Köpte en '02 Peugeot 306 XT 1.8 med saftiga 105 hk för ett tag sedan som extrabil. För någon vecka sedan eller två så började tomgången gå upp 1000 varv och lägga sig mellan 1500-2000 varv. Det blir lite jobbigt att köra med det i låga farter. Mycket att slira koppling för att hålla farten nere. Inte bra.
Så ett par saker jag kan säga som gör att ni kanske kan veta vad det handlar om:
Hjälp mig! Detta är vår enda bil just nu tills nya kommer och den får bara inte braka ihop helt.
Så ett par saker jag kan säga som gör att ni kanske kan veta vad det handlar om:
- Tomgång förhöjd 1000 varv till 1600-1700 rpm
- Trycker jag in kopplingen under körning, varvar motorn till ca 300-400 varv för att sedan sänka varvtalen
- Vid kallstart, håller den sig på ca 1200. Men det tror jag har med o göra att tomgången är förhöjd för just kallstarter.
- Det är när man börjar köra iväg som tomgången börjar höjas.
- Före detta hände, visade bilen tecken på att inte vilja ha någon tomgång alls... så när man kom till ett stopp så dog motorn då varven blev för låga. Detta händer fortfarande ibland.
- Kanske inget att notera, men omkring tiden för denna påbörjan har även tempmätaren (för vanlig luft temperatur ute) börjat förhöjas 5-10 grader mot vad det verkligen är... så ibland har tempen legat på -1 medan det egentligen är -10 ute. Kanske att luft från motorn nu flödar mot denna givare, var den nu sitter..
Hjälp mig! Detta är vår enda bil just nu tills nya kommer och den får bara inte braka ihop helt.
Last edited: