Bilen drar lite väl mycket olja!?

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Har en Toyota celica ( 2.0 gti -90 ).
Nu är de såhär, att när ja köpte den sa killen att den faktiskt drar mycket olja o de hade den gjort dem 3 åren han haft den. "Högvarvig japanare" var anledningen.. ja tänkte inte så mycket mer på de, men nu när jag kört ca 500 mil och fyllt på 4 liter sammanlagt känns de som att det är lite för bra?

Bör tilläggas att den är "ganska" hårt körd nu i början av en som har ganska nytt körkort :rolleyes: och när man drar på hårt så blåryker den, har jag fått höra..

Men, kylarvattnet ser fint ut och det är aldrig några droppar under bilen som indikerar på läckage.

Vad tror ni, är det skroten nästa eller? är det inget o bry sig om eller ska ja inte köra 1 meter till med den? :gnissla

I övrigt så är den i väldigt fint skick och fungerar hur bra som helst.

Blåryker det bara när du gasar? Kan då vara kolvringarna som behöver bytas.

Blåryker bilen under gaspådrag så har du troligen kassa oljeringar eller ventiltätningar.

Mercedes är inte direkt någon kvalitetsbil att jämföra med för övrigt.

Antingen byter du ventiltätningar, m a o blir de en hel sotningsats :tummenupp eller prova med tjockare olja

Volvo har som gräns att halvliter på 100 mil.. så det är ok... Men klart det är ju en gammal morot så jag föreslår byte av kolvringar. Men det billigaste är nog att byta motorn i det läget. Kolla vad skroten tar för en beg. motor så gör du arbetet själv. Spara pengar, tid o energi.

KÖÖÖR!

Glöm inte fylla på öl bara, det är lätt hänt när det går åt hela tiden..

Äh vafan... en cossie med frisk spis suger i sig en liter på 100 mil, så det är bara att köra och se glad ut.

Hehe, blir nog inte klokare av det här .. vissa säger att det är haveri på G, andra "kööör!!" . Tror det är lika bra o köra tills de rasar :D ..

Men jag kan iaf. va ganska säker på att det antingen är kolvringarna, toppackningen eller ventiltätningarna ( hette dem så? ) som är kassa, känns de som...

Hehe, blir nog inte klokare av det här .. vissa säger att det är haveri på G, andra "kööör!!" . Tror det är lika bra o köra tills de rasar :D ..

Men jag kan iaf. va ganska säker på att det antingen är kolvringarna, toppackningen eller ventiltätningarna ( hette dem så? ) som är kassa, känns de som...

Kolla bara oljenivån varje gång du tankar.

Som jag sa tidigare, dedär bilarna är kända för att dra lite olja... o sålänge det inte blir helt överdrivet så e de lugnt.. kolla oljan ofta o köp lite billigare olja bara så...

Köp DYRARE o tjockare olja. Körde på ren 40-olja i min mustang och då drog den mycket mindre olja. lågprisoljan som jag hade innan rann rakt igenom... :tungan

Hihi.. så du kontrollerar bensinen och fyller på oljan.. och inte tvärs om som de flesta andra gör på mackarna... :D

Kan du skruva själv rekomenderar jag dig att kika igenom motorn så snart du kan. Blir rätt dyrt att lämna in... så har bilen inget större värde.. kör med skiten bara! :yoparty

//KaliZ

Blåryker bilen under gaspådrag så har du troligen kassa oljeringar eller ventiltätningar.

Mercedes är inte direkt någon kvalitetsbil att jämföra med för övrigt.

Det sa jag inte heller, menade att om en serieproducerad bil har en acceptans av en viss volym/mil bör hans Celica inte dö av att köras vidare bara han ser till att ha olja över minimigränsen.
Sedan är det naturligtvis individuellt mellan olika bilar vad som är okej och inte.

Prova biltemas low smoke olja, har typ halverat oljeförbrukningen på gammelmercan med denna olja

Ryker vid belastning,ventiltätningar. Ryker vid motorbroms,kolvringar.

Nej om det blåryker vid motorbroms är det oftas ventiltätningarna som är dåliga

Last edited:
*/ ?>
Back