Bilfråga - "Missljud" - Mazda Automat - Är semestern förstörd?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
En kollega, med sämre kunskaper om motor än mig har fått problem med sin bil och därför ska jag se om SH:s samlade expertis kan hjälpa honom....

Han har en Mazda 6 -05 med automatlåda.
När han startar bilen så hörs ett konstigt "orent" ljud som framträder framförallt när han lagt i D eller R men det existerar även på N.

Han beskriver det som ett oregelbundet skramlande/skrapande som kommer någonstans ifrån under bilen snarare än ifrån motorrummet....

Han lämnade in bilen till en verkstad som med glädje tog hans pengar och sa att :
- Detta fixar vi!
...De nu bytt drivremsspännaren och drivremmen men ljudet återstår och pengarna är borta så uppenbarligen var det inte drivrem eller spännare som orsakade det.

Ljudet är såpass lågt att det dränks av vägbuller och motorljud när man kör eller om man lyssnar på musik i bilstereon. Det är dock så framträdande att det inte går att missa när han står still med motorn igång...

Någon som har tips på vad som kan vara fel och framförallt på hur man kan lokalisera felet så det går att avgöra om han vågar köra med bilen eller om den måste in på verkstad igen.

Snälla bullen, pliis help!

Ett "orent" ljud kan ju var allt i ifrån en lös värmeplåt på avgassystemet till -på väg att rasa hela växellådan.

Man tycker ju han borde kunna kräva pengarna tillbaka ifall bilverkstan tar betalt för att laga bilen men inte gör det. Den där branschen verkar ju vara rena vilda västern. Man tar in en bil som har skurit och pumpar däcken på den. "Det blir 8000 kr." "Jaha, det var inte det som var felet. Du kan få lämna in den igen så provar vi med att med att byta blinkers."

They fuck you, they fuck you...

Man tycker ju han borde kunna kräva pengarna tillbaka ifall bilverkstan tar betalt för att laga bilen men inte gör det....

Kan bara hålla med. Bilen har gått drygt 10000 mil så visst kan de kanske argumentera för att det var motiverat att byta rem och spännare även om det nu visade sig att något annat var fel...

Kan bara hålla med. Bilen har gått drygt 10000 mil så visst kan de kanske argumentera för att det var motiverat att byta rem och spännare även om det nu visade sig att något annat var fel...

Sist när min bil skramlade, var det svårt att lokalisera ljudet. Jag tog mig då till en Jula och köpte ett sånt HÄR stetoskop för 69:-. Som självaste Bosse Bildoktor lyssnade jag sedan på delarna i motorrummet och hittade rätt snart vad som var galet. Det är ganska smart faktiskt. Vill man leka McGyver så tar man bara ett stålrör och lyssnar med, ska visst oxå fungera.

609578-jpg.jpg

Jag jobbar på Mazda och detta är inget vanligt problem iaf. Men starta bilen, lyft upp den och lägg i växlarna och be någon lyssna undertill. Kommer ljudet ifrån själva växellådan så är det troligen ett oljud inifrån lådan, såvida ni inte ser något annat.

Lycka Till.

Man tycker ju han borde kunna kräva pengarna tillbaka ifall bilverkstan tar betalt för att laga bilen men inte gör det. Den där branschen verkar ju vara rena vilda västern. Man tar in en bil som har skurit och pumpar däcken på den. "Det blir 8000 kr." "Jaha, det var inte det som var felet. Du kan få lämna in den igen så provar vi med att med att byta blinkers."

They fuck you, they fuck you...

Helt rätt, när vi ibland råkar ut för sånt så antingen sätter vi tillbaka de gamla delarna eller så har kunden nån gång ändå velat behålla det. Om inte så felsöker vi vidare tills vi hittar problemet.

Ibland är det ju trial and error men då tar man bara betalt för det som faktiskt har hjälpt.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: ft
Jag jobbar på Mazda och detta är inget vanligt problem iaf.

Finns det något annat missljud som är vanligare? (Typ värmeplåt som Långa Farbrorn nämner..)
Kollegan nämnde även att han uppfattat det som om det lät mer från avgassystemet.

Helt rätt, när vi ibland råkar ut för sånt så antingen sätter vi tillbaka de gamla delarna eller så har kunden nån gång ändå velat behålla det. Om inte så felsöker vi vidare tills vi hittar problemet.

Ibland är det ju trial and error men då tar man bara betalt för det som faktiskt har hjälpt.

Precis som det ska vara. Ni verkar vara en bra verkstad. :tummenupp

Finns det något annat missljud som är vanligare? (Typ värmeplåt som Långa Farbrorn nämner..)
Kollegan nämnde även att han uppfattat det som om det lät mer från avgassystemet.

Om det är en seriös verkstad så bör de ju ha tittat på detta redan men det kan absolut vara en värmeplåt. Växellådor på Mazda är väldigt bra generellt så förhoppningsvis är det inget allvarligt.

Precis som det ska vara. Ni verkar vara en bra verkstad. :tummenupp

Vi försöker iaf :) Som alla andra så har vi missnöjda kunder oxå men jag kan ärligt säga att det i de flesta fallen då handlar om att kunden vägrar acceptera att t.ex Mazda inte vill ta något på goodwill osv när kunden garanti har gått ut. Men men, alla nöjder kan inte va nöjda :)

Last edited:
som redan skrivit. kolla först värmeplåtar mm.. har ett gäng lösa på passaten så dom spelar jämt en ett spratt.. kan vara nå gummi för ljuddämpare som gått sönder så avgaspoffen skramlar mot nåt.
gör som sades att åk in o hissa upp bilen o kika lite.

Att det skulle missas en lös värmeplåt på en verkstad e helt jäkla otroligt!!! Att dom mindre seriösa kanske kan ljuga ihop nåt för att få en slant för det e en annan sak, men då hade ju problemet vart ur världen.

Som alltid måste man ju isolera ljudet till en händelse. Är det bara vid uppstart skulle jag kolla oljenivån.
Annars bromsa bilen samtidigt som du ger gas. Ansträng den lite på varje växel. Skifta mellan D å R med lite förhöjt varv (med broms) Kommer ljudet först när bilen börjar rulla är ju problemet efter lådan.

Mazda e bra bilar men allt kan ju hända.... hoppas det inte sabbar semestern :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park