Bilen en lyxvara vi kan vara utan?

...klippetiklipp...
Det jag kan hålla med om i artikeln är dock, i mina ögon, problemet med alla köpcentrum som byggs överallt.
Som exempel kan jag ta Uppsala, där stadskärnan blir tråkigare och tråkigare.

Artikeln manar väl till ett annorlunda byggande i framtiden?
Alltså inte en lösning över en natt. Klart är att utan bil på landsbygden så är man hemskt utsatt i nuläget.
En annan sak, som iaf jag kommer att tänka på, är hur ska man få till en levnadskraftig landsbygd. Det måste diskuteras, för som du säger, alla kan inte bo på söder.
Det var någon som tidigare skrev och jämförde med Kuba. Där har man fört en decentraliseringspolitik sedan revolutionens tidiga dagar med resultatet att invånarantalet i Havanna har varit mer eller mindre konstant (ca 2milj.inv.). Där har man ju ett exempel att se till. Vet inte om ngt av I-länderna har gjort något liknande.

Jag vet inte exakt hur lösningen för framtiden ska kunna se ut men det är väl en sådan debatt artikeln manar till, eller?

Last edited:
Detta kommer inte, och kan inte fortgå! - det är inget som vi kan upphäva genom beslut! -vi kommer bli tvungna att ändra vår livsstil...
Oljan kommer inte ta slut, utan allt eftersom det blir mindre tillgängligt så kommer priset att öka!

Det är bara att inse att det här är verkligheten...

Vetenskapens värld hade ett ganska intressant program om jordens resurser:

http://www.youtube.com/watch?v=ozMPt9PH1oQ

Jag tycker det är bra att frågan lyfts fram men jag tvivlar på att så många kommer att lyssna eftersom folk i allmänhet vägrar tro på sånt dom inte vill höra. Bästa man kan hoppas på är väl att vetenskapsmännen har fel för jag tror inte att folk kommer vara beredda att ändra sin livsstil förrän det har gått rejält utför. Påminner lite grann om grekernas inställning och leverne faktiskt.

Edit: Jag tror jag länkade till fel klipp. Har det för att dom pratade mer om tillväxt i det jag såg men jag hittar inte igen det nu.

Last edited:
Skulle vara olagligt att ha en bil som drar över 0.7 liter milen till jobbet varje dag när man åker själv.

Och lastbilar skulle kunna köras på el(som trådbussar) på motorvägen.

Skulle vara olagligt att ha en bil som drar över 0.7 liter milen till jobbet varje dag när man åker själv.

Då är vi inne på dieselbilar och biogas. Diesel är för jävla dyr skatt och diseln är skitdyr med.

Biogasen är inte fullt utvecklad då bilarna verkar vara riktigt kass vad jag har fått höra av taxiförare som köpte sådana och blev missnöjda =)

Då är vi inne på dieselbilar och biogas. Diesel är för jävla dyr skatt och diseln är skitdyr med.

Biogasen är inte fullt utvecklad då bilarna verkar vara riktigt kass vad jag har fått höra av taxiförare som köpte sådana och blev missnöjda =)

Honda har hittat framtiden. Bränslet ska va av vatten. Kommer inte ihåg vad det heter.

Asså, typ, sånaderinga brenslesäller.
Tung trafik skulle fasas över på järnväg, om inte SJ varit så satans odugliga.

Är sällan hållbart pga leveranstid heller, det ska från leverantör till station->lastas om-> till nästa station -> lastas om-> lastbil till kund

Är sällan hållbart pga leveranstid heller, det ska från leverantör till station->lastas om-> till nästa station -> lastas om-> lastbil till kund

Man får vänja sig vid längre leveranstider.
Men:
Hustrun jobbade tidigare på ett åkeri som körde från södra Sverige till norrland.
De omorganiserade för säkert 7-8 år sedan och skickar godset med tåg från Jönköping till (kommer inte ihåg om det var Umeå, Skellefteå eller något annat) norrländsk ort.
Upplägget är att de abbonerar containerplatser på det tåget, varje dag.
Fortfarande händer det varje vecka att containrar står kvar i Jönköping eftersom SJ lastat något annat på den betalda platsen.
Utan att meddela åkeriet.
Gods kan vara försenat flera dagar utan att SJ erkänner att de gjort något fel.
STENA blev så trötta på dem att de köpte egna tåg.
SJ och posten är de värsta sovjetinstutitionerna vi har i Sverige.
Pungt.

