Bilder: RD 350 bygge! (Modemtung tråd!)

tompasvan skrev:
Har ett par "gamla "pirelli supercorsa som
ligger o skräpar i ngt hörne

Hehe ja det är bäst att du skyndar på lite med bygget nu så att de stackars däcken inte hinner ruttna innan du blir klar ;)

tompasvan skrev:
Boostbottle
Fångar upp returpulsen bakom reedventilen o leder den
över till nästa sida som då är i insugsfas.= xtra fyllnadsgrad

Tjena,
Klart ballt projekt. En trimmad RD 350 är grymmt rolig, även om du inte kommer vara snabbast så kommer du ha roligast.

Korta kommentarer bara:
- Bootbottle funkar inte, en 80-tals grej som vi nu vet inte var bra. Den gör dock bara marginell skada, men jag skulle plugga hålen i insugsrören om det var min hoj.
-Sen vill du kanske inte ha så stor platta mellan reedhus och cylinder, då får du mer volym i vevhuset = mindre undertryck som suger in luft/bränsle i motorn = mindre effekt i hela registret. Så tunn platta som möjligt är vad du ska sikta på.
-Och när vi ändå är inne på reedhus så vill du ha 6-pedal reeds inte 4-pedal, för under 75 hk på veven duger t.ex. TZR 250 reeds bra. Siktar du runt 100 hk på veven så rekomenderar jag större 6-fönster reedhus från t.ex. RS 250, men då måste du fila en del för att få plats.

Men även i det skick du har motorn nu kommer den säkert glädja dig massor. Lycka till med hojen :yoparty

/Rickard (jag kan [trimma] RD 350)
[bilden nedan visar expantionskamrarna jag byggde till min SRW RD 350 racer]

Bifogat

• Rickard_exp1.JPG
    Rickard_exp1.JPG
    37.6 KB · Visningar: 204
Last edited:
Rickard skrev:
Tjena,
Korta kommentarer bara:
- Bootbottle funkar inte, en 80-tals grej som vi nu vet inte var bra. Den gör dock bara marginell skada, men jag skulle plugga hålen i insugsrören om det var min hoj.

Man har ju läst en del om boost bottles, och det verkar som en del folk som har monterat den har varit nöjd med resultatet. Menar du att det bara är inbillning? Jag har aldrig testat, men har väl funderat på det nån gång. :rolleyes:

Plugga hålen säger du? Det sitter ju ett rör mellan dem som standard, skulle man alltså plocka bort det och täta hålen?

Klart att dom som trimmar / säljer Boostbottle ska säga att det är bra, då får dom ju sälja mer.
Om du vill veta mer, läs om insug (2- eller 4-takt - samma grundteori) och förstå vikten av att minimera turbulens som sänker gashastigheten i insuget.

Att plugga hålen istället för mellanrör på RD 350 ger en marginell skillnad, tror inte att du märker det vid normal gatåkning. Men om du gör det, se till att pluggen är filad så att det inte blir några kanter in/ut-buktningar när du känner med fingret i insugsröret. Insuget ska helst ha samma tvärsnittsarea hela vägen, och vara fritt från ojämnheter som skapar turbulens.

tompasvan skrev:
OK ! då e jag med . antagligen så kommer info
om bänkkörning även ligga ute på rd 350 klubben
då kommer effektkurva före o efter att visas

Menar du med och utan bottleboost? Isåfall, hur blev det? :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...