Bilen en lyxvara vi kan vara utan?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ibland undrar jag vilken verklighet forskare och politiker lever i. Inte är det i samma verklighet som merparten av befolkningen i detta glesbebyggda land. Bor man i Stockholm, Göteborg och Malmö skulle det möjligtvis gå att klara sig utan bil.

Sedan finns det säkert en och annan miljötaliban på någon mindre ort som lärt sig leva utan bil. Vad de glömmer att nämna är att folk omkring dem säkert får ställa upp både med det ena och det andra för att de ska kunna säga att de minsann klarar sig utan bil.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bilen-en-lyxvara-vi-kan-vara-utan_6421708.svd

Jag slutade läsa efter "Bilen har blivit en konsumtionspryl för njutning snarare än ett nödvändigt transportmedel.". Den person som skriver så har inte satt foten utanför städerna eller pratat med en barnfamilj och har följaktligen ingen verklighetsförankring. :rolleyes:

Lite sanning ligger det dock i det.
Väldigt få behöver en tvåtonsbil med 200 hk.
Men det går inte att reglera med skattetryck.
Bränsleskatten är rekordhög nu (bränslepriset också, men det är den lilla delen) men jag kan inte minnas att det varit så populärt med törstiga bilar (charger, challenger, camaro, mustang, pick-uper, vanar, sportbilar och raggarbilar) någon gång tidigare i mitt liv.

Har jag ingen bil så kan jag omöjligt ta mig till jobbet...

Jag hoppas att dom fem "forskarna" bakom artikeln har levt utan bilar i ett par år innan.

Visst skulle landet överleva utan privatbilar, folk skulle kunna ta sig till och från sitt hem/arbete med tjänstebilen, buss eller någon annan form av kolletivtrafik.

Folk skulle formligen pressa in sig i dom få bilar som rullade (tänk Kuba)

Däremot skulle fritiden begränsas oerhört.

Om vi tänker oss att bilens negativa sida är att den bränner olja och släpper ut co2.

Hur stor del av världens olja bränns i privatbilar och hur stor del av co2 produktionen kommer i från privatbilism?

Hur stor del av världens privatbilsoljekonsumption står sverige för?

Hur stor del av världens privatbilsco2utsläpp står sverige för?

Hur mycket av det är onödig okynneskörning?

Vi är nere på så löjligt låga siffror att det inte ens går att räkna på.

Vill vi göra något för miljön så kan vi bygga nya kärnkraftverk och bomba alla kol/olje kraftverk ute i världen.

Vi kunde bygga atomdrivna fraktbåtar och stycka upp oljebrännarna.

Vi kunde sluta flyga runt halva jorden för att gå på miljökonferens och prata privatbilism.

Har jag ingen bil så kan jag omöjligt ta mig till jobbet...

Men att ha ett jobb är ju lyx nuförtiden.

Det funkar att inte ha bil om man bor i en storstad möjligtvis. Jag bor i utkanten av en liten håla och har cirka 3 kilometer till närmsta affär. Eftersom det går två bussar om dagen som stannar i närheten blir det lite meckigt om man ska storhandla. Det går iofs att lösa med att får matkassen hemkörd av ett företag som lägger på en peng för att packa och forsla hem maten.
Vidare har jag 5 mil till jobbet och det är fullt möjligt att ta ta tåg och buss dit. Utom när det snöar eller något annat som trafikverket inte räknat med ska hända.
Så länge de kollektiva trasportmedlen inte fungerar bättre än de gör, speciellt tågen, anser jag att bilen är en nödvändighet för att ta sig till jobbet om man inte har gångavstånd.
Staten kanske ska gå in och tvångsförflytta alla så att de har gångavstånd till jobbet?
Sen är det inte nödvändigt att jag har en bensinbil med 211 hästars V6, automatlåda och skinnklädsel, men det är mycket trevligare att köra till jobbet i den än i en Huyndai Atos.

