Bilfråga: Förhöjd tomgång

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Köpte en '02 Peugeot 306 XT 1.8 med saftiga 105 hk för ett tag sedan som extrabil. För någon vecka sedan eller två så började tomgången gå upp 1000 varv och lägga sig mellan 1500-2000 varv. Det blir lite jobbigt att köra med det i låga farter. Mycket att slira koppling för att hålla farten nere. Inte bra.

Så ett par saker jag kan säga som gör att ni kanske kan veta vad det handlar om:

• Tomgång förhöjd 1000 varv till 1600-1700 rpm
  • Trycker jag in kopplingen under körning, varvar motorn till ca 300-400 varv för att sedan sänka varvtalen
  • Vid kallstart, håller den sig på ca 1200. Men det tror jag har med o göra att tomgången är förhöjd för just kallstarter.
  • Det är när man börjar köra iväg som tomgången börjar höjas.
  • Före detta hände, visade bilen tecken på att inte vilja ha någon tomgång alls... så när man kom till ett stopp så dog motorn då varven blev för låga. Detta händer fortfarande ibland.
  • Kanske inget att notera, men omkring tiden för denna påbörjan har även tempmätaren (för vanlig luft temperatur ute) börjat förhöjas 5-10 grader mot vad det verkligen är... så ibland har tempen legat på -1 medan det egentligen är -10 ute. Kanske att luft från motorn nu flödar mot denna givare, var den nu sitter..
Vad jag kollat är att luftburken och luftfilter är OK. Inga läckage på vägen in vad jag kan se...

Hjälp mig! Detta är vår enda bil just nu tills nya kommer och den får bara inte braka ihop helt.

Last edited:
Kolla slangen till tomgångsmotorn så den inte drar tjuvluft där.

För det låter helt klartuft, prova tspaya startgas på mistänkta ställen så hör du snart vart den suger.

Kolla efter tjuvluft, någon luft/vacuumslang som lossat eller spruckit.
Annars är det rätt vågat att ha en fransk bil som enda bil :tummenupp

Pröva häng av batterikabeln i 10 minuter.
Har funkat på en del av min skrothögar när man får sådana skumma fel.
Blir nån typ av nollställning av givarna skulle jag tro.

Vi har mycket ojämn snö/is-väg in till området vi bor i så bilen har skatat väääldigt mycket. Kanske något som lossnat eller så.

Tjuvluft är som sagt det jag letar efter.

"Slangen till tomgångsmotorn" säger mig inte så mycket, vart kan jag hitta den?! :) Guide me!

Ska se om jag hittar någon startgas i garaget. Borde ha det...

Sprayat startgas nu... lite överallt runt motorn, luftburk... med mera. Allt som hände var att jag var nära att få köldskador på fingertoppen. Tänkte inte på kyleffekten först! Gjorde ont! =) Ingen förändring på tomgången alls...

Så... om den nu inte drar tjuvluft (inte för att det inte är uteslutet)... vad annars kan det vara?

Jag har kopplat av pluspolen på batteriet, så ska testa den grejen oxå senare i eftermiddag när jag ska iväg.

Min zigenar-honda har samma problem, men den pendlar lite med.

Där är kallstartsventilen problemet. Vet inte om fransoserna har uppfunnit den och jag har inte en aning om vart den sitter.

Spelar det någon roll om tomgången är lite hög? 306an är ju en tantbil så den är säkert van vid att justera farten med kopplingen. ;)

PS. Har du ringt en Peugeotverkstad? DS.

/ Jens

Koppla upp laptopen och se om du har några fel-koder, på en modern bil är det mycket som kan spöka.
Ett OBDII-interface kostar inte många hundralappar idag och är en god investering.

Peugeot är ju rena skiten och jag skulle sätta på att det är ett elektriskt fel.

Antingen är det tomgångsgivaren som är fel eller något annat krux. Jag hade också börjat med o hänga av - polen på batteriet i 30min sen låtit bilen stå på tomgång tills den blir varm.

