Bilfråga: BMW:n ormar sig som fan vid halt väglag, varför?!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
BMW 328 ia -98
17000 mil.
205/55 16" vinterhjul utan dubb.
Sänkt.

Går fint i motor och i automaten. Antispinnen kollar i bra och funkar.

På torr och blöt asfalt går bilen stadigt och bra. Inga tendenser till konstigheter.

Men, så fort det börjar snöa och det blir lite halka (alltså det räcker med liiiite halka) så beter sig bilen skitskumt.
Börjar direkt vilja kasta med bakändan (helt oprovocerat) hit och dit. Inga varningslampor tänds.

På väg i omkörning idag i riktigt vinterväglag så gick det bra. Jag gick ut, körde förbi, lätt på gasen och på ratten. Halvvägs tillbaks utan en enda yvig rörelse så kastade han ut bakändan och bilen gick fett på bredden.

Det gick bra den här gången men det kom bara sådär helt oprovocerat?

Är lite less då jag bara har ägt bilen i ett par dagar nu och för först nu testa på halka och så går bilen sämre än en Audi 80 för 5000:-...

Vad kan va fel? Nåt me diffen?

Edit: Jag upptäckte i papprena från förra servicen att en länkarmsbussning bak är lite glapp. Kan det va det skapar sladdandet?

Last edited:
För breda däck är min första tanke. På några av företagsbilarna är minsta tillåtna däckbredd 195 men det är på tok för brett för vinterväglag med dubbdäck. Släng på ett par 185:or och problemet är löst tippar jag på. Men för säkerhets skull så lånar du ju ett par först.
Annars så är just den modellen (iofs alla bmw) väldigt skön att köra i vinterväglag och väghållningen är ju underbar och jag hade inga problem med den jag körde förut.

Farsan kör gammal 530 V8 med samma bredd på däcken (dock dubbat) och hans bil går som på räls!

Kan det va däcken som är slut?

Givetvis kan det vara däcken som är slut men det är ju inte så svårt att se direkt. Min firmabil går lite halvtaskigt just nu men då för att däcken har rullat ca 1500mil också sen några månader tillbaka på ren asfalt (död för dubbdäcken :( )
Det som 996D säger kan ju vara en idé men då skulle det kännas mer på bart underlag tar jag för givet. Oftast brukar bmw'n ge ifrån sig ett fult ljud på gaspådrag när bussningarna börjar bli slut i bakvagnen, iaf den erfarenhet jag har.

För feta däck, sleten bussning, och en sänkning som fuckar upp hjulvinklarna...
(har du någonsin sett en rallybil med BREDA vinterdäck?, på vintern vill man ha högt marktryck på liten yta, gäller även i väta)

Så lätt är det att sabba åratals utvecklingsarbete som BMW har lagt miljoner på.

Jag har jobbat på däckverkstad som även utförde hjulinställning i laserbänk.
Många bilar som upplevdes "hopplösa" på vägen behövde en hjulinställning, hittades något glapp någonstans i någon bussning byttes den givetvis ut först, sedan gjorde hjulinställning, och om inte något av det funkade så byttes däcken.

Men framförallt, en dålig sänkning kan sabba alla hjulvinklar totalt.

Snubben som gjorde hjulinställningarna körde BMW, nästan alla andra på den firman körde BMW, men ingen av dom hycklade med att dom bilarna var extra känsliga på att grejorna skulle vara i bra skick
"En stradivarius låter extra illa om den är ostämd" som hjulinställning-snubben sa...

Just BMW och Ford sierra/scorpa är faktiskt oerhört känsliga på däck.
Vi sålde ett billigt däck märke som inte alls funkade på dessa bilar.

Dessutom är den i grunden felkonstruerad, den är felhjulsdriven.

Så fort ett bakhjul snurrar snabbare än framhjulen börjar ju ASC lampan blinka, det brukar den göra om det är såpass svinhalt att man får sladd även fast den är på som t.ex när man kör runt ett gathörn eller så, så diffen kan det ju inte vara fel på. Min 5-serie sitter det ganska slitna odubbade 205 på och den beter sig inte alls sådär. Kolla så du inte har glapp och att hjulvinklarna bak är lika ställda, du har en bult på varje sida med en pil på inne vid klumpen om det är som på min.

Jag har 225 breda vinterdäck och har inga bekymmer öht..

Jag sätter 42 kronor på att det är sänkningen som fuckat upp hjulinställningarna.

Kan det inte vara så pass enkelt att det är dåliga hjulvinklar kombinerat med för lätt rumpa? Testa att sätta en sandsäck @ 50kg i skuffen. Blir lite mer tyngd på bakdäcken då.

Familjen har en 540iT upplevs faktiskt riktigt lugn och fin! Sladd får man provocera fram då med avstängt TCS/TSC-T eller vad det heter.

