Bilder Kinnekullering 7 aug - 09

fotograftrapp

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Hoj
-
Hej!

Nu ligger mina bilder från SMC:s utbildningsdag på Kinnekullering den 7 aug på nätet!

Bilderna är fördelade på tre olika gallerier (ett galleri per länk)

Gallerierna är flash baserade och det kan komma upp en varning när du försöker öppna länken. Det kan bero på att webläsaren i din dator saknar active-x tillägget för den här typen av gallerier.
Ditt webläsar program borde ge information om hur du installerar det, men kvarstår några problem så hör av dig till mig på foto@fotograftrapp.se

http://www.fotograftrapp.se/kund/smc/7aug09/galleri1/

http://www.fotograftrapp.se/kund/smc/7aug09/galleri2

http://www.fotograftrapp.se/kund/smc/7aug09/galleri3/

Alla som satte upp sig på listan för beställningsinformation kommer få ett mail innan veckan är slut.

Glömde du sätta upp dig på listan så skicka ett mail till: foto@fotograftrapp.se

Hoppas ni gillar bilderna!

Med vänlig hälsning

Carl-Henrik Trapp
www.fotograftrapp.se

Men...:va har du satt kameran på stativ och plåtat med fjärrutlösare?

Det blev både och under dagen, det första arkivet innehåller många bilder som är på stativ, medans galleri 2 och 3 är mer handhållet.

Alla gillar olika typer av bilder och jag har satsat på att få så många olika bilder som möjligt från dagen.

Jag är väldigt intresserad att höra synpunkter på både bilderna och upplägget.

Mvh
Carl-Henrik Trapp

Nja, alltså nu är det MINA åsikter och inget som gäller generellt. :) Alla gillar olika.

1. Ingen skärpa ALLS på hojarna. jag upplever det som väldigt oskarpa bilder. Till stor del pga avsaknad av panoreringar. Bakgrunden är däremot hyfsat skarp och det är ingen bra grej. Det är ju inte bakgrunden som kör på banan och ska visas upp.
2. Generellt är motivet väldigt liten del av bildrutan och ger ingen direkt känsla av att det rör sig om hojen/föraren i det stora hela. (Bortsett från ett par i galleri 3) I galleri 2 köper jag din idé om vidvinkel för att fånga känslan av banan, hojarna och bankörning. :) men inte 250 bilder. Det blir mättat. (fast du får självklart göra som du vill.)
3. Om någon vill köpa en bild (och har en del koll på hur man plåtar) så letar den personen efter en bild som är välkomponerad, korrekt exponerad och skarp i området runt förarhuvudet/förarutrymmet. Sitter fokus på tanken så kan du slå dig i backen på att den bilden inte är önskad.
- Kompositionerna kan röra sig om att få balans i bilden med en skarp hoj till vänster (t.ex) och en mer oskarp bakom i högra delen av bilden, väl avvägt. (Jo, det går).
- Fokus sätter lite mer press då du bör välja en fokuspunkt som ligger konstant på hjälmen i panoreringarna (ingen lätt match men det går) och sätter fokusplanet där du vill ha det.
- Korrekta exponeringar måste till för att få sting i färger, ljus, kontraster och mättnad.
4. Dina bilder har en tendens att vara en del överexponerade vilket får färger, kontraster och liknande att tappa stinget enligt ovan. (Min skärm är kalibrerad för att kunna veta att jag själv inte framkallar en bild justerad efter fel ICC-profil)

Nu blev det långt men det är INTE meningen att klanka ner...tips, råd och hjälp bara. :)

tack för kommentarerna och åsikterna!

Motorcykel, banåkning och sport hör inte till det jag vanligen arbetar med, men vill och satsar på att lära mig och arbeta mer med det. Till vardags arbetar jag mest med bröllop, porträtt och fastighetsfotografering.

Hanteringen av den mängd foton som blir efter en sådan här bandag är mitt största problem idag.

Jag fotograferade vid ett exakt likadant tillfälle tidigare i somras och valde att publicera strax över 400 bilder från det tillfället. Jag fick väldigt mycket mer arbete efteråt pga att åkare inte hade hittat bilder på sig och jag fick leta igenom mitt arkiv efter just deras bilder.

Därför prövade jag ett annat sätt till den här gången och var mer vårdslös med vilka bilder som hamnade på nätet, med risken att även tappa intresset hos dom som tittar på bilderna. I mitt egna tycke så blir det väldigt mycket kvantitet, och kvaliteten på bilderna kan variera kraftigt. Hade jag publicerat bara mina egna favoriter så hade det rört sig om max 50 bilder, men mitt uppdrag var att fylla ett behov hos den stora massan som vill se sig själva på bild.

