Bilförsäljning, scam?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning!
Jag håller på och ska sälja en BMW M5'a, två gånger så har jag blivit kontaktad av "bilförsäljare" som vill sälja den till en kund. Alldeles nyss ringde en ifrån Stockholm och hade en kund som ville ha en M5'a. Vi kunde få nästan vad vi begär för bilen så det var en bra deal så.
Nackdelen är ju då att jag måste leverera bilen till Stockholm, skriva på papper och sedan vänta på att "bilförsäljaren" får in kundens husbil i inbyte samt säljer den för att betala min bil.
Självklart har inte denna försäljare någon firma, den har inte hunnit bli startad än, men han skriver såklart "juridiskt bindande kontrakt" på att vi ska få våra pengar.
Denna bil som jag säljer sitter det mycket grejer som är värda en hel del pengar löst, bara fälgarna kan nog säljas för 30.000:-, bromsarna går säkert för 15-20 och huven likaså.
Jag misstänker att detta är scam och att jag efter leverans inte får se en ända krona.
Är mina farhågor rätt tror ni, eller funkar det faktiskt att göra på detta vis? Någon som gjort det och fått sina pengar?

Ja det är en scam !
Det var något reportage för något år sedan om just det tillvägagångssättet.

Slutade inte bra för den som sålde bilen, dvs inga pengar.

Jag är då ingen expert men om du frågar mig så är det scam, helt klart.. Allt sånt där skit med att vänta på cash å att vänta på att hans kund ska få pengarna etc etc är bara skit. Jag hade inte gjort det.

Inga pengar = ingen bil

Om det är skojare (som det låter som) så kommer dem försöka få dig att skriva över bilen på dem innan du har betalat. Sen äger de bilen och du har inga pengar och dem försvinner.

Kan man inte höra av sig till polisens Ekobrottsavdelning en sån här gång så dom får ta tag i det?

Kan man inte höra av sig till polisens Ekobrottsavdelning en sån här gång så dom får ta tag i det?

Håller med, det kan aldrig skada att tipsa.

Såg dock så sent som i förrgår ett reportage där de sade att de fick in en bedrägerianmälan var 5.e minut så risken är nog stor att inget händer med det där tipset.

Håller med, det kan aldrig skada att tipsa.

Såg dock så sent som i förrgår ett reportage där de sade att de fick in en bedrägerianmälan var 5.e minut så risken är nog stor att inget händer med det där tipset.

Fast om väldigt många som inkommer är mot samma skurk så kanske dom släpper fikabrödet och rör på sig?

Bara att hoppas.

Men jag skulle tro att det är kontantkortsmobiler och falska namn hela vägen i alla fall.

Sälj bilen själv eller låt någon seriös bilfirma få ett säljuppdrag där de kan få en slant för besväret.

Skulle inte skriva över bilen på någon annan innan pengarna finns på kontot.

Lycka till med försäljningen.

Som jag misstänkte.
Kollade upp den ena på hitta och eniro, hitta såklart ingenting på det nummret. Det blir pengar i handen eller ingen affär alls.

Ta alltid betalt först, sedan får ni bilen.
Du undviker till 99% chans att bli lurad. Vad fan ska han sälja din bil för, att ge pengarna du begär också? scam scam scam

...

...annars kan du alltid ge dem ett "motbud"......jag föreslog en gång för den typen av onödiga idiotjävlar att de kunde få köpa fordonet på avbetalning - och när hela köpesumman var erlagd kunde vi träffas och skriva över/lämna fordonet till dem !

Då kom det en hel rad med mejl med en ganska otrevlig ton.....men de hade inget som de kunde "spåra" mig med......

Allvarligt.....akta er för allt sånt här - men försäk gärna skicka farbror haffa på dem....

Bessik Mellik, är ökänd, försökte blås min kompis på en stylad hottad VW golf, med eftermarknadsprylar för ca 80 000:-

En lömsk dj.... samma upplägg förutom att träff och leverens skulle ske på en ödslig bensinstation i Stockholm, skrivet kontrakt på pengarna o.s.v. ...........

Han erbjöd komisen 15 000:- mer än vad han hade annonserat ut den för.

Han inriktar sig på att blåsa folk med entusiastbilar med mycket lull lull.

Heter han Bessik,Mellik eller så?

Googla isf.

Henrik

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...