Bilder: Bulten 080613

Mina intryck är att det börjar bli bättre än sist. Det enda som känns att skärpan inte riktigt infinner sig är att du inte är stadig på hand. En del av dessa panoreringarna borde du kunna ha satt klockrent med tider runt 1/125-1/250.

Har du gluggviftande i lodled så får du sådan här oskärpa. Alltså är det mer träning som gäller. Märkväl...träning = ett par hundra bilder åt gången.

Men det tar sig! :tummenupp

Tackar .. önskar bara att det vore trafik för ett par hundra bilder åt gången .. på två timmar var detta alla hojar utom 2 som passerade (typ) men vid fint väder ska jag ta en heldag. Kan nog varar så att jag fipplar lite mycket i rörelsen .. bra tips där , ska tänka på det.
 
Har en Nikon D80 med 18-135/1:3,5-5,6. Gårdagens inställningar var

Shuttter priority
ISO 400-800
AF-C
Slutartider 125-250 beroende på ljus
WB Cloudy

Inställningarna per bild går att hitta i mitt galleri .. där finns även lite högre upplösningar.
Här hittar du det.

På bilden på Jörgen är bländaren 13 och slutartiden 1/125... Det är iofs solljus (men dock skymning eller?) på den bilden, men med dessa värden är det svårt att få skärpa på nåt som rör sig så pass fort. Ett bättre objektiv skulle nog göra susen, för kameran är det absolut inget fel på!



.
 
Fasen måste också testa fota bulten någon gång, vart ska man stå någonstans så man inte är ivägen eller nåt?

Sen är det bara packa lite skogaholmsmackor med ost på & varm choklad i termos sen ska det skjutas!
 
På bilden på Jörgen är bländaren 13 och slutartiden 1/125... Det är iofs solljus (men dock skymning eller?) på den bilden, men med dessa värden är det svårt att få skärpa på nåt som rör sig så pass fort. Ett bättre objektiv skulle nog göra susen, för kameran är det absolut inget fel på!
.

Skymningsljus ja .. bättre objektiv ska införskaffas när ekonomin tillåter ...

Fasen måste också testa fota bulten någon gång, vart ska man stå någonstans så man inte är ivägen eller nåt?

Sen är det bara packa lite skogaholmsmackor med ost på & varm choklad i termos sen ska det skjutas!

Har itne hittat så många bra platser .. kan iofs bero på att jag inte vet vad en bra plats är och tycker det är för kul att köra men jag har hittat två som är helt ok enligt min okunninga åsikt .. En är direkt efter de första kurvpartiet i uppförsbacken (liten infart på höger sida och välplacerad betongpryl att stå på på vänstersidan). Den andra var en fick på höger sida vid en vattentäktsskylt .. gick att stå på båda sidorna men man får stå ganska nära vägen (vilket kanske gör mina bilder så skakiga)
 
Last edited:
Ja jag var och mappade hos Supertwin under eftermiddagen. Vi bröt vid klara vid 18-tiden. Då for jag ut och åkte lite i den fina sommarkvällen, körde en ToR Bulten i lugnt tempo efter, att jag goffat i mig en macka på Rosenhill

Nya avgasrören hade dessutom fått den riktiga looken:tummenupp efter efter bänkorgien hos Supertwin. Det kan jag intyga som såg både man och maskin på Rosenhill.

/Ingvar
 
På bilden på Jörgen är bländaren 13 och slutartiden 1/125... Det är iofs solljus (men dock skymning eller?) på den bilden, men med dessa värden är det svårt att få skärpa på nåt som rör sig så pass fort. Ett bättre objektiv skulle nog göra susen, för kameran är det absolut inget fel på!
.

Vibrationer då eller?:näsblod
 
Last edited:
Nya avgasrören hade dessutom fått den riktiga looken:tummenupp efter efter bänkorgien hos Supertwin. Det kan jag intyga som såg både man och maskin på Rosenhill.

/Ingvar

Tack! Ja det var kul att se dig och din hoj med! Det är få GSX 1100 som är så påkostade som din, känns igen på långt håll! :D

Vibrationer då eller?:näsblod

Inte bara det! Den som sitter på hojen betraktar hela omvärlden med samma suddiga upplösning kan jag intyga! :D
 
Last edited:
Jag vet inte om det är jobbets skärm som är dålig... Men bilderna känns lite underexponerade... Fotar du i RAW?
 
Vad har han som kör den vita r1an för sak uppe på hjälmen?:va
 
Jag vet inte om det är jobbets skärm som är dålig... Men bilderna känns lite underexponerade... Fotar du i RAW?

Har nästan alla bilderna i rawformat .. förutom de sista när jag ville ta segment ... och jag har en tendens att underexponera för att få lite mer färg i bilderna .. kan ju vara ett fel till jag gör :rolleyes:
 
Har nästan alla bilderna i rawformat .. förutom de sista när jag ville ta segment ... och jag har en tendens att underexponera för att få lite mer färg i bilderna .. kan ju vara ett fel till jag gör :rolleyes:

Om du har RAW-filerna kvar kan du prova att öka exponeringen ett steg för att sedan öka mättnad och kontrast :) När det handlar om motorcyklar kan en någorlunda tilltagen S-kurva göra sig :) Annars fungerar "Direct Positive" i Lightroom riktigt bra!

Jag brukar köra slutarprio med -0,3 exponering. Funkar skitbra tycker jag... några exempel...

2551527943_f4436bcf94_o.jpg

2543995945_688180d4b0_o.jpg
 
Last edited:
Tack! Ja det var kul att se dig och din hoj med! Det är få GSX 1100 som är så påkostade som din, känns igen på långt håll! :D

Jo jag tycker att det är lite kul att ha en hoj som sticker ut en gnutta.:) Jag misstänker att även du har såna böjelser. "Förr" när alla man kände byggde och höll på var det ingen tvekan om vem som kom körande eller stod parkerad, man kände igen ljud/utseende direkt. Även om moderna hojar rent objektivt är helt överlägsna så är det ändå ett jasså, ungefär lika intressant som en ny tjänstebils-Volvo eller nåt. Och vad ska en motorintresserad prata om? Jaha den har varit på 600-mila service, det var intressant:D .

/Ingvar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top