Bilförsäkring.

Scapegoat

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Hoj
R1 -01
Kanske inte rätt forum och jag får i såna fall ursäkta mig på förhand om det stör någon men jag antar att många med mig kör bil den dystra tiden på året!

Har ett litet dilemma, det är så att min mor och jag har gemensamt köpt en bil, vi bor på olika adresser men brukar bilen båda två och har således båda två ekonomiska intressen i bilen. Enligt de F.S.B. som jag har pratat med ska den som står som ägare stå för försäkringen det är ju glasklart men samtidigt säger de att om någon annan än ägaren kör bilen så kan det bli tvister? Har för mig att någon här pratade om samskrivning av försäkring och dylikt?

Hjälp mig, vill ju inte att man står där om något händer utan ersättning.

OBS detta handlar inte om skenförsäkring så kasta inte era popcornskålar på mig.

Tråden flyttas nog när nån mod ser den.

Att skriva den på den som får högst premie är väl säkrast isåfall. Bättre upp är att knata in till ett försäkringsbolag och få ett special-avtal där det står att ni båda ska köra bilen och hur situationen ser ut, och sen räknas premien ut därefter.

Ooo du föresten...Varför äger man en bil ihop med sin mamma? :hihi

Bilen skall stå registrerad på den person som kan anses vara huvudbrukaren... Så frågan är vem av er som använder bilen mest.

HanneZ skrev:
2510153 Tråden flyttas nog när nån mod ser den.

Att skriva den på den som får högst premie är väl säkrast isåfall. Bättre upp är att knata in till ett försäkringsbolag och få ett special-avtal där det står att ni båda ska köra bilen och hur situationen ser ut, och sen räknas premien ut därefter.

Ooo du föresten...Varför äger man en bil ihop med sin mamma? :hihi

Om båda äger den lika mkt och kör lika mkt så ska premien gå efter den som enligt bolaget är störst risk.

I detta fallet antar jag att det är trådskaparen.

Gör ni så så blir det ingen tvist, Hannez har rätt

Nihlen skrev:
2510193 Bilen skall stå registrerad på den person som kan anses vara huvudbrukaren... Så frågan är vem av er som använder bilen mest.
Det där är nog inte 100% sant.

Min farsa har en Vespa som han köpte ny -92. Jag va då inte gammal då så att det inte är min hoj är 100% säkert. På senare år har den bara blivit stående och då har jag kört med den imellanåt. Alltså kör jag mer med den än min farsa, fast det är fortf. han som har det ekonomiska intresset. Han skulle aldrig gå med på att den ska "skrivas över" på mig. Det är ju han som är ägare.

Det är den som har mest ekonomiskt intresse i bilen som man både ställer bilen och försäkringen på har jag fått förklarat för mig av fb. :)
Däremot ska man givetvis meddela att en annan person också kommer bruka bilen och efter det kan det bli en annan självrisk om denna person skulle ha lite otur.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park