Bilfråga - AC-system - Kondensor - Går den laga?

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Jag har en BMW 325 -93:a
där jag var och provtryckte AC systemet, och har fått till svar att det är läckage i kondesorn, jag har tagit bort den, och vill nu veta om jag kan åka någonstans och få den tryckt igen samt ev. lagad?

Ngn som vet vart eller hur? Gärna i Stockholm då.

Eller om ngn vet vart jag köper en ny, Billigt!

//Niklas

Jag fick min kondensor utbytt på ford till en kostnad av 7000 kr

Mekonomen eller om det va autoexperten har kondensorer, till min skulle det ha kostat lite drygt 3000 kr har jag för mig.

Det borde va hyffsat pris.

Annars är det väl att åka till nån skrot o leta efter nån bil som är smälld i baken.

campar skrev:
2310934 Jag har en BMW 325 -93:a
där jag var och provtryckte AC systemet, och har fått till svar att det är läckage i kondesorn, jag har tagit bort den, och vill nu veta om jag kan åka någonstans och få den tryckt igen samt ev. lagad?

Ngn som vet vart eller hur? Gärna i Stockholm då.

Eller om ngn vet vart jag köper en ny, Billigt!

//Niklas

Det går inte att laga en trasig kondensor. Blir till att köra en ny eller en begagnad.

Dalan skrev:
2311013 Det går inte att laga en trasig kondensor.
Varför inte? :confused:

Jag ifrågasätter inte dig, för dom flesta säger samma sak.
Men vad är det egentligen som omöjliggör reparation?

Jag menar, har man en gång byggt ihop en mackapär, så kan man ju oftast ta isär å sätta ihop den igen.
Eller är den nåt material där inne som blir förstört?

Förr snackade ju alla om att databoxar inte gick att laga, utan man var tvungen att köpa nya för 6-10k.
Men själv har jag lagat min genom att byta 3 st kondingar för totalt 17:- från Elfa.

Och här kan man få tips om hur man reparerar det mesta, allt från spruckna motorkåpor till oljekylare.

Frågar mest av nyfikenhet. :)

För att en kondensor har en materialtjocklek strax över en colaburk. MAO det går, men det finns inte någon som kan. Har sett en kille som TIGa fast en anslutning men det är tjockare gods där. Sen är det så att de flesta skador beror till en början på stenskott som det sedan ärjar i. om du lagar ett hål, när kommer nästa??? Ingen vill lämna garanti på detta.
Det blir dyrt att fylla igen, sen är jag tveksam till att miljönissarna skulle bli så glada. Alltså åker den i bingen och du får tyvärr ta fram stora plånboken och köpa nytt.

Hoppas du har pluggat ledningarna. Är de öppna för länge kommer det in luft = fukt. så smånongom (läs under vintern) så sammlar sig denna fukt som vatten på ett lågt ställe där det ärjar hål.
Det mesta följer dock med ut när man vakkumsuger systemet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg