Bilfråga: Byta motor

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Tjena

Någon som har koll på om man får byta motorn till en annan sorts motor i bilar? I moderna helfordonsgodkända bilar är det självklart omöjligt. Men hur är det med äldre bilar? kommer en gammal Toyota starlet med en 1+ liters motorcykelmotor på klara besiktningen?

Du lär väl endå få regbesiktiga bilen eller något? Kan inte tänka mig att du skulle kunna rulla in din starlet med en mc motor under huven helt utan vidare och hoppas på glada miner :D

så länge hk inte överstiger orginalet för mycket.
annars ska de till bromsar och sfro bes mm.. el så har du extrem tur och hittar på en bes-gubbe som är extra snäll en dag :)

så länge hk inte överstiger orginalet för mycket.
annars ska de till bromsar och sfro bes mm.. el så har du extrem tur och hittar på en bes-gubbe som är extra snäll en dag :)

Nä borde ju va samma hk antal i en gammal starlet som en en 1l+ hojmotor? :gnissla:D

Det verkligt intressanta är ju hur du skulle göra med transmissionen!? :) Svårt att säga att det är original med el-back och rallyväxlar (framåt/bakåt) :D

Ett vanligt motorbyte förutsatte (iaf förr) att tillverkaren av den nya motorn intygade avgaskraven för denna . Vilket dessa sällan gjorde om det var en beggad motor.
Jag tror att det är "ombyggt fordon" som är enda vägen att få igenom en Starlet med mc-motor

Många jag känner byter motorer högt och lågt så att inget ens liknar original och får godkänt ändå, även med kompressorer monterade så man ska aldrig säga aldrig men å andra sidan är ju en MC motor inte helt lik. Testa vetja, det hade jag gjort.

Bilar från 1975 och tidigare har mycket begränsade krav på avgasutsläpp, vilket betyder att man i princip får välja vilken motor man vill så länge effekt/vridmoment inte är helt uppåt väggarna för högt. 1976 och senare kräver en avgascertifierad motor som inte modifierats, vilket i praktiken går tolka som valfri bilmotor som inte är äldre än bilen och som har rätt effekt/vrid.

Har man max 20% mer effekt & 10% mer vrid än orginalmotorn ska det kunna gå regga med den utan större problem, med mer effekt (inga regler för vrid) får man ta vägen via ombyggt fordon istället, vilket betyder att hela drivlinan & bromssystemet behöver bytas. Drivlinan är iofs i stort sett avklarad om man mosar ner en MC-motor i en FWD-bil.

Kolla så detaljerna stämmer innan du börjar bygga, jag lämnar inga garantier... :rolleyes:

Läs på SFRO om du vill gå den lagliga vägen men tro mig, det tar LÅNG tid och garanterar mkt huvudvärk.

Dessutom brukar inte motorcykelkopplingar gilla att slira igång ett ton bil i starterna.

Jag förstår egentligen inte varför man vill göra ett sånt byte om man inte är ute efter hysteriska varv?
Bygg en motsvarande bilmotor istället, visst, du kommer inte att få ut samma effekt/liter, men du kommer lätt upp i samma effekt om du ökar slagvolymen, och i ett användbarare register.

Jag har själv ägt en starlet från 1981 och tänkte hänga i en turbomotor och drifta runt med men jag sålde den då jag tappa lusten. Snorfräsch var den och i princip rostfri. Hade även en Corolla från 1980 men jag sålde den med. Hursomhelst, kika in dessa länkar för mer info:

http://www.toyotaklubben.se
http://kp61.net

Sen finns det massvis mer men dessa två forum använde jag mig av när jag skulle hitta bakaxel mm. Det finns en del rallybilar oxå som det går att hitta delar från t.ex just bakaxlar osv. Finns mer än vad man tror till dessa Starlet :)

är bilen av årsmodell 1975 eller äldre så är det lättare att komma igenom en regbesiktning då avgaskraven är väldigt generösa

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg