Bilder Actionpics GR 3-5 juni 2011

Jobbar på att få länken att funka

nu verkar det funka..

Jag körde själv i licensgruppen därav lite lite bilder därifrån..

//Robban 1:38:38 :huvet

Kapar tråden lite.
Ser att ni körde på 1:38:xx i licensgruppen. Körde själv på 1:38:50 i medelgruppen.
Hur stor spridning var det i licens på Gotland? Vågar man kanske ta licens och boka sig i den till nästa år?
Vilka fördelar resp nackdelar finns det med att köra i licensgrupperna?

Kapar tråden lite.
Ser att ni körde på 1:38:xx i licensgruppen. Körde själv på 1:38:50 i medelgruppen.
Hur stor spridning var det i licens på Gotland? Vågar man kanske ta licens och boka sig i den till nästa år?

Gick långsamt i licens i år tycker jag. Var ett par med lite fart men i övrigt ingen superhöjdare.

Jag anser som vanligt att om man inte har ambition att tävla håller man sig i gatgrupper, om man vill ha siffra och tävla på sin motorcykel kör man licensträningar/grupper.

Kapar tråden lite.

Det är väl ingen licensgrupp. Det kallas Race så det är väl en mix av förare med licens och de som bara vill köra snabbaste gruppen. Bara en gissning ...

Gick långsamt i licens i år tycker jag. Var ett par med lite fart men i övrigt ingen superhöjdare.

Jag anser som vanligt att om man inte har ambition att tävla håller man sig i gatgrupper, om man vill ha siffra och tävla på sin motorcykel kör man licensträningar/grupper.

Jamen vad fint Sege. Då hade det varit 6-7 pers i licensgrupp, och knökfullt i gatgrupperna, men dom kan väl trängas för där går det ju ändå så sakta?

Om du nu vill tävla så varför håller du dig inte på banor där det Förekommer tävlingar?

Kapar tråden lite.

Licensen i sig måste ju inte innebära att det går fort, utan handlar väl mer om att man ska ha någon sorts koll på hur man beter sig på en ban, inte stanna mitt ute på banan, lite regler, "spår", startsignaler osv.. Jag vet flera med licens som inte kör särskilt fort.

Nu var jag iofs inte på Gotland men kan tänka mig att det skiljer väldigt mkt från tillfälle till tillfälle. Hamnar du i en licensgrupp med bara tävlingsförare på någon sorts nivå så lär det gå undan.
(Har för mig att jag läst om 1:24:XX-tider där åtminstone.)

Last edited:
Race eller inte?

Jag själv kör i licensgrupp framför allt för att det blir mer ekonomiskt för mig att ha en racehoj, lösa licens och betala de gånger jag åker. Banåka är det jag tycker är kul med mc. Hade tidigare en gathoj som jag betalade försäkring 1000 ca i månaden som jag bara körde bana med där försäkringen inte gäller... Sen har jag självklart ambition att utvecklas och bli snabbare men i inte målet att tävla. Kanske ERF sprint nästa år, något race eller två.. Tycker själv att det funkar väldigt bra och känner mig aldrig ivägen. Kör tydligt, var berädd på att bli omkörd och ha kul!

Åter till topic. Bilderna. klickade bara på en i mängden, riktigt grym skärpa. men jag saknar fartkänslan. Pröva till en början med att kapa dina slutartider med tex hälften(just den jag kollade på var tagen med 1/1500s) och kör på panorering, för nu ser det ut som att allt står stilla. Visst det blir skarpt men feelingen e borta.

sen jobbar du dig neråt o håller dig under 1/200s.

Noterade även att du körde med iso 200, varför? soligare dag kan man inte få :D läge till att underexponera om du får slutartider på en tusendelssekund med iso 200.

Annars klara o skarpa färger.

Tja, tack för tippsen. Bara att prova sig fram. Körde med ett program där jag justerade bländare och slutartiden men iso på auto...Kan tilläggas att jag är helt ny på detta, så slutartider och bländare vet jag knappt vad det är, men jag lär mig så sakteliga;-)

Last edited:

Men nu är det så att detta är ingen licensgrupp eller licensträning. Som sagts tidigare så kallas gruppen Race för att det är en blandning av hobby/motionärsförare och självklart tävlingsförare också.