Era åsikter är väldigt välkomna. Det här är ett nytt sätt för mig att arbeta och jag vill verkligen komma fram till ett fungerande arbetssätt för att både passa en stor massa och inte känna att arbetet blir övermäktigt för mig.

Jag kommer under dagen kolla igenom mina val igen och högst troligt så kommer merparten av bilderna från galleri 1 försvinna från nätet.

Min utrustning
Mitt val av utrustning anpassas väldigt beroende till vilken typ av uppdrag jag är på.
Bilderna från bandagen är främst tagna med en Canon EF 24-105 mm L f/4 med polariseringsfilter på ett Canon EOS 40D hus med batteripack.

Vid porträtt, bröllop eller landskap (landskap tillhör bara hobby fotograferande) så använder jag mig som oftast av Canon EOS mark III Ds hus och varierar mycket mellan Canon 50mm f/1,4 och ovannämda 24-105mm glugg.

Jag återkommer under dagen med uppdaterade gallerier.

Bilderna från bandagen är främst tagna med en Canon EF 24-105 mm L f/4 med polariseringsfilter på ett Canon EOS 40D hus med batteripack.

Använder du konverter till EF24-105:an? Du nämner inget om det och jag såg ingen konverter vid de få tillfällena jag såg dig på plats så en gissning är att du körde utan!?

105mm på en 1,6 crop sensor är aningen kort för många positioner, tyvärr. Och slänger man på x1,4 på just detta objektiv blir ju dessutom största bländaren 5,6 vilket kan vara i minsta laget med det avstånd man tvingas till pga. säkerheten.

Någonstans mellan 200-400 är min erfarenhet är vad som funkar om man vill stå säkert och ändå komma tillräckligt nära inpå.

Å andra sidan har du ju en Mark III Ds så även om du inte har tillgång till annan optik (längre brännvidd) kan du ju om inte annat beskära bilderna rätt hårt i efterhand (mer arbete) och ändå få ut hyfsade storlekar på bildfilerna.

Fotar du Jpeg eller RAW?
Efterbearbetning?

Mvh!
// Niklas

Jag skulle rekommendera dig att använda Mark III kameran och sedan hyra ett vettigt objektiv för en sånt här jobb.
En 300 2.8 med en konverter skulle nog fungera bra. Även en 70-200 kan fungera innifrån kurvor där man kommer närmare.

Tänk på att inte fota i motljus och använd manuell exponering om hojjar med lyset på ska fotas.

Stativ går nog bort helt tyvärr....brukar vara förbjudet dessutom.

Mvh
Andreas

Stativ går nog bort helt tyvärr....brukar vara förbjudet dessutom.

Mvh
Andreas

Har du haft problem med detta? Dvs. blivit nekad?
Även om det är verkligen ovanligt så har jag aldrig hört att det skulle vara förbjudet! Vad skulle skälet vara till det mån tro?

Mvh!
// Niklas

Har du haft problem med detta? Dvs. blivit nekad?
Även om det är verkligen ovanligt så har jag aldrig hört att det skulle vara förbjudet! Vad skulle skälet vara till det mån tro?

Mvh!
// Niklas

Att det kan vara i vägen om man fort behöver flytta sig.
Stativ är förbjudet på alla större evenemang. enbensstativ är ok.

/Andreas

Ett bildexempel innifrån en kurva. Taget med en 70-200.
Är ganska lätt att följa hojen ett tag innan eftersom man oftast har bra sikt.
Bra bilder från utsidan kräver oftast mer räckvidd.

_MG_1568wlo.jpg

Last edited:
Att det kan vara i vägen om man fort behöver flytta sig.

Absolut, speciellt vid panoreringar (så till vida man inte använder ett huvud avsett för att tex. fota fåglar i flykt, finns ett som heter något med Wimbledon eller liknande).

Och visst blir det bökigare när man skall förflytta sig!

Stativ är förbjudet på alla större evenemang. enbensstativ är ok.
/Andreas

Är det trångt och fullt med människor så att stativen står ivägen för andra människor så finns ju ett motiv för det men vad skulle motivet kunna vara på en motorbana där du/jag står så gott som ensam på en gräsyta större än de flestas trädgård?

Du svarade inte på frågan om du har blivit nekad? Jag har inte blivit nekad men har å andra sidan inte varken frågat eller haft något med mig (mer än enbenstativ) men det är ju inte samma sak som att man inte får!

Såg en kille på Knutstorp i helgen som stod med trebenstativ, visserligen på publika områden, och om jag förstod det rätt var det några av hans bilder jag såg länk till i någon tråd (riktigt, riktigt bra panoreringar) så det KAN ju funka bra rent fototekniskt att plåta med stativ även när det gäller action, åt minstånde vid vissa tillfällen/situationer!

Mvh!
// Niklas

Det brukar stå i reglerna att man inte får använda annat än enbenstativ.
Skulle aldrig komma på tanken att använda ett vanligt stativ ute på banan och har därför inte blivit nekad heller.
Under en SMC kurs på Kinnekulle så kanske det inte spelar så stor roll. Vanligtvis så är det mer än en fotograf ute på banan under tävling. Inte så lyckat om man börjar ställa upp stativ då.

(På publika områden så tror jag ingen bryr sig om man har stativ så länge man inte är i vägen)

Det brukar stå i reglerna att man inte får använda annat än enbenstativ.
Skulle aldrig komma på tanken att använda ett vanligt stativ ute på banan och har därför inte blivit nekad heller.
Under en SMC kurs på Kinnekulle så kanske det inte spelar så stor roll. Vanligtvis så är det mer än en fotograf ute på banan under tävling. Inte så lyckat om man börjar ställa upp stativ då.

(På publika områden så tror jag ingen bryr sig om man har stativ så länge man inte är i vägen)

Är inte heller ett fan av tripoder under actionfotografering (man blir helt enkelt mindre rörlig) så det lär nog dröja innan jag tar med mig mitt och testar även om man blev intresserad när jag såg bilderna!

Mvh!
// Niklas

va kul med många svar och tips!

Jag har funderat på att hyra just det objektiv du nämnde (300 2,8) för just ändamålet. just nu har jag lagt ut mitt 70-300 IS till försäljning, är överlag nöjd med objektivet men bländaren på 4,5 - 5,6 gör att jag sällan har användning för det, (sedan så använder jag väldigt sällan långa telezoomar i mitt vanliga arbete så har inte investerat i något "riktigt" inom det än)

24-105 tycker jag ger snygga panoreringar om jag bara kommer nära, trivs att stå i slutet av kvarnkurvan samt sista kurvan innan "målgången" där känns som jag står bra också.

Vidvinkeln på bron tycker jag gav kul bilder med ett annorlunda perspektiv, men förstår va som menades med att det blir överarbetat med så många bilder.

Just nu håller jag på att gå igenom varje bild enskilt och har hittils tagit bort mer än 500 bilder av dom som publicerades i ovanstående gallerier (dom kommer tas bort inom kort, men är öppen för mer åsikter om dom tills dess)

Kurtan: jepp, kommer vara på kinnekulle både 21 och 22 aug

själv gillar jag att köra handhållet väldigt mycket, prövat lite med både tre och enbens stativ för panorering, men har kulled på trebenen + att det är oundvikligt att snubbla över det hela tiden. känner mig så mycket mer rörlig och obehindrad att enben bara är i vägen. med större zoomar förstår jag varför man vill ha det, men med 24-105an så blir det som sagt bara i vägen.

Insåg att jag missade att svara på två frågor,

fotar helst i RAW, men för MC bilderna har jag plåtat i högupplöst JPEG

Efterbearbetningen gör jag främst i Lightroom 2.4 men går in i photoshop CS 3 för vissa korrigeringar.

Har hittat platser jag vill fotografera ifrån på kinnekulle, men är tyvärr lite begränsad pga säkerhets tänkandet vart jag rör mig, vilket jag har full förståelse till, men har sett ett par platser jag tittat drömmande på

Har hittat platser jag vill fotografera ifrån på kinnekulle, men är tyvärr lite begränsad pga säkerhets tänkandet vart jag rör mig, vilket jag har full förståelse till, men har sett ett par platser jag tittat drömmande på

Var?

Finns flera ställen som funkar mer eller mindre bra beroende på vad man vill ha för resultat men innerkurva och paneringar funkar ju vänstern innan kurva #3 ("Molins Knäpp"), kurva #6 (krönet inna näst sista kurvan) samt kurva #7 (sista kurvan innan raksträckan, här kommer man också hyfsat nära på ett säkert sätt).

Ytterkurva kräver i regel lång brännvidd för att komma nära inpå här funkar kurva #1 (stå vid posteringen), kurva 3 (stå nedanför tornet), kurva #4 ??? (osäker om det finns ett bra ställe att stå där), kurva #5 (stå vid posteringen), kurva #7 (stå utanför räcket).

Detta är bara några exempel men det finns med all sannolikhet fler ställen som kan funka bra!

Mvh!
// Niklas

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back