Jag hoppas att dom fem "forskarna" bakom artikeln har levt utan bilar i ett par år innan.

Visst skulle landet överleva utan privatbilar, folk skulle kunna ta sig till och från sitt hem/arbete med tjänstebilen, buss eller någon annan form av kolletivtrafik.

Folk skulle formligen pressa in sig i dom få bilar som rullade (tänk Kuba)

Däremot skulle fritiden begränsas oerhört.

Om vi tänker oss att bilens negativa sida är att den bränner olja och släpper ut co2.

Hur stor del av världens olja bränns i privatbilar och hur stor del av co2 produktionen kommer i från privatbilism?

Hur stor del av världens privatbilsoljekonsumption står sverige för?

Hur stor del av världens privatbilsco2utsläpp står sverige för?

Hur mycket av det är onödig okynneskörning?

Vi är nere på så löjligt låga siffror att det inte ens går att räkna på.

Vill vi göra något för miljön så kan vi bygga nya kärnkraftverk och bomba alla kol/olje kraftverk ute i världen.

Vi kunde bygga atomdrivna fraktbåtar och stycka upp oljebrännarna.

Vi kunde sluta flyga runt halva jorden för att gå på miljökonferens och prata privatbilism.

I mitten av nittiotalet så läste jag en artickel om utsläpp.
Den var gjord i Tyskland.
Tyskarna är ett bilåkande folk och på nittiotalet var långt ifrån alla bensinbilar katalysatorrenade och dieselmotorerna betydligt skitigare än nu.
Då släppte bilismen (både privat och yrkesmässig) ut dubbelt så mycket som befolkningen.
Det är förmodligen inte trafiken som är det största problemet.

Lite sanning ligger det dock i det.
Väldigt få behöver en tvåtonsbil med 200 hk.
Men det går inte att reglera med skattetryck.

Jag sålde en Golf 1.8 och köpte en 2½tons bil med 200hk trots dagens bensinpris/skatter.

Dock kör jag mindre nu än någonsin tidigare, så det jämnar väl ut sig.

Hade det funnits en billig rolig bil som drog 0.3 milen så hade jag gärna kört en sån, men det går inte att beskatta mig till att tycka att en skitbil är rolig.

Vill man kan man få ALLT till lyxvaror vi kan vara utan, typ hus, jobb, kläder, whatever. Folk klarade sig ju hur bra som hellst på stenåldern med att bo i grottor och jaga mat med en vässad pinne, kanske käka lite mask. Men är det något att sträva efter? :va

jag e nog inte så miljövänlig men ena bilen är en liten bil som drar 0,5=miljöbil. de låter mycket på stora vägar och den är slö.
men den håller 110 i uppförrbackarna och vi spar många sköna slantar på den,, nu är de tjejen som kör den och hon jobbar i stan där hon kan parkera gratis. jag har ett lån på denna bil men eft parkeringsavgifter och de jag spar i bränsle mot bilen innan försvinner hela lånet.
nåt o tänka på där ute.
jag klarar mig lätt på dessa 65 hk då den bara skall förflytta arslet på mig/oss.

enda jag tycker de känns som om man skulle ha 200+ hk på är om man har en hobbybil typ amerikanare el nån japsleksak.
det är ju faktiskt ganska onödigt.

Så jobbigt det är att läsa en artikel och hoppas på lite intressanta kommentarer på sporhoj.
Och allt man hittar i tråden är gnäll från lantisar som förmodligen inte ens har tagit sig tid att läsa igenom en debattartikel. Eller verkar förstå funktionen av en debattartikel.

Visst är det så - Bilen har blivit ett nöje! Precis som motorcyklar...