Men du blev stekt, eller hur? :)

Licensen i sig måste ju inte innebära att det går fort, utan handlar väl mer om att man ska ha någon sorts koll på hur man beter sig på en ban, inte stanna mitt ute på banan, lite regler, "spår", startsignaler osv.. Jag vet flera med licens som inte kör särskilt fort.

Nu var jag iofs inte på Gotland men kan tänka mig att det skiljer väldigt mkt från tillfälle till tillfälle. Hamnar du i en licensgrupp med bara tävlingsförare på någon sorts nivå så lär det gå undan.
(Har för mig att jag läst om 1:24:XX-tider där åtminstone.)

Rätt, det gick fortare första helgen. Andra helgen nu så var det mer spretigt, större temposkillnader. Men så är det, vill man träna och hålla race tempo oavbrutet med minimalt omkörningar i 20 min så måste man åka på licensträning!

1.24.x är vad jag vet bland det snabbaste varvet med mc runt. Sattes av Petter Jansson på sin R1a när vi var där 2007 eller 2008.
Själv var jag så äckligt nära 1.26 att jag nästan tar självmord. Hade 1.26 som mål men det blev bara snubblande nära med nån hundradel ifrån.

Jag själv kör i licensgrupp framför allt för att............
Tycker själv att det funkar väldigt bra och känner mig aldrig ivägen. Kör tydligt, var berädd på att bli omkörd och ha kul!

Du kör skitsnyggt och jag hoppas att jag inte skrämde dig nån gång vid passering. Ibland låg jag kvar en stund bakom och mös till ljudet från din hoj :)

Jättefina bilder :tummenupp:tummenupp

//Nitrous

Last edited:
Tja, tack för tippsen. Bara att prova sig fram. Körde med ett program där jag justerade bländare och slutartiden men iso på auto...Kan tilläggas att jag är helt ny på detta, så slutartider och bländare vet jag knappt vad det är, men jag lär mig så sakteliga;-)

var inte rädd för att fråga om det är nåt du undrar över :D

Nitrous.

Ingen fara du körde om så fint så, mest förbannad på att det går att köra så fort som du gör.. Jag vill också..:huvet
Imponerande att se dig:tummenupp

Syns på Gelleråsen & Mantorp :)

Tack för bra svar från några av er rörande gruppindelningen. Klart intressant aspekt med det där runt försäkringen. Jag ställer mig då lite frågande till varför AP isåfall frågar efter regnummer o försäkringsbolag då försäkringen ändå inte gäller...? Eller? Jaja, finns säkert en mycket god anledning till det.

En fråga till, hur stöldförsäkrar man en banhoj? Går det?
Gissar att det är en viss skillnad mellan en inreggad och avställd och en importerad oreggad pjäs.

Tack för bra svar från några av er rörande gruppindelningen. Klart intressant aspekt med det där runt försäkringen. Jag ställer mig då lite frågande till varför AP isåfall frågar efter regnummer o försäkringsbolag då försäkringen ändå inte gäller...? Eller? Jaja, finns säkert en mycket god anledning till det.

En fråga till, hur stöldförsäkrar man en banhoj? Går det?
Gissar att det är en viss skillnad mellan en inreggad och avställd och en importerad oreggad pjäs.

Med största sannolikhet så gäller INTE din mc försäkring men besluten blir olika från fall till fall och mellan försäkringsbolag och försäkringsbolag.
Det är fortfarande en gråzon och därmed vill vi inte blanda ihop ev. försäkrade mc med icke registrerade eller icke försäkrade mc. Helt enkelt enbart för Din egen säkerhet och försäkringsituation.
Det har också att göra med banområdet, Gotland Ring är (tror jag) ännu inte klassad som en inhägnad motortävlingsbana , finns ingen inhägnad och inga tävlingar förekommer. Om det inte har ändrats så är området klassat som test/övnings område.
Däremot så t.ex. Gelleråsen är solklart inhängad motortävlingsområde.

Flera bolag kan erbjuda försäkring som går att teckna mot stöld på t.ex. racehoj. Det krävs att mc'n i fråga måste ha en identitet som t.ex. ram nummer. Allt som krävs är alltså någon slags identitet som den kan identifieras genom. