Bilfråga, bmw E90 som går varmt från kallstart

andreasekman

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
brorsan släppte av sin BMW 320D (E90) -2008 och tog min bil då hans plötsligt började gå dåligt och han skulle utomlands.

Det som hände var att kylarvätska symbolen går på och blinkar mellan grönt och rött. Jag öppnade och kollade nivån för kylarvätska och det visade sig vara för lite medel i.

Jag fyllde på och luftade av.

Bilen går ca 10 sekunder och sen kommer varningarna fram igen, blinkar mellan grönt och rött.

Jag går in i servicemenyn och ser att temperaturen ligger på 127 grader. Detta är som jag förstått det temperaturen på kylarvätska.

Menyn 07.00 KTMP-MOM 127 grader.

Jag vet att bilen inte är på den temperaturen då den är helt kall. Vad jag kan se fungerar vattenpumpen då vätska pumpas runt. Säger i och för sig inget om den mår bra eller inte men kylmedel pumpas runt i alla fall.

Vad tror ni kan vara fel? Trasig temperaturgivare? Kan man komma åt den lätt och testa rengöra?

Trasig termostat?

Tack på förhand!
 
Jag hoppas på något av dessa föra brorsans skull, han har precis fått byta koppling på bilen med haha. Tack för svar. Ska ner och kolla till bilen snart!
 
En del bmw motorer måste luftas efter ett speciellt chema för att få ur luftblåsor i toppen.
 
Går dåligt, trycker vatten och visar hög temp, indikerar sprucken topp, blockpackning el. liknande....

Är det inte plasthjul på de vattenpumparna?
Går väl med jämna mellanrum, blir hett och då kan toppen/packningen gå och trycka ut förbränningsgaser i kylvattnet, kommer då bubbla i expansionskärlet vilket kan misstas för att pumpen är hel av ett ovant öga.

Att pumpen är hel brukar inte synas annat än att nivån kan sjunka när man varvar till, nivån brukar allt vara still annars.
 
Bilen har väl något skydd antar jag så att den stryper effekten när motorn blir för varm?

Tog ut och in kontakterna och tempen hamnar på 120 istället för 127+ och ganska stabilt nu. Testade även att bleeda igen. Bilen fungerade ganska normalt verkar det som. Dock är tempen hög och efter en tur tyckte jag att bilen tappade lite effekt.

Pumpen ger jämn stråle hela tiden och ingen luft verkar komma. Ska nivån bli mindre menar du om man gasar på? Alltså i expansionskärlet?
 
Jag fick inga varningar heller denna gången vilket var lite lustigt då dem kom 5-10 sek efter bilen startade innan
 
Efter pratat runt lite, läst och testat lite olika saker är jag nästan hundra på att det är en tempgivare som är trasig. Ska försöka byta den snarast, återkommer med resultat.
 
Efter pratat runt lite, läst och testat lite olika saker är jag nästan hundra på att det är en tempgivare som är trasig. Ska försöka byta den snarast, återkommer med resultat.
Man kan mäta ohm på den o se om den är kass .Men då får du söka vad värdet ska ligga på
 
Såg något klipp om det igår. Hans mätte 2.0 i Ohm och för att testa den hade han den i vatten som han kokade upp för att se om Ohm antalet sjunk.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top