På 50talet var det få som hade bil och man handlade det man behövde i den lokala affären och levde hela liv i sin hemby...
Jag minns när jag var 7 hur vi väntade på att lambertsson skulle komma - Det var en lastbil med en livsmedelsbutik.
Skulle morfar åka någonstans så blev det med moped men vi övriga fick cykla och jag hade 3.5km till kompisen och 13km till byn... (Ganska naturligt att fetma var nästan okänt vid den här tiden)

På 70talet lånade vi en bil av en släkting - En Renault 4 "Laban"
Det var knappt bilen orkade med backarna efter Sundsvall - några 110km/tim var det inte frågan om.. MEN skillnaden var att på den tiden så var alla bilar slöa, i olika grad... Det här var en bil som man hade till transporter.

På landsbygden så åker man numera omkring bara för höga nöjet skull (finns inte så mycket annat att göra tycker de) På vintern åker man dessutom snöskoter, för nöjets skull.
De flesta har bilen som hobby - inga bokklubbar bland killarna där inte...

En del pendlar mer än 20mil per dag till och från jobbet - var och en i egen bil - man behöver inte vara raketforskare för att inse vilket resursslöseri det är...

Detta kommer inte, och kan inte fortgå! - det är inget som vi kan upphäva genom beslut! -vi kommer bli tvungna att ändra vår livsstil...
Oljan kommer inte ta slut, utan allt eftersom det blir mindre tillgängligt så kommer priset att öka!

Det är bara att inse att det här är verkligheten...

Och för att vara mer seriös gällande artikeln.
Då jag varierar mellan boende "i" sthlm och ute på landet så upplever man båda sidorna av detta.
Och kan bara hålla med om att bor man i en stad så ser jag inget direkt behov av bil. Och att det är billigare att ta taxi/hyra bil när man måste ha bil. (Källa, kommer inte ihåg.)
Går utmärkt att ta sig dit man behöver med t-bana/buss/cykel, eller helt enkelt. Storhandla med cykel är inga problem. :tummenupp
Men visst, enklare när man bor själv.
Börja böka med småbarn och ICA-kassar på en buss :gnissla inget jag skulle vilja direkt.

Men på landet fungerar det inte. Det blir bilen så fort man ska göra något.
3km till en buss med nån tur på fm. och nån på em. är inte så lockande.
En tur som sedan tar dubbel så lång tid jämfört med bil, utan att räkna med tiden det tar att ta sig till bussen.
Men vilka är alla dessa nöjesresorna som det skrivs om?
Det jag kör med bil är:
- ToR. jobbet
- Om något ska handlas (Brukar iaf jag (och många andra?) lägga i samband med resorna till jobbet)
- Nån vända till kompisar. Och detta blir inte många mil räknat på en månad. (Nej, jag har inte få kompisar.:rolleyes:)

Nu är jag lite partisk, men jag tycker det är vore tråkigt om landsbygden avbefolkades mer än den redan gör.
Det finns inte tillräckligt med plats för att alla ska bo på Söder :rolleyes:

"Att motverka samhällets subventionering och införa strängare restriktioner för både producenter och konsumenter är dock både motiverat och nödvändigt."

Vilka är samhällets subventioneringar till privatbilismen? (Inget ifrågasättande från min sida, utan jag har ingen koll på förhållandet mellan kostnaderna och inkomsterna.)

Vilka skulle dessa restriktioner vara för privatpersoner?
Du får endast köra 50 mil / månad?

Är personerna som skrivit artikeln även sugna på restriktioner kring all annan konsumtion?

Det jag kan hålla med om i artikeln är dock, i mina ögon, problemet med alla köpcentrum som byggs överallt.
Som exempel kan jag ta Uppsala, där stadskärnan blir tråkigare och tråkigare.

Straffa den lilla människan är alltid enkelt. Kan man inte hellre få höra några planer från miljömupparna hur man istället ska få vårt närmaste hav att överleva i framtiden?

Vilka är samhällets subventioneringar till privatbilismen? (Inget ifrågasättande från min sida, utan jag har ingen koll på förhållandet mellan kostnaderna och inkomsterna.)

Antar att de menar skatteavdrag för resor till jobbet, nått annat kan jag inte komma på.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back