Bilder Från Rörken 2009-05-25

En fråga ang kurvtagning...
Hur ska man ligga på hojjen i kurvorna? Vissa ligger på sidan av hojjen och andra sitter mitt på sadeln?

Kanske fel forum men vad ska man tänka på vid lite mer inspirerad körning? lärde mig inget ang det på körskolan.

Jo, det är nog "fel" forum. Jag föreslår att du kommer ut till Rörken och går en utbildning där. Då kommer instruktörerna att berätta hur du ska sitta för att säkrast hantera din hoj. En del av det vi lär ut har du säkert aldrig hört i körskolan.

häng ut på sidan och rikta ut knät.
max ena skinkan kvar på sadeln. funkar även att helt hänga utanför hojjen om de e riktigt tajt(eller tex dåligt fäste, vatten eller dylikt). Ju bättre du är på att lägga ner desto mindre måste du luta dig/ hänga. Sitter du helt upprätt måse du lägga ner hojjen MYCKET mer för att få samma kurvhastighet som om du skulle ha hängt lite och ut med ett knä i marken.

Att "hänga ut" eller att köra "med ett knä i marken" är inget vi rekommenderar nya körkortstagare på SMC-utbildningar. För vissa kommer det som en naturlig följd så småningom.

Men som sagt ovan - fel forum...

häng ut på sidan och rikta ut knät.
max ena skinkan kvar på sadeln. funkar även att helt hänga utanför hojjen om de e riktigt tajt(eller tex dåligt fäste, vatten eller dylikt). Ju bättre du är på att lägga ner desto mindre måste du luta dig/ hänga. Sitter du helt upprätt måse du lägga ner hojjen MYCKET mer för att få samma kurvhastighet som om du skulle ha hängt lite och ut med ett knä i marken.

efter att man har lärt sig att hänga utanför hojjen så känns de bara olustigt att sitta rätt upp å lägga ner hojjen.. efter man lärt sig att hänga å skrapa knä så gör man de hällst.

efter att man har lärt sig att hänga utanför hojjen så känns de bara olustigt att sitta rätt upp å lägga ner hojjen.. efter man lärt sig att hänga å skrapa knä så gör man de hällst.

ja givetvis, jag har aldrig sagt nått annat? jag brukar slänga ner knät i ingång på kurva för att känna efter men tenderar till att åka snabbare om jag tar upp det för att lägga ner det lilla extra.

Men de jag menade var att man hänger olika mycke efter olika förutsättningar. Är de kasst fäste så har jag hellre hojjen någorlunda upprätt och ap-hänger. medan är de dunderfäste vill jag lägga ner så mycket som möjligt och då får man dra ihop kroppen för att få plats mellan hoj och asfalt.

se bara på gp förarna. dom lägger ju ner så mycket så dom nästan får sitta upprätt för att få plats.

Jo, det är nog "fel" forum. Jag föreslår att du kommer ut till Rörken och går en utbildning där. Då kommer instruktörerna att berätta hur du ska sitta för att säkrast hantera din hoj. En del av det vi lär ut har du säkert aldrig hört i körskolan.

Att "hänga ut" eller att köra "med ett knä i marken" är inget vi rekommenderar nya körkortstagare på SMC-utbildningar. För vissa kommer det som en naturlig följd så småningom.

Men som sagt ovan - fel forum...

Vem säger att föraren i frågan är nybliven körkortstagare? eller att det handlade om smc kurser? Handlade väl om kurvtagning på bana eler rent generelt. Att åka hoj med stel och upprätt kropp är livsfarligt och odugligt oavsett.

Last edited:
Vem säger att föraren i frågan är nybliven körkortstagare? eller att det handlade om smc kurser? Handlade väl om kurvtagning på bana eler rent generelt. Att åka hoj med stel och upprätt kropp är livsfarligt och odugligt oavsett.

Signaturen gjorde sitt förarprov i början av maj 2009 och kan jag tycka att han är "nybliven körkortstagare". Jag hävdar fortfarande att han först borde lära sig grunderna. T ex Rörken är ett bra ställe för det.

Som sagt igen - fortfarande fel forum...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul