Bildformat

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har lyckats lägga vantarna på en scanner. Jag tänkte sitta o scanna in lite gamla kort som kan vara kul att ha digitalt om kåken brinner ner eller dylikt. Har även en Idé om att ta några bra och ev skriva ut I A4 format. Fråga;

Vilket format skall jag använda. Scannern vill spara i BMP men det kommer att äta upp min HD på en kvart......... Jag kan välja jpeg, men undrar om komprimeringen sabbar mina planer på att göra "snygga" utskrifter till A4-format.
 
t-rex skrev:
Jag har lyckats lägga vantarna på en scanner. Jag tänkte sitta o scanna in lite gamla kort som kan vara kul att ha digitalt om kåken brinner ner eller dylikt. Har även en Idé om att ta några bra och ev skriva ut I A4 format. Fråga;

Vilket format skall jag använda. Scannern vill spara i BMP men det kommer att äta upp min HD på en kvart......... Jag kan välja jpeg, men undrar om komprimeringen sabbar mina planer på att göra "snygga" utskrifter till A4-format.

Jag gjorde om mina bilder från TIF-format till Jpeg och sen skrev ut....dög alldeles utmärkt tycker jag
 
Det borde gå att ställa in bildkvaliten när du väljer JPEG formatet.. sen e det bara att prova sig fram vad som blir bäst i förhållande till storlek.. :)
 
jpg kan ju komprimeras olika mycket och där igenom ta olika mycket plats. Skall du ha hög bildkvalitet så ta Tiff, tar mer plats men är bättre. Annars funkar Gif också bra. BMP är det sämsta skit som finns, dålig kavlitet och tungkört. Sen kan man fuska ganska mycket också om man har photoshop. små bilder kan man tex förstärka kontrasten i så de ser skarpare ut än vad de är osv.
Fråga Tingeling, hon är proffset!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top