[Bilder] SMC Broms & Kurvtagning på Gelleråsen 6-7 augusti 2005

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Kastar upp lite bilder från SMC-kursen som var förra helgen på Gelleråsen.

Fotograferade mest mina kompisar så åkte på banan men en och annan fastnade också i min kamera. Kanske just Du som var där och åkte är med?

Klicka på länken nedan så navigeras du om till Potatoes MC och rakt i tråden där bilderna ligger (eftersom bilderna i detta forum inte går att posta i samma storlek och kvalité :mad: )

Klicka HÄR

/955i

955i skrev:

Fotograferade mest mina kompisar så åkte på banan men en och annan fastnade också i min kamera. Kanske just Du som var där och åkte är med?

Klicka på länken nedan så navigeras du om till Potatoes MC och rakt i tråden där bilderna ligger (eftersom bilderna i detta forum inte går att posta i samma storlek och kvalité :mad: )

Klicka HÄR

/955i

Kanonbilder :banana

Det är skillnad mot när jag försöker ta kort :(

RacerKeld skrev:
Fina bilder!

Vilken bländ-värde (aperture) och shutter speed användar du till dessa bilder?

Att börja med en slutartid på 1/500s och det bländarvärde som kameran bestämmer utifrån det brukar vara en bra grund om man är osäker. Är man stadig på handen går det att få riktigt fina bilder på 1/125 och 1/250 med skarpt motiv och suddig bakgrund. Beror ju även på hojarnas fart i den kurva man fotar i...

Men som sagt, jag tycker du ska börja med 1/500s och bländarautomatik och sedan experimentera vidare utifrån det.

Wow, snygga bilder! JAg får inte ALLS lika bra bilder med min tre år gamla digitalkamera med autoinställning :D

erik skrev:
Att börja med en slutartid på 1/500s och det bländarvärde som kameran bestämmer utifrån det brukar vara en bra grund om man är osäker. Är man stadig på handen går det att få riktigt fina bilder på 1/125 och 1/250 med skarpt motiv och suddig bakgrund. Beror ju även på hojarnas fart i den kurva man fotar i...

Men som sagt, jag tycker du ska börja med 1/500s och bländarautomatik och sedan experimentera vidare utifrån det.

Tackar, jag experimenterar med mitt nya 350D, och det ger virkligen fina bildar - men jag har lite svårt att hantera/förstå bländarvärdet. Jag vill t.ex ta ett bild av min hoj (där den står still), och vill bara ha hojen i fokus - bakgrunden ska inte va i fokus, vilket område ska bländarvärden troligtvis ligga inom? Är det t.ex 2.8 - 4.5 eller nått sånt jag ska experimentera med?

Självklart det bästa är att experimentere, men det är ju ganska bra att veta lite grann vad andra gör.

Tacksam för tips :)

(Kanske Swedie skulle ha ett Foto-teknik-forum :))

RacerKeld skrev:
Tackar, jag experimenterar med mitt nya 350D, och det ger virkligen fina bildar - men jag har lite svårt att hantera/förstå bländarvärdet. Jag vill t.ex ta ett bild av min hoj (där den står still), och vill bara ha hojen i fokus - bakgrunden ska inte va i fokus, vilket område ska bländarvärden troligtvis ligga inom? Är det t.ex 2.8 - 4.5 eller nått sånt jag ska experimentera med?

Självklart det bästa är att experimentere, men det är ju ganska bra att veta lite grann vad andra gör.

För att få mindre skärpedjup använder du längre brännvidd (teleobjektiv) och en stor bländaröppning (alltså litet bländartal)

/RedTop

955i skrev:

Klicka HÄR

/955i

Skitfina bilder :tummenupp T.o.m. jag blev ju riktigt bra :tungan

RacerKeld skrev:

Längre brännvidd ger kortare skärpedjup
Större bländare (lägre värde) ger också kortare skärpedjup.

Bländarvärdets siffra anger hur många gånger bländaröppningens diameter ryms på längden i objektivets brännvidd. Därav att lägre värde innebär större bländaröppning.

Ett tips är att köpa en fotobok som med bild och text förklarar de olika optiska grundprinciperna. Det i kompination med övning kommer öka kunskapen på ett bra sätt.

RacerKeld skrev:

Du ska ha en stor apertur (litet bländarvärde). Liten apertur ger stort skärpedjup och stor apertur ger litet skärpedjup.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back