Bilen är DÖD!

Nu när problemet är löst så är det väl dags att snacka annat.

Hur mycket soppa drar den med 2,6an?? Ärligt. Känns den pigg eller är den lite trög i karaktären såsom den nyare 2,4 l 6an?

Har nämligen funderat på en dyl eller sista modellen av 100 (heter a6 på slutet) med C4 karossen. Vet dock inte vilke motor det ska bli...

1,8 5v
2,0
2,6
2,8
2,8 30v

juha01 skrev:
2155014 Nu när problemet är löst så är det väl dags att snacka annat.

Hur mycket soppa drar den med 2,6an?? Ärligt. Känns den pigg eller är den lite trög i karaktären såsom den nyare 2,4 l 6an?

Har nämligen funderat på en dyl eller sista modellen av 100 (heter a6 på slutet) med C4 karossen. Vet dock inte vilke motor det ska bli...

1,8 5v
2,0
2,6
2,8
2,8 30v

1.8 dyr att serva med kamkedjor och grejer.. Måste varvas mycket för att "orka"= drar soppa som ett såll..
2.0 (har jag nu) Lätt mekad och går soppasnålt trotts tung bil
2.6 vanligt att de är lite ryckiga i gången..Men helt ok.. Går att köra sopa snålt längre sträckor..Men det får man sota för kortare stäckor..
Vanligt fel är att de läcker på utgående axeln..
2.8 Ingen som helst erfarenhet.. 24HK mer än 2.8:an.. och 2.8 finns väll bara med 30V??
Om du köper en A6 (-95) Så fanns det ett fåtal med 2.3 femcylindrar.
Köp en sån..För en Audi femma är ju riktigt skottsäker..

Och ska du köpa en A6 95-97..
Se upp för ROST! Framskärmarna äts upp innifrån pga innerskärmen.

Och ingen vanlig Audi känns väll direkt pigg..

Iceman1975 skrev:
2155319
2.8 Ingen som helst erfarenhet.. 24HK mer än 2.8:an.. och 2.8 finns väll bara med 30V??

Och ska du köpa en A6 95-97..
Se upp för ROST! Framskärmarna äts upp innifrån pga innerskärmen.

Jodå, finns en med 193 hk och den är 30v.

Men 1,8 20v har väl ändå rem?? Det är ju samma maskin som i a4 a3 osv. Den gamla hinken som fanns redan på 80-talet har nog en kedja. 20v kom väl första gången -96?

Rost??? Wtf?? Blir lite förvånad på en audi!

Det finns några schyssta på blocket som inte har gått långt alls.
http://www.blocket.se/vi/8057471.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/8108288.htm?ca=15_s

Det är ju en vagn med klass! Borde ju kännas tighta trots ålder, eftersom min 100 -89 var stabil trots många mil. Bästa bilen jag haft! (och då har jag tom köpt en sprojtans golf variant -00 en gång)

1.8 har kedja OCH rem.. Kom 1995 i A4:a och A6.

193Hk är i nyare modellen av A6 98-

Alla Audi jag har ägt har rostat..
A4-95-bakluckan (ägd-95-96)
A3-00 nederkant på enda dörren (köptes ny)
A6-95- tamef.. överallt..
Ett antal Audi 100 91B-94 baklucka,tanklock,runt listerpå dörrar (om nu listerna ens setat kvar.)mm mm

Så tro att Audi är rostfria är helt fel..

Men som du säger Audis på 80 talet var skönare och bättre kvalité..

Glömde: Blocket annonserna..Guud vilka överpriser..

juha01 skrev:
2155397 Jodå, finns en med 193 hk och den är 30v.

Men 1,8 20v har väl ändå rem?? Det är ju samma maskin som i a4 a3 osv. Den gamla hinken som fanns redan på 80-talet har nog en kedja. 20v kom väl första gången -96?

Rost??? Wtf?? Blir lite förvånad på en audi!

Det finns några schyssta på blocket som inte har gått långt alls.
http://www.blocket.se/vi/8057471.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/8108288.htm?ca=15_s

Det är ju en vagn med klass! Borde ju kännas tighta trots ålder, eftersom min 100 -89 var stabil trots många mil. Bästa bilen jag haft! (och då har jag tom köpt en sprojtans golf variant -00 en gång)

Iceman1975 skrev:
2155478 1.8 har kedja OCH rem.. Kom 1995 i A4:a och A6.

193Hk är i nyare modellen av A6 98-

Men som du säger Audis på 80 talet var skönare och bättre kvalité..

Glömde: Blocket annonserna..Guud vilka överpriser..

30v verkar finnas iaf på avanten tidigare. http://www.blocket.se/vi/8058035.htm?ca=15_s

Överpriser, men det är därför annonserna är kvar. Dock vore det skönt att ha en bil i toppskick med få mil. Vägrar köpa någon nyare iaf. Allting är ju mycket räppligare och verkar ha en tveksam kvalitet.

Får nog sikta på en 2,0 eller en 2,3 med låååga mil. Helst med quattro.

Vore iofs inte dumt med en 100 från -89-90 heller som någon gubbe har sparat på i garaget och knappt är använd. Det är ju evighetsmaskiner!

juha01 skrev:
2155499
Får nog sikta på en 2,0 eller en 2,3 med låååga mil. Helst med quattro.

Vore iofs inte dumt med en 100 från -89-90 heller som någon gubbe har sparat på i garaget och knappt är använd. Det är ju evighetsmaskiner!

Som mest har jag haft en 2.3 som passerat 35000mil och gick som ny..
Ångrar än idag att jag gav bort den.. :huvet

Lycka till med ditt köp..
Och quattro är riktigt kul..

Bilen är död, igen!

Jag och pappa satt i bilen påväg in till min syrra, det rasslar till och vi stannar för att kolla först trodde vi att det va något som låg och skrapade i asfalten men så var det inte. :näsblod
Vi startade upp den och den lät fint igen, men när jag skulle köra iväg så va den trögstyrd nått så grymt. Första tanken, styrservo trasigt. Men vi körde vidare men när vi körde över danvikstullsbron så började batteri-symbolen lysa, helvette! generatorremmen. :huvet
Men vi åkte till syrran som bor på söder och parkerade där. Som vi trodde, generatorremmen låg lite överallt i motorrummet. :tomten

Bilen har gått ca 25000 och är ganska dåligt skött, ac'n pajjade förra året och småfelen börjar komma med täta intervaller. Så nu är det snart dags för ådin att lämna plats för en nyare ådi, antagligen den nya a3 2,0t sportback :banana

Esquire skrev:
2153825 Exakt. Jag hade en Jetta från -89 med larm och startspärr som trilskades. För det mesta gick det att få igång den om man tände innerbelysningen. :näsblod

Fast det var ju mindre kul de gånger som man avaktiverat larmet och det ändå tjöt när man öppnade en dörr. Då var det bara till att börja sota under huven med tjutaqnde larm innan man hittade säkringen. Det var förvånansvärt få som ens reagerade att man höll på och pillade på en bil med tjutande larm. :va

Haha.. Sånt är skitkul.. Hade samma grej på min gamla Primera. Det började tjuta närfan som helst.. Det slutade oftast med att man ledsnade och gick därifrån och svor lite.. Till slut var jag så less att jag bestämde mig för att koppla bort (Läs: Klippa bort alla synliga sladdar i motorrummet) larmhelvetet..

Det gick hyfsat.. Det slutade tjuta, men däremot gick inte bilfan att starta emellanåt. Det gick dock att avhjälpa med att öppna en dörr. Luddigt! :hihi

Cyren skrev:
2153649 vi satte iofs på en bamsedekal igår, sägs att dom ger minst ett stall. Blev antagligen för mycket :huvet

Man får inte häfta fast den FÖR hårt, motorn smälter av all extrafjong! :hihi

Back