Bilder på shoei-hjälm!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Söker bilder på en lite udda Shoei-hjälm. Funderar på att skaffa en XR-1000 som heter "Joust TC-5". Har endast sätt bilder ifrån sidan på den.. så nu är man lite frågande om man ska våga beställa eller inte..tycker XR-1000...sitter som en smäck på huvet. Dock så vill jag inte ha en alltför färggrann hjälm i och med att stället enbart är grått o svart.

Skulle denna hjälmen passa bra tycker ni? (förutom att den är lite stor på bilden :tungan) :va

Seså.. ingen som kan fixa bilder på hjälmen, så man ser hur den ser ut bak/framifrån??? :confused:

//KaliZ

Bifogat

• hjälm.jpg
    hjälm.jpg
    63.6 KB · Visningar: 470
FastestManAlive skrev:
2485031 Har för mig att den hjälmen endast är avsedd för den amerikanska marknaden. (Alltså ej ECE godkänd) Men visst e den snygg!!!

Vad skulle detta innebära rent praktiskt. Att den är gjord för köttigare huve än oss nordbor?...eller vad?

//KaliZ

Hehe...Inte riktigt...Nej men den är gjord med annan märkning. Alltså får ej säljas/användas i Sverige. Den kan vara DOT märkt eller liknande som gäller för den amerikanska marknaden.

Dom har 2 st på Honda-center gbg, en svart/silver o en svart/vit.
Säger att den kommer från en provkollektion från duells.
Jag vill ha den, men det var självklart fel storlek !
Den säljs nere i tyskland och i usa där den heter rf 1000 istället för xr 1000.

http://www.hondamcshop.se/product_info.php?cPath=22_24_31_141&products_id=257

Mvh Gottschalk

Är det någon som har en ny liggandes i stl S (sv/s eller sv/v inte svart/blå) så är jag intresserad av att köpa!

Gottschalk skrev:
2487577 Dom har 2 st på Honda-center gbg, en svart/silver o en svart/vit.
Säger att den kommer från en provkollektion från duells.
Jag vill ha den, men det var självklart fel storlek !
Den säljs nere i tyskland och i usa där den heter rf 1000 istället för xr 1000.

http://www.hondamcshop.se/product_info.php?cPath=22_24_31_141&products_id=257

Mvh Gottschalk

Är det någon som har en ny liggandes i stl S (sv/s eller sv/v inte svart/blå) så är jag intresserad av att köpa!

Jag behöver också strl S!!!!! :huvet
//KaliZ

Klart som fan man får använda en DOT-hjälm i Sverige.

Köpte min i USA, till rejält lägre pris, eftersom jag inte hittade den jag ville ha i Sverige. De tar ju tyvärr bara in en bråkdel av Shoeis sortiment, så då får man ju leta på annat håll.

shoei_x11_hlmt_kagayama_tc5.gif

Pris med visir i Sverige, motsvarande modell (dvs X-spirit): 8000.
Pris med visir i USA (där den heter X-11): 5000.

Försök få nån att handla åt dig på plats i USA, så behöver du inte oroa dig för tull/moms. Hjälmen går ner i en resväska av normal storlek.

Joust-lacken är grymt snygg. Jag ville dock ha en ljusare hjälm som syns bättre i trafiken. Och den silverfärgade Kagayama-lacken är hur snygg som helst med silverfärgat visir... :tummenupp

Skiljer inte skalen(utformningen) mellan modellerna som finns i Europa och USA? jag har fått för mig att de är utformade olika, någon som testat?

någon som vet onlineshop i USA?

Hur ska han kunna äta med visiret nedfällt?

Angående bilden i första posten, asså.

KGK skrev:
2519104 Skiljer inte skalen(utformningen) mellan modellerna som finns i Europa och USA? jag har fått för mig att de är utformade olika, någon som testat?

Det sägs att det ska vara en liten skillnad mellan amerikanska, europeiska och asiatiska skalen för att vara anpassade för förmodat olika skalltyper, men det råder delade meningar om det. Däremot är det olika standards för de olika marknaderna även om en internationell standard finns på agendan.

Det finns hur många onlinebutiker som helst. Bara att leta. www.denniskirk.com har jag handlat av flera gånger tex.

OBS: Se upp för de få butiker som ev använder COMERXIA som betalningsmodell. Undvik om ni kan. Orkar inte förklara varför, men jag har mycket bra anledningar att varna för allt som Comerxia är inblandat i.

Kowalski skrev:
2519127

Det finns hur många onlinebutiker som helst. Bara att leta. www.denniskirk.com har jag handlat av flera gånger tex.

Tack! :tummenupp

Undrar hur mycket som skiljer mellan EU/USA/Asien modeller, , med olika typgodkännande, DOT-218, Snell-M2005 mfl., skulle man kunna tro att det är en hel del men skulle inte tro det, bäst är väl ifall man tar med sig en i väskan hem efter att man testat, finns en viss risk för att det där med större storlekar och fetare skallar i US stämmer...

Jag har exakt den hjälmen som du har postat bilden på, men har alla kameror på jobbet, ska se om jag kan tuta in imorgon och ta lite bilder.

kan ta med mobilkameran och messa dig om du vill, skicka mig ett pm i så fall...

Honda MC Center I Göteborg tog in en del motiv i år med begränsad upplaga, bland annat den som du postade. De hade även andra skitsnygga motiv på just XR hjälmen. Tror jag gav strax över 5.000 med det motivet och ett extra mörkt visir.

Last edited:
Gustav1 skrev:
2519117 Hur ska han kunna äta med visiret nedfällt?

Angående bilden i första posten, asså.
Finns inget som stoppar lite glass med kola-sås och daimkulor. Inte ens ett visir! :D
KGK skrev:
2519104 Skiljer inte skalen(utformningen) mellan modellerna som finns i Europa och USA? jag har fått för mig att de är utformade olika, någon som testat?

Jag har kontaktat duells och enligt dem så är "skal"-storleken inte densamma för japanska och USA-marknaden jämfört med den Europeiska marknadens hjälmar.
Macaper skrev:
2519243 Jag har exakt den hjälmen som du har postat bilden på, men har alla kameror på jobbet, ska se om jag kan tuta in imorgon och ta lite bilder.

kan ta med mobilkameran och messa dig om du vill, skicka mig ett pm i så fall...

Honda MC Center I Göteborg tog in en del motiv i år med begränsad upplaga, bland annat den som du postade. De hade även andra skitsnygga motiv på just XR hjälmen. Tror jag gav strax över 5.000 med det motivet och ett extra mörkt visir.
Tack, men jag har fått bilder mailade till mig redan! :yoparty Det jag måste ta ställning till nu är om jag ska ha hjälmen eller inte. Har jefligt svårt att bestämma mig. I ena stunden tycker jag den är snygg, men i andra studen så är det för mkt tribals på. HJÄLP mig ta ett beslut för fasen!!! :huvet

//KaliZ

Edit: Kikat lite på Raid II nu också den är 4-500:- billigare. Bifogar en bild på varje. Vilken is tha shit!!!

Bifogat

• tzr_erratix_tc5.jpg
    tzr_erratix_tc5.jpg
    32.7 KB · Visningar: 48
  • rf1000_joust_tc5.jpg
    rf1000_joust_tc5.jpg
    30.7 KB · Visningar: 65
KaliZ skrev:
2520991 Jag har kontaktat duells och enligt dem så är "skal"-storleken inte densamma för japanska och USA-marknaden jämfört med den Europeiska marknadens hjälmar.QUOTE]

Är RF1000 större eller mindre i strl ?
Raid 2:an med det motivet är lite "moppe" enl mig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT