Bilen vägrar starta.. tips & råd sökes!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vår Seat från -96 vägrar starta. Vi har bytt tändkablar, rotor, fördelarlock, tempgivare till bränsleinsprutningen, tändstift och ändå vill den inte alls..

Jag vet att detta är ett hojforum, men tänkte höra om någon har erfarenhet av detta och kanske har någon lösning på problemet för man blir lite lätt lagom irriterad sådär när man är beroende utav bilen...
:6surkart

HönaPower skrev:
Jag tror jag vet vad felet är....det är en Seat...

Det har vi redan kommit fram till :rolleyes:

HanneZ skrev:
Får den gnista? Får den soppa?

Vi ska kika ikväll om den ger ifrån sig någon gnista. Men batteriet är snart helt dött så det känns tröstlöst.
Soppa vettifan om den får, vi bytte tempgivare till bränsleinsprutningen och då trodde vi att problemet var löst. Hur kollar man att den inte får soppa på bästa sätt?

Vad händer då (eller händer inte).
Drar startmotorn runt, hostar den till eller klickar det inte ens när nyckeln vrids om?
Finns det startspärr? Kan isf vara fel på nyckeldelen.

Bikerbitch skrev:
Det har vi redan kommit fram till :rolleyes:

Vi ska kika ikväll om den ger ifrån sig någon gnista. Men batteriet är snart helt dött så det känns tröstlöst.
Soppa vettifan om den får, vi bytte tempgivare till bränsleinsprutningen och då trodde vi att problemet var löst. Hur kollar man att den inte får soppa på bästa sätt?
Kör runt på startmotorn o ser om stiften blir blöta.

Bajsa på batteriet och säger " there is plenty of more from where that come from , how in da fakcing hell are you going to ha it maddefakcer" till bilen så startar den nog lite motvilligt.

Får man ifrågasätta ert systematiska felsökande om ni byter tändstift och tändkablar utan att kolla om bilen tänder :gnissla

HanneZ skrev:
Får man ifrågasätta ert systematiska felsökande om ni byter tändstift och tändkablar utan att kolla om bilen tänder :gnissla

Ser du att det står att man får det eller? Nädåså. Olydiga medborgare. Sånna som ställer frågor och är allmänt obekväma gör vi oss av med. nakcskått!

HanneZ skrev:

Bilen har tänt, den har fungerat. Tändstiften har varit svarta o sotiga. Bytt stiften och nu vill den ändå inte.
Ibland har det varit att den inte har velat starta när det varit fuktigt ute. Men nu vill den inte alls.

Är bränslepumpen ok? Kolla så att ingen säkring brunnit som går till bränslepumpen!!

Kolla säääääkringarna! :tummenupp

Bytt bränslefilter på länge?

/T

Jag skulle börja med att lägga mig med örat mot pumpen och sedan dra på tändningen och lyssna om det är liv i den. Inget surr=ingen soppa.
Annars kan du lossna inkommande soppaledning som kommer fram till en rail innan spridarna. Nu kommer jag inte ihåg hur motorn ser ut exakt förutom att det är ett helvete att byta stift på många av dem då man måste lossa insugsrören. Men lossar du soppamatningen och sen kör på tändningen så ser du om det sprutar soppa eller ej.

Tjenare där........

Om er bil har en 1.8 litersmotor, samma som sitter bla i Golf 3:or så händer 2 saker när dom går runt men inte vill starta.............

Ingen bensin = bränslepump
Ingen gnista = tändspole

Annars så är 1.8 liters motorn så gott som "skottsäker"

Mvh DDR

Johan skrev:
Vad händer då (eller händer inte).
Drar startmotorn runt, hostar den till eller klickar det inte ens när nyckeln vrids om?
Finns det startspärr? Kan isf vara fel på nyckeldelen.

Jodå, den drar runt men vill inte starta. Tror inte det finns en startspärr men jag är inte så berest med den där bilen då det är sambons från början.

Tack för alla tips, får försöka kolla lite i helgen. Annars blir det verkstan, men det brukar ju bli så dyrt..

2fast4hjo skrev:
Kan ställa frågan på www.zatzy.com om du vill, pm:a mig i sådana fall

Din PM box är full. Men gör gärna det, tack!

Bikerbitch skrev:
Vår Seat från -96 vägrar starta. Vi har bytt tändkablar, rotor, fördelarlock, tempgivare till bränsleinsprutningen, tändstift och ändå vill den inte alls..

Jag vet att detta är ett hojforum, men tänkte höra om någon har erfarenhet av detta och kanske har någon lösning på problemet för man blir lite lätt lagom irriterad sådär när man är beroende utav bilen...
:6surkart
Dubbelkolla att ni satte tändkablarna rätt.

Tänk på vilket håll fördelaren snurrar också.

Tanka bilen så ska du se att den startar! :tummenupp

Säkert kass soppapump eller nåt sånt, igensatta bränsleslangar eller något annat otrevligt.

Ha det helt tyst i verkstan, vrid nyckeln till tändning, inte så långt att startmotorn börjar snurra, lyssna efter ett surr, surrar det så är det förmodligen inte soppapumpen.

Detta funkar på gamla bilar som jag har pillat med.

Mata den med lite startgas ! startar den till =inget tändningfel ! Det kan faktiskt vara batteriet som falerar åxå om en cell frysit sönder så prova med ett annat batteri innan ni tar den till verkstaden !!lycka till :)

Solid snake skrev:
Tanka bilen så ska du se att den startar! :tummenupp

Säkert kass soppapump eller nåt sånt, igensatta bränsleslangar eller något annat otrevligt.

Ha det helt tyst i verkstan, vrid nyckeln till tändning, inte så långt att startmotorn börjar snurra, lyssna efter ett surr, surrar det så är det förmodligen inte soppapumpen.

Detta funkar på gamla bilar som jag har pillat med.
Ja ett surr eller ett klickklickklickklickklick.....klick...........klick...........klick.............................klick

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg