Bilförsäljning

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
Jag har just sålt min bil till en snubbe. Grejen är att han köper den helt osedd efter ett par telefonsamtal. Han har betalt in en handpenning på 30% (10kkr) av köpeskillingen till mitt bankkonto och jag ska leverera bilen till honom nästa vecka, han bor ett 10-tal mil härifrån.
Jag har varit helt ärlig angående bilens skick och så'nt men risken finns ju att han ändrar sig och inte vill ha den. Hur mycket av handpenningen ska man i så fall betala tillbaka? Det kostar ju mig en del stålar att leverera bilen, och så kanske jag mister ett par spekulanter under tiden. Klart man kunde behålla rubbet om han strular men finns det någon lagstiftning som backar upp det?

/geek

rapidgeek skrev:
2294106 Jag har just sålt min bil till en snubbe. Grejen är att han köper den helt osedd efter ett par telefonsamtal. Han har betalt in en handpenning på 30% (10kkr) av köpeskillingen till mitt bankkonto och jag ska leverera bilen till honom nästa vecka, han bor ett 10-tal mil härifrån.
Jag har varit helt ärlig angående bilens skick och så'nt men risken finns ju att han ändrar sig och inte vill ha den. Hur mycket av handpenningen ska man i så fall betala tillbaka? Det kostar ju mig en del stålar att leverera bilen, och så kanske jag mister ett par spekulanter under tiden. Klart man kunde behålla rubbet om han strular men finns det någon lagstiftning som backar upp det?

/geek
grejen med handpenning är väl att du ska få ett belopp som kompensation om han ändrar sig? så behåll hela.

/b.aserar detta på inget särskilt

-Rosen- skrev:
2294112 grejen med handpenning är väl att du ska få ett belopp som kompensation om han ändrar sig? så behåll hela.
Fast den normala summan för en handpenning brukar vara lite lägre, han har ju betalt en tredjedel av bilen...

/geek

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...