Ja, men den kostade bara 26000 kr för en 02 och detta är enda felet vi haft. Den har funkat skitbra annars, mycket för pengarna. Fast såklart, sådant här... om det visar sig krångligt kommer ju skada dess hittills förtjänta rykte :)

Det är bara en extra bil, min nya hottade '10 Audi Q5 kommer om 1-2 månader... Yay!

Ring Sportbike och be honom kolla den med kabel. Om han nu vill besudla sina händer genom att ta i en Peugeot :D
Jag lämnade in en 406:a med samma problem förut, de påstod att de hade bytt en motortempgivare samt lambdasond, vad nu sistnämnda skulle spela för roll för det. Men de gillar ju att ta betalt från Peugeot Sverige då det var garanti på den, kostade ca 8000:- och utan bil i en vecka.
Jag har lärt mig den hårda vägen att jag ALDRIG kommer äga en Peugeot. Om den inte mot förmodan kastas på mig.

Med hjälp av lambdasonden räknar ju bilen fiffigt ut hur förbränningen ser ut. Om den ballar ur kan det påverka en hel del.

Förvisso, men mina erfanheter säger mig att det inte brukar ge dessa problem på peugeots motorer utan felet sitter "tidigare". Sen vet jag av erfarenhet att de brukar gilla att byta dessa på Peugeot i Örebro, de kanske behåller de hela men begagnade till sina egna bilar :gnissla

Härnborg, det är skillnad på bil och bil. Jag åker en raritet och inte en ny skitbil.

Swedie; Är den likadan när det är varmt ute eller om du har startat med motorvärmare om du har sån? På min var det stor skillnad faktiskt, och under 3 plusgrader så gick den inte ok förrän den var uppe i temp.

Förvisso, men mina erfanheter säger mig att det inte brukar ge dessa problem på peugeots motorer utan felet sitter "tidigare". Sen vet jag av erfarenhet att de brukar gilla att byta dessa på Peugeot i Örebro, de kanske behåller de hela men begagnade till sina egna bilar :gnissla

Jo felet brukar i 98% sitta tidigare. Men är sonden väl rökt så måste den bytas.
Felet många gör är att byta den först :gnissla

Kan vara en konspiration också, men hoppas inte för mycket :hihi

Ingen skillnad med temperatur.

Bilen håller 75 grader. Vilket jag tycker är lite lågt. När man står still i köer för länge kan den stiga över 90. "Moderna" bilar håller ju 90 alltid... Men som sagt ,för Peugeoten vet jag inte vad som är rätt.

Ring Sportbike och be honom kolla den med kabel. Om han nu vill besudla sina händer genom att ta i en Peugeot :D
Jag lämnade in en 406:a med samma problem förut, de påstod att de hade bytt en motortempgivare samt lambdasond, vad nu sistnämnda skulle spela för roll för det. Men de gillar ju att ta betalt från Peugeot Sverige då det var garanti på den, kostade ca 8000:- och utan bil i en vecka.
Jag har lärt mig den hårda vägen att jag ALDRIG kommer äga en Peugeot. Om den inte mot förmodan kastas på mig.
Låter ju som det där kan vara problem i med vad jag skrev ovan... att tempen från motorn verkar allmänt låg ofta. 75 grader borde den inte ha.

En tempgivare och lambda kan väl fasen inte gå på 8000 kr att fixa? Herregud

Last edited:
Ingen skillnad med temperatur.

Bilen håller 75 grader. Vilket jag tycker är lite lågt. När man står still i köer för länge kan den stiga över 90. "Moderna" bilar håller ju 90 alltid... Men som sagt ,för Peugeoten vet jag inte vad som är rätt.

Låter ju som det där kan vara problem i med vad jag skrev ovan... att tempen från motorn verkar allmänt låg ofta. 75 grader borde den inte ha.

En tempgivare och lambda kan väl fasen inte gå på 8000 kr att fixa? Herregud
Kolla upp och ev. byt luftmassemätaren :tummenupp

Det här med att koppla ur batteriet hjälpte inte!

O vart sitter luftmassmätaren då!

sportbike, när har du tid... I come när som. löl

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna