typ varannan dag) så kan den börja krångla och det är oftast i låga farter.
När man ger lätt gas från stillastående för att åka iväg så hackar motorn till jättekort, precis som att den inte får nån soppa för en kortkort stund, och skulle man va för ivrig på gasen så får man motorstopp.
Det händer även i fart ibland, när man har släppt gasen och rullar ett tag, sen ger man gas igen och då avvaktar motorn ett tag innan han ger gas...
Ibland när man startar bilen och lägger i driven eller backen, så får man motorstopp direkt pga varvtalen sjunker och motorn "orkar" inte hålla emot motståndet som blir från automaten.
Vad tror ni? Luftmassemätaren? Skit i soppafiltret? Håller bränslepumpen på att ge sig? Tänkte först bara att det kunde va en ispropp med tanke på hur kallt det har varit, men nu kör jag med k-sprit i och tempen ligger på nollan så det är nog inte det.
Under full acceleration lirar allt som det ska. Motorn matar på bra och lådan sköter sitt jobb mjukt och fint.
Det spelar ingen roll om tanken är nästan tom eller full, samma fenomen händer ändå.
Mvh Jonas
Last edited: