Bilder Rörken 6/9 2004.

icko skrev:
En highsider var det, hade fått varning från bakhjulet ett par kurvor innan så..... :kocko
Men tack alla för ert stöd, o den hjälp jag fick!!

Tja, ganska Ok att du talar om att du har haft varning några kurvor innan. Även om jag inte var på plats - känns det som att du har värt mitt i den process som dom flesta kommer i - när man blir skitt duktig på att hantera sin hoj.

Det som händer är att dom mentala gränsar flytts, men dom fysiska flytts ju inte. Det är liksom att däcken fäster på samma sätt uavset va du som förar tycker!

Vi - Instruktörer, har i år blivit mycket bättra på att ge svart-flagga, når vi ser någon få varning 1´sta gång. Då funkar några minutters kylning i depå slingan bra.. Dock, är det kämpigt som Instruktör att ge Svartan - och efteråt blir det ibland struligt.
Vi måste gemensamt ha respekt för detta...

Jag tycker att det är kalass att vi nu börjar att prata om dom risker som faktisk finns - och om hur vi kan unvika dessa - det är ju därfor att vi alla vill bli bättra..

Stressa lite på Instruktörna om att dom prater mera om dessa faror som kommer när man får koll!!

Bra att du mår bra - du är troligen en av dom som har slagit sig mest på Rörken..
 
Galne Dansken skrev:
Jag tycker att det är kalass att vi nu börjar att prata om dom risker som faktisk finns - och om hur vi kan unvika dessa - det är ju därfor att vi alla vill bli bättra..

Stressa lite på Instruktörna om att dom prater mera om dessa faror som kommer när man får koll!!

En annan sak: En person som landat på huvet o varit avsvimmad en stund, bör ju inte få sätta sig upp av egen kraft.. Borde blivit kvarhållen på marken tills hjälp anlänt!!
 
Skönt att du klarade dig skapligt! :)
Mosade du hojen eller klarade den sig skapligt oxå?
 
icko skrev:
En annan sak: En person som landat på huvet o varit avsvimmad en stund, bör ju inte få sätta sig upp av egen kraft.. Borde blivit kvarhållen på marken tills hjälp anlänt!!
Vi Rörkeninstruktörer har genomgått HLR-utbildning (Hjärt-Lung-Räddning) men mig veterligt har aldrig sådana kunskaper behövts på Rörken. Det vore kanske ide att vi får en genomgång av hur man ska bete sig vid mer typiska "Rörkenolyckor", som i ditt fall t ex. Under MC-relaterade diskussioner finns ju en sticky om hur man ska bete sig om man kommer först till en olycka http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876 . Olyckstillbuden på Rörken är ju av en annan art så då kanske det är lite andra saker man ska tänka på. För ska man följa avsnittet om ryggskada till punkt och pricka så borde man låta ambulanspersonal göra ryggfixering av alla som har gått omkull någorlunda ordentligt. (Jag har klippt bort det som gäller avsvimmade etc)

Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt! Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. ( 20% av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen ) Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta. Prata med den drabbade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga t.ex. om de kan röra på fötterna, och om dom känner att ni tar dom i benen. Vi har speciell utrusting för att fixera såna skador.. kallad spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på, samt fixerar med remmar. flyttar man en sån patient och dom har en skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av , samt att han eller hon blir lam ... så STÖRSTA försiktighet.

Det vore bra om vi fick lite "riktlinjer" att hålla oss till av någon kunnig person. De flesta som går omkull muttrar faktiskt lite när vi tycker att de ska besöka akuten. Ska vi dessutom tvinga dem att ligga still och invänta ambulans och spineboard trots att de känner sig någorlunda ok så behövs lite mer "kött på benen" eller vad man ska säga.
 
Jag håller med dig n'Lasse. En riktig krasch på Rörken är som tur är mycket ovanlig, så vi borde skaffa oss mer info om hur man skall bete sig vid dessa.

Vi var några som pratade efteråt om just denna krasch. Tanken kom upp då att vi skulle ha låtit icko legat kvar i väntan på ambulans. När det hände var vi väl alla mer eller mindre chockade och tänkte väl inte så klart.

Vi kollade pupiller och frågade om domningar m.m. Det räcker tydligen inte enligt n'Lasses inlägg ovan.

Detta kunde ha slutat riktigt otäckt...
 
Rörken 6/9

Vilken hoj man än har så är det alltid kul, lärorikt och utvecklande att köra på bana. Förr körde jag hoj med mer sportig karaktär, bland annat Blackbird i många år. Det var under den mer sportiga perioden jag fick smak för det här med bankörning. Har provat de flesta stora banorna i landet men hävdar ändå att en gokartbana står sig väl i konkurrensen. Det är kurvtekniken och att planera sin körning som är viktigt, inte höga topphastigheter.
Hoppas jag får vara med i detta forum i fortsättningen trots att jag inte kör sporthoj som det står i reglerna. Gillar ju trots allt att köra bana även om jag har bristen att inte äga en sporthoj.
Per Johansson
SMC
(Han med den röda Wingen )
 
Hej Per J SMC - hjärtligt vällkommen här på sporthoj - vi är flera här som icke har värsta sporthojer - men, vi lekar att vi har - jag är en sån med min Bumse modell Polis Replica.

Att du sen ibland kommer på Rörken och annanstans med typ värsta Gixxer bör man inte glömma...

Det känns som ett nytt fräscht SMC är på G :banana :banana :banana
 
Tjena alla Rörken fans

Först till ICko, glad att du klarade dig, hojen är skit samma ,det fixar sig.
Jag var en av instruktörerna i din grupp och det var jag som besiktade din hoj.
Vi lär oss av varandra hela tiden, och din highsider var en sådan.
Det gör inget om man klotar , bättre på Rörken än ute i trafiken.

Gränserna är lättare att hantera om man kör på bana,oavsett om man klarar dessa eller kör omkull.

Ett varnings tecken är just släpp, bak eller fram.
Jag fick själv släpp på framhjulet 2 gånger under samma pass som du körde omkull och det var därför jag själv slog av på takten.
Åkte sedan in i depån när jag fick bränsle problem, slut i tanken.......

Har konstaterat att den kurvan börjar få ett knepigt vågmönster i utgången på rakan och det gör att framhjulet kan studsa och släppa lite okontrollerat.

Sen till oss INSTRUKTÖRER:
Vi som instruktörer ska nog köra ut på banan ett par varv för att kolla banbeskaffenheten innan vi släpper ut alla andra som ska köra.
För våran egen och för alla andras säkerhet.
Go-kartåkningen kan ha ställt till med oljespill och andra lösa delar, vore bra om vi kollade det på Måndagen som kommer.

Ha en bra vecka allihopa så ses vi på måndag..
Jag är inte inne så mycket på SH just nu, har ett intressant projekt på 2-ben som jag jobbar på...med ska det vara.
 
tassen skrev:
Sen till oss INSTRUKTÖRER:
Vi som instruktörer ska nog köra ut på banan ett par varv för att kolla banbeskaffenheten innan vi släpper ut alla andra som ska köra.
För våran egen och för alla andras säkerhet.
Go-kartåkningen kan ha ställt till med oljespill och andra lösa delar, vore bra om vi kollade det på Måndagen som kommer.

En liten rättning bara... Kontroll av banan görs redan innan någon släpps ut :)
 
Fredda66 skrev:
Finns fler, ledsen att jag inte tog någon bra på dig Tina, skall försöka ordna det nästa vecka om jag åker.
Nej, men det var minsann EN bild i allafall! :tummenupp
Svårt att få bra bilder när jag körde kasst.
söper sej nytt framdäck imorgon, Lucky Luke och Tassen
 
Det börjar bli allt kallare nu på kvällarna och luften är fuktig, så det tempo som gick att hålla för en månad sedan funkar inte längre - speciellt inte på Rörken som är en väldigt hal bana jämfört med andra.
 
Tycker Per förtjänar en lite större bild.
HPIM8078(stor).jpg


Danne skall försöka få med din svarta V-twin nästa måndag om jag åker upp.
Men då får du lägga ner den där sista millimetern så att du trycker ditt det där förbannade knät! Du kör alldeles för fort för knullputs! ;)

//Fredda
 
jepp, såg det imorse o fixade. :)
var lite trött när jag la upp dom igår kväll, så jag hann inte dubbelkolla att det var ok.
/z
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top