Bilen vibrerar, vad kan de vara?

juha01 skrev:
2253482 Appapp! Bästa däcken ska sitta bak!

Jag klippte bort skitsnacket, bästa däcken ska ALLTID sitta fram OAVSETT om bilen är fram eller bakhjulsdriven.

Man har större delen av ett fordons bromsverkan fram, och det sista jag vill ge upp på ett fordon är BROMS och STYRFÖRMÅGAN.

En framhjulsdriven bil som får sladd kan man gasa ur sladden om man har grepp fram, en bakhjulsdriven bil kan man frikoppla och styra sig ur sladden.

Går det för fort för att lösa problemen enligt ovan så vill inte jag möta samma bil utan broms och styrförmåga hursomhelst.

GuW skrev:
2255902 Jag klippte bort skitsnacket, bästa däcken ska ALLTID sitta fram OAVSETT om bilen är fram eller bakhjulsdriven.

Man har större delen av ett fordons bromsverkan fram, och det sista jag vill ge upp på ett fordon är BROMS och STYRFÖRMÅGAN.

En framhjulsdriven bil som får sladd kan man gasa ur sladden om man har grepp fram, en bakhjulsdriven bil kan man frikoppla och styra sig ur sladden.

Går det för fort för att lösa problemen enligt ovan så vill inte jag möta samma bil utan broms och styrförmåga hursomhelst.
Hade du rekomenderat din mamma samma sak? :va

Jag som inte tjör bil som en professionell rallyförare föredrar plogeffekten om jag skulle bli överraksad med att få sladd. No tjafs!

Smaken är väl som baken dåra...

Mark skrev:
2255922 Hade du rekomenderat din mamma samma sak? :va

Jag som inte tjör bil som en professionell rallyförare föredrar plogeffekten om jag skulle bli överraksad med att få sladd. No tjafs!

Smaken är väl som baken dåra...

Jag skulle definitivt rekommendera min mamma det (hon åker alltid med bästa däcken fram), hon får heldre sladda ut lite med baken på bilen än att hon plöjer med tvärställda hjul över till mötande trafik.
Det tar inte många försök på en öde parkering på vintern att lära sig att göra rätt, när framhjulen tappar fästet och bilen kanar rakt fram kan man inte göra rätt, man kan inte göra ett skit.

Jag vet att min ståndpunkt i frågan går tvärtemot vissa "experter" på området, inte minst efter att ha jobbat på däckverkstad där alla kunder hade olika uppfattning om vad som var rätt.
(beroende på om dom hade egna erfarenheter eller om dom sett trafikmagasinet)

Jag lät mina barn lära sig att köra bil på isbana och dom kunde efter ett par kvällar köra jämt med folk som hade bättre material och haft körkort i flera år just för att dom lärde sig att mjukt gasa sig ur sladdar i kurvor där dom andra plöjde rakt fram.

Mina barn var då 9 och 11 år gammla, dubbdäcken på min bil som dom körde var äldre än så...

GuW skrev:
2255995 Jag skulle definitivt rekommendera min mamma det (hon åker alltid med bästa däcken fram), hon får heldre sladda ut lite med baken på bilen än att hon plöjer med tvärställda hjul över till mötande trafik.

Jag kan förstå din tanke men håller absolut inte med dig. Sladda ut lite med baken i 90 knyck, betyder per automatik ett okontrollerat snurrande (för en oförberedd/ovan förare) och kolliderar man då med sidan före mot mötande trafik så är katastrofen ett faktum.

Får man vattenplaning och börjar sladda så kräver det sin man för att reda ut eländet! När bakhjulen återfår greppet så är det ett jefla vevande, och det klarar nog inte normalbilisten av.

Edit. Det har ju nu konstaterats att esp är det tillbehör som räddar mest liv förutom bilbältet, men det finns ju fortfarande folk som tycker att det är farligt för "att man inte kan gasa sig ur situationen"....

Last edited:
Bästa däcken fram sommartid och bästa däcken bak vintertid

Vid bar asfalt/regn är sladdrisken såpass liten att det är bättre med de bästa däcken fram pga kortare bromssträcka

Liksom, vem får sladd på sommaren? Då kör du som rallykalle

Vintertid när sladdrisken är högre sätter jag dom bästa bak

ok... alltid de bästa däcken i fram!!1

sen dina vibrationsproblem... det kan vara en styrled som börjar bli lite kass..
har det problemet på min bil. den vibrerar mellan 90 - 120.. så det är bara att köra snabbare..

sen om bromskivorna är skeva så märks detta bara genom vibrationer när du BROMSAR.... om de inte är skeva som helvete vill säga men då skulle bilen vibrera i alla hastigheter....

Håller med Ljunghusen... vid kraftigt regn får man helt enkelt anpassa hastigheten för att minska risken för sladd vid vattenplaning...

det känns som att majoriteten av bilister hamnar i situationer då kraftig inbromsning behövs och då är det en klar fördel att ha bäst däck fram istället för gamla bakelitostar...

marsva83 skrev:
2263140 det känns som att.....

Just det. Det känns som att det är bättre men det visar ju sig annorlunda. Skitsamma, jag orkar inte käbbla om såna saker. Ses på tvären någongång! :)

Back