205*60 R15 Hakkapelitta 5.

Jag har 225 breda vinterdäck och har inga bekymmer öht..

Jag sätter 42 kronor på att det är sänkningen som fuckat upp hjulinställningarna.

Jag sätter inte emot, men jag tror att med fräsh bussning hade sänkningen kunnat funka.

Köp smalare och högre profil på däcken, högre fjädrar och styvare bussningar så blir den som en bil igen :tummenupp
(här hade jag tänkt lägga in en bild på en BMW-rallybil på snö, men jag hittade ingen, det fick bli en Porche istället)
1124ORG_07368.jpg

Bilden tagen förra helgen och Porchen vann sin klass.

Last edited:
Kommer byta bussningar bak samt göra hjulinställning idag.
Förhoppningsvis kommer det lösa problemet :)

lite skillnad i vikt på en 328 -98 (E36)....och en 5-serie....

på en tung bil kan man ju ha lite bredd även på vinterdäcken...

farsgubben äger en 735 -98 (E38)... med 225 /235 sulor på...den går som berget i snön...vikt 1860kg...

alla bilar med diff blir roliga (farliga) i snö....men roliga som fan i väta i ex. rondeller:)

på vintern funkar ju rakt fram inställningar bra dvs ha inga skumma hjulvinklar pga en sänkning...

tyvärr blir det ju så att det slits på insidan bak på däcken om sänkning monterats..och då ligger ju inte hjulets hela greppyta an mot snön och driver/greppar..

lätta bilar släpper lätt....men är lätta att få kontrollen på igen...

få sladd på den tung bil och du har ett helvete att rätta upp alla kommande kast...

lite skillnad i vikt på en 328 -98 (E36)....och en 5-serie....

på en tung bil kan man ju ha lite bredd även på vinterdäcken...

farsgubben äger en 735 -98 (E38)... med 225 /235 sulor på...den går som berget i snön...vikt 1860kg...

alla bilar med diff blir roliga (farliga) i snö....men roliga som fan i väta i ex. rondeller:)

på vintern funkar ju rakt fram inställningar bra dvs ha inga skumma hjulvinklar pga en sänkning...

tyvärr blir det ju så att det slits på insidan bak på däcken om sänkning monterats..och då ligger ju inte hjulets hela greppyta an mot snön och driver/greppar..

lätta bilar släpper lätt....men är lätta att få kontrollen på igen...

få sladd på den tung bil och du har ett helvete att rätta upp alla kommande kast...

E46... ;)

Jo jag förstår vad du menar men det du pratar om är inte alls problemet med min bil.
Bakvagnen kastar sig själv hit och dit när jag kör. Om det är rakt fram på en raksträcka eller i en kruva spelar ingen roll, den ormar sig ändå om det är halt.

Har ägt BMW förr så visst vet jag hur bakvagnen släpper om man så vill..
Men när man bara vill åka rakt fram utan att ens röra vid ratten så ska ju bilen inte sladda.

Nåväl. Bakvagnen såg skitfin ut förutom en bussning som var dålig. Får se om hjulinställning hinns med idag, hoppas det..

Extrem-diagnos...

Jag hade en Sierra som jag körde länge och hårt med kronslut men tystlåtet hjul-lager. Det fick som effekt att i halka var den som en reptil, speciellt på avslag. Vid flera tillfällen gick jag in i kurva, tänkte "oj här kan det vara halt", släppte gasen och rullade genom sväng för att halv-vägs igenom sitta och parera ett fantastiskt bredställ i hög fart.

Sen en kväll började det tjuta utav helvete i lagret och tio mil senare stod jag med ett skuret hjul-lager och undra hur fan det gick till....

Efter byte blev bilen skit fin o halt väglag och min teori vare att lagret smånöp för mig emellanåt. Stämmer rätt bra med din beskrivning....

Anliggande bromsar borde också kunna ge liknande ... lustigheter.

Jag har nyligen renoverat upp både framvagn och bakvagn pga glapp på en peugeot 205 gti, inte alls samma bil, men den hade samma beteende som din innan. Det som gjorde mest för att stabilisera upp bilen och få den mindre spårkänslig var att ta bort glappet i infästningen till bärarmarna bak.

Nu går bilen som den ska!

Från att ha behövt hålla rallyfattning på ratten till att kunna köra med en tumme och pekfinger på bara att byta en bussning. Det var alltså den dåliga bussningen som var det som skapade problemet.

Visst, sen kan det ha varit så att däcken inte är de bästa (ganska hårda) och med en dålig bussning så har detta påvärkat bilens egenskaper ännu mer.
Men som sagt, nu går den som på räls igen iaf :)

Toe in på bägge bak samt vänster fram var även de lite mysko. Kan väl ha säkert ha bidragit.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti