Bildspel/Tankeställare

Strider skrev:
Religionen är vackra sagor och enkla svar på de svåra frågor människor har undrat över i alla tider och sannolikt kommer att undra över i all framtid.

Vetenskap och forskning söker förklaringar utifrån en så objektiv och fördomsfri infallsvinkel som möjligt. Och det är något helt annat än religion.

Du förstod vad jag menade..svåra frågor som besvaras enkelt..
Mitt inlägg var ingen hackande på religioner utan mera ett sätt att försöka förklara varför människor söker sig till "övernaturliga ting"som kan förenkla deras värld.
Naturfolk har alltid dyrkat Solen, t ex, VI vet varför den finns men inte de.
Tro gärna på något "övernaturligt" men försök inte att pracka det på MIG!

Disciple skrev:
Tror du att din motorcyckel skulle kunna bli till, perfekt fungerande genom en smäll?? Självklart har den en tillverkare. Allt annat är absurt!

Glasklart tycker jag!

Byggde inte Gud universum oxå? Med vad byggde han allt? Vart fick han alla stenar ifrån, vartifrån fick han all gas, vad tände han på gasen med så solarna började brinna/lysa? Vart kom han själv ifrån? Vart.................
Vem byggde gud?
Nej glöm de där om Gud o bibeln. Bibeln är uppenbart en "bok" skriven av någon psykopat som lätt kunde lura människorna förr eftersom dom inte visste bättre. Tycker synd om dom, tycker synd om er nu som tror på bibeln.
Du snacka om 2000 talet förut, varför har inte ni bibelfanatiker kommit dit än?
Ni verkar ju stå kvar där nånstans kring 0 o tror att jorden är platt. :va
Att "han" är uppe i de blå är iallafall klart, helt i de blå!

Plelle skrev:
Bibeln är uppenbart en "bok" skriven av någon psykopat som lätt kunde lura människorna förr eftersom dom inte visste bättre.
Nja, bibeln är snarare en godtycklig kompilation av massvis olika skrifter, skrivna och omskrivna av många olika personer och under olika tidsepoker.

RED_LiME skrev:
Håwlyy Rajjders...

Holy Riders är en klubb som jag har stött på mycket i Norge och såvitt jag minss i spritdimman så har allihop varit jävligt trevliga. Att de är uttalat kristna förändrar ju inte det.

GlenMorangie skrev:
Underhållning... :corn

En annan go tanke som ni alla tänkt men inte riktigt greppat ?
Den mystiska rymden, vart tar den slut ?
Om den tar slut vad finns då bakom slutet ? :huvet
:banana

Jag tycker också att det är ganska så intressant detta ämne.
Själv tror jag att rymden tar slut någonstanns, jag resonerar så att
inget kan vara evigt långt men det är vad jag tror.

En annan sak är att det är ett mellanting att den tar slut men sammtidigt inte, det kan vara ett begrepp som vi människor inte känner till i dagens läge och kommer kanske aldrig att göra det heller...

Intressant är det i alla fall och ingen kan säga att någon annan har fel hur allt började eller hur långt bort rymden sträcker sig.

Det kanske är så att det som vi idag ser som universum endast är en liten liten beståndsdel i något som är betydligt större... , så vår existens i det stora hela är obetydligt :rolleyes:

Last edited:
Det jag har undrat lite över är att i bibeln etc så står det om massa mirakel och hur gud hjälper sitt folk.

Vart har han varit dom senaste åren? Jag tycker då att en stad för 2000 år sedan borde prioriteras sämre än typ 5-10 miljoner judar?

Vart var hans mirakel då?!

gladh skrev:
... (för övrigt verkar prioner vara självreproducerande utan DNA som mellansteg, hoppsan) ...
gladh

App, app! :hihi

Prioner är varianter av ett normalt protein. Alltså behövs DNA.
Prionet har samma aminosyrasekvens som 'orginalet', det är den tredimensionella veckningen som av någon anledning går åt skogen. Jag antar att det är det faktum att ett felaktigt veckat protein kan inducera felveckning hos de andra proteinmolekylerna du är ute efter. :7peta

Flamma77 skrev:
App, app! :hihi

Prioner är varianter av ett normalt protein. Alltså behövs DNA.
Prionet har samma aminosyrasekvens som 'orginalet', det är den tredimensionella veckningen som av någon anledning går åt skogen. Jag antar att det är det faktum att ett felaktigt veckat protein kan inducera felveckning hos de andra proteinmolekylerna du är ute efter. :7peta

Du har så rätt Flama77.
Men faktum är att vi har en informationsöverföring på proteinnivå, vilket i sig är mkt kul. Speciellt i liv-död materia diskussionen. Där kvalar ju även virus och andra gråsonsföreteelser in.

gladh

Äh! nu verkar ju endel framstå som lärda!

Berätta istället när allt började och varför. :D

Swedie skrev:
Äh! nu verkar ju endel framstå som lärda!

Berätta istället när allt började och varför. :D
Allting har sin början i kampen mellan ordning och kaos. Allting som sker är en del av samma kamp. Om termodynamikens andra huvudsats gäller fullt ut kommer dock kaos att vinna till sist vid den s.k. värmedöden ...eller ordningen. Beror på hur man ser det :)

mb skrev:
Allting har sin början i kampen mellan ordning och kaos. Allting som sker är en del av samma kamp. Om termodynamikens andra huvudsats gäller fullt ut kommer dock kaos att vinna till sist vid den s.k. värmedöden.

Inte nödvändigtvis. Teorier om ett sk. pulserande universum har framlagts. Dock verkar det som om den synliga och "mörka" materien inte räcker till för att hindra utvidgningen, så det blir nog till att avlida i en soft ljummen död.

gladh

Var det inte så att Gud kastade ut Belsibub pga att han ansåg att mäniskorna inte var lika hippa som han? Om nu killen med skägget gjorde det så kan han ju inte vara bättre en oss då han inte ens gav killen en chans att ändra uppfattning eller...

gladh skrev:
Inte nödvändigtvis. Teorier om ett sk. pulserande universum har framlagts. Dock verkar det som om den synliga och "mörka" materien inte räcker till för att hindra utvidgningen, så det blir nog till att avlida i en soft ljummen död.

gladh
Japp, personligen tror jag att kampen mellan ordning och kaos alltid kommer att existera. Termodynamikens huvudsatser är för fyrkantiga för att få plats i det tänktesättet. Eller om det är tvärtom :va ;)

mb skrev:
Japp, personligen tror jag att kampen mellan ordning och kaos alltid kommer att existera. Termodynamikens huvudsatser är för fyrkantiga för att få plats i det tänktesättet. Eller om det är tvärtom :va ;)

Termodynamiken rular :yoparty :tungan
Nä, skämt å sido. Termodynamiken funkar aldeles förträffligt, hittar du nånting, som inte är av "gudomlig förklaringsmodell", som motsäger denna hörnpelare så hör gärna av dig. Nobelpriset är i så fall ditt.

gladh

gladh skrev:
Termodynamiken rular :yoparty :tungan
Nä, skämt å sido. Termodynamiken funkar aldeles förträffligt, hittar du nånting, som inte är av "gudomlig förklaringsmodell", som motsäger denna hörnpelare så hör gärna av dig. Nobelpriset är i så fall ditt.

gladh
Termodynamikens huvudsatser har aldrig härletts stringent. Visserligen har de inte motbevisats, men det har inte guds existens heller. Termodynamiken är helt enkelt en modell som inom en viss ram kan hjälpa oss att förstå och förutspå verkligheten. Universums uppkomst och död kan mycket väl stå utanför den ramen.

Jag har för mig att skapelsen av världen rymdes inom strängteorin?

Jag såg endast det sista av de 2 avsnitten på vetenskapens värld där de behandlade strängteorin, det var lite väl utanför min fattningsförmåga, nån som kanske vet mer?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti