Bilfråga kamrem

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ska plocka av toppen på en golf gti 8v och kamremsmärkningarna stämmer inte för mig.
dom hamnar aldrig där dom "ska" va. alla säger huvudsaken 1,an är i öd och märkningen på kammen stämmer,, de händer aldrig, jag vet att motorn va ok innan den plockades ner.
aldrig när 1,an är i öd är märkningen jäms med toppen.. kammen sitter med kil så den kan inte sitta fel och som sagt, den gick som den skulle.

tips tankar och ideer?

ett par länkar
http://forumbilder.se/images/ad020081249513218.jpg
http://www.gtiklubben.nu/forum/archive/index.php/t-4773.html
 
Kamremmens märkningar ligger aldrig kvar när man väl startat bilen, har för mig att på vag dieslar hamnar den rätt vart 25 varv eller liknande.
 
...exakt, märkningen på remmen är bara ett hjälpmedel vid monteringen, det viktiga är att vev och kam står i rätt läge, sedan var markeringarna på remmen hamnar efter att motorn vevats runt är helt irrelevant. :)
 
Lita aldrig nånsin på remmens märkning, det är vevaxel/kamaxel-märkning som gäller.
Alltid.
 
märkningen finns inte kvar på remmen.
tänkte märka upp själv när allt är i läge.
ska inte byta utan de är "tuning" på gång. ska bort med toppen och vill veta att alla lägen ligger ok.

men allt torde va i läge om man vrider 1,an(närmast kamrem) kolven till topp samt att ingen ventil är påverkad el har jag fel? i andra läget är ventilen påverkad?
sen borde de ju bara vara o göra egen märkning på remen/dreven så hamnar de rätt?
men som sagt, konstigt att ordinarie märkning på drev inte stämmer.. måste ju va nåt galet?
 
Last edited:
märkningen finns inte kvar på remmen.
tänkte märka upp själv när allt är i läge.
ska inte byta utan de är "tuning" på gång. ska bort med toppen och vill veta att alla lägen ligger ok.

men allt torde va i läge om man vrider 1,an(närmast kamrem) kolven till topp samt att ingen ventil är påverkad el har jag fel? i andra läget är ventilen påverkad?
sen borde de ju bara vara o göra egen märkning på remen/dreven så hamnar de rätt?
men som sagt, konstigt att ordinarie märkning på drev inte stämmer.. måste ju va nåt galet?

Nu var det ett tag sen jag kollade på en bensinare, men är du helt hundra på att kamdrevet verkligen har en kil?
 
Är du säker på att du satt remmen på rätt håll? Markeringarna stämmer inte om den är felvänd.
 
Referenserna sitter ju i plastkåporna om det är en pm-motor(och alla motorer baserade på samma block) Enda som är krångligt är mellanaxeln som har en märkning på baksidan som ska linjera med topplockspackningen(tror jag det var)
Tar man den på framsidan så startar inte motorn. Vet ej varför man har gällande märkning på baksidan men gissar att det är samma drev till massor av motorer.
 
Referenserna sitter ju i plastkåporna om det är en pm-motor(och alla motorer baserade på samma block) Enda som är krångligt är mellanaxeln som har en märkning på baksidan som ska linjera med topplockspackningen(tror jag det var)
Tar man den på framsidan så startar inte motorn. Vet ej varför man har gällande märkning på baksidan men gissar att det är samma drev till massor av motorer.



pillen i kåpan (finns bara en) sägs vara för tändinställning på nåt forum och ligger 6 grader fel..
allt som står på internet är sant :tungan

har ställt den i öd nu och ingen ventil påverkad på 1,an och tänkte märka upp allt själv för inget stämmer mot nåt jag läst. har läst en svensk haynes samt en pdf och sett olika beskrivningar.
märker remen på ett antal ställen samt dreven. borde inte kunna gå snett?
 
Lånar tråden och ställer en relaterad fråga om kamrem/kedja.

Jag står inför ett eventuellt köp av en Golf 1.6 FSi -03 som gått ca. 16000 mil.
Denna har kedja, eller...? Plus eller minus? Har hört att kedjorna tar stryk om de inte är servade rätt eller tillochmed är longlife-servade.

Ska man gå på en vanlig 1.6 istället?

Tack!
 
Lånar tråden och ställer en relaterad fråga om kamrem/kedja.

Jag står inför ett eventuellt köp av en Golf 1.6 FSi -03 som gått ca. 16000 mil.
Denna har kedja, eller...? Plus eller minus? Har hört att kedjorna tar stryk om de inte är servade rätt eller tillochmed är longlife-servade.

Ska man gå på en vanlig 1.6 istället?

Tack!

Det stämmer, Longlife-servade bilar brukar se ut som skit i toppen och kedjan tar mer stryk av detta. Speciellt VAG-motorer har dragits med detta ända sedan de började med den idiotin. Istället för att ta normalt betalt för en vanlig 2000-milaservice så tar de mycket mer betalt för en longlife med 3000 mils intervall.
Är man rädd om bilen kör man med samma olja max 1500 mil och absolut inte över 2000 mil. Dock är ju merparten av nya bilar som säljs företagsbilar och där bryr sig ingen jävel. Synd bara att när problemen börjar märkas så är bilarna redan överförd till privat ägo och den personen får ta smällen.
 
Det stämmer, Longlife-servade bilar brukar se ut som skit i toppen och kedjan tar mer stryk av detta. Speciellt VAG-motorer har dragits med detta ända sedan de började med den idiotin. Istället för att ta normalt betalt för en vanlig 2000-milaservice så tar de mycket mer betalt för en longlife med 3000 mils intervall.
Är man rädd om bilen kör man med samma olja max 1500 mil och absolut inte över 2000 mil. Dock är ju merparten av nya bilar som säljs företagsbilar och där bryr sig ingen jävel. Synd bara att när problemen börjar märkas så är bilarna redan överförd till privat ägo och den personen får ta smällen.
Mer än att kolla miltalet på stämplarna i serviceboken, vad göra? Missljud, annat? Leta annat objekt?
 
Mer än att kolla miltalet på stämplarna i serviceboken, vad göra? Missljud, annat? Leta annat objekt?

Kolla kvalité på olja som vanligt, servicebok och miltal mellan service är viktigt och givetvis ljud. Nu vet jag inte hur lätt det är att se sträckningen på kamkedjan på dessa motorer men på min Saab till exempel kan man lätt mäta slacket på kedjan och vet man vad en ny kontra dålig kedja ska ligga på så är det en väg att kolla kedjan.
Sen kan man ju även lyfta på ventilkåpan, inget man gör bara så där på ett objekt man ska köpa men är det en seriös säljare så godtar man att du köper en ny packning om det inte ser ok ut och ser det bra ut så köper du troligtvis bilen.
Oftast så ser man under ventilkåpan hur illa ställt det är, åtminstone har jag gjort det på de bilar jag har rivit i.
Har haft två golf 02:or där vevhusventilationen var ett stort problem och under ventilkåpan på den ena så var det ganska mycket gegga och fastbränd olja :brinnerup
Ventilkåpan på min 9-5 ska vi inte tala om :D Där var man nästan tvungen att ha sprängdeg för att få bort det...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top