Sanning som bara stämmer i vissa fall. En ny dieselbil är inte speciellt dyr i skatt och dieseln är ju faktiskt billigare än bensinen just nu vilket den alltid bör vara då det är billigare att framställa som jag har förstått det.

Biogasen funkar förvånansvärt bra, om det bara hade funnits tillräckligt många stationer att tanka på.
Styvfar kör en Passat med 1.4liters motor på 150hk, kombinerad gas och bensin. Han hävdar att det kostar ungefär 2/3 att köra på gas kontra bensin och då drar den ca 0.65-0.7l/mil på bensin vilket är väldigt bra för en stor kombi med automat.
Han har dock fått byta lambdasond en gång då det är ett vanligt fel att dessa pajar då de inte har lyckats konstruera en som kan hantera både gas och bensin i samma. Men det går ju på garantin så det är skitsamma.

Jag hade en Bmw som gick på biogas och den funkade jävligt bra faktiskt. Dock saknades baksäte men vad gjorde det då det enda var en 2-dörrars kupéversion. (coupé :va)

Inflik om gas.

Det är inte Biogas som finns på macken, utan kallas fordonsgas, en blandning utav biogas och naturgas (dvs inte helt grönt). Sen är det inte ett vettigt alternativ om man inte bor nära en station som tillhandahåller gasen. Men det kommer till mer stationer samt blir bättre och bättre (krånglar då och då, gas tar slut för stunden m.m.)

Skulle det vara olagligt att ha motorcyklar också, eftersom dom i princip aldrig används till nyttokörning?

Skulle det vara olagligt att ha motorcyklar också, eftersom dom i princip aldrig används till nyttokörning?

Räknar man bort solskensbajkers så är det rätt många som använder hoj för pendling.

Själv har jag min hoj till 80-90% nytto

Räknar man bort solskensbajkers så är det rätt många som använder hoj för pendling.

Själv har jag min hoj till 80-90% nytto

Näe, det är inte rätt många, det är rätt jävla få som nyttokör.
Sen att man köper en dosa snus på väg hem efter att ha kört en heldag och skriver upp körningen som nyttokörning, handling, är en annan sak.

Näe, det är inte rätt många, det är rätt jävla få som nyttokör.
Sen att man köper en dosa snus på väg hem efter att ha kört en heldag och skriver upp körningen som nyttokörning, handling, är en annan sak.

Nej, det är inte rätt jävla få som pendlar med sin hoj.

:banana

Nej, det är inte rätt jävla få som pendlar med sin hoj.

:banana

Jo, det är det, det fanns ju någon poll här för länge sedan, sen såg jag någon liknande undersökning i någon tidning (kan ha varit MC folket) som styrkte den tesen.

Att du och jag jobbpendlar med hoj gör inte att det är vanligt.

Fan, folk på det här forumet har ju sina hojar avställda mellan helgerna. och även helgerna om det är risk för regn...

Jo, det är det, det fanns ju någon poll här för länge sedan, sen såg jag någon liknande undersökning i någon tidning (kan ha varit MC folket) som styrkte den tesen.

Att du och jag jobbpendlar med hoj gör inte att det är vanligt.

Fan, folk på det här forumet har ju sina hojar avställda mellan helgerna. och även helgerna om det är risk för regn...

Anser du att det här forumet är representativt för motorcyklister? :va

Korvmoj liksom

Jag har ingen bil. Det äger! Bor i Stan. Vad skulle jag åka till utanför stan?

Det hör nog nästan till undantaget idag att folk använder motorcykel som nyttofordon. Tror inte vi behöver någon poll för att konstatera det bland landets motorcykelägare (alltså inte bara här på SH). Jag har nog i princip aldrig kört hoj på något nyttoärende. Om jag gjort det så kan jag nog räkna det på min ena hands fingrar sedan jag tog mitt mc-kort.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back