Bilen drar lite väl mycket olja!?

Det är när jag drar på ordentligt med bettan som den bolmar till , upp mot 7k RPM så kmr de en härlig puff !

Ni vill nog inte veta vilken olja jag köpte igår till den.. :näsblod lidl olja för 119kr/5liter , mina vänner tycker jag är blåst men jag tänkte att, äsch, olja som olja o eftersom dunken snart är tom i vilket fall känns de onödigt o läga 500 spänn på en Castrol-dunk ..

Men jag undrar om den där "low-smoke" varianten från biltema är något o ha? Känns som att den är "sämre" på något vis just för att den är gjord för att typ ryka mindre.. problemet i sig är ju inte att den ryker, det spelar ju inte så stor roll.. om man inte är en mopedisten som ligger 1 meter bakom förstås.
Känns bättre då med en tjockare olja som någon föreslog :) , kanske?

(Jag är inte så hajj på bilmotorer ;S)

Så länge du har oljetryck lär det inte vara någon fara oavsett hur mycket den ryker. Det jag skulle oroa mig för är att en 90:a måste klara avgaskrav vid besiktningen..

Det sa jag inte heller, menade att om en serieproducerad bil har en acceptans av en viss volym/mil bör hans Celica inte dö av att köras vidare bara han ser till att ha olja över minimigränsen.
Sedan är det naturligtvis individuellt mellan olika bilar vad som är okej och inte.

Nej sorry, det var inte så jag menade det lät bara som att mercedes var någon referens som de var förr i världen när de höll hög kvalitet.

Celica är ju också serieproducerade i högsta grad och de ska inte ryka blått. en 17 år gammal sportbil som busats med av en rad nytagna körkortsinnehavare lär väl förmodligen fått vad den tål :)

*/ ?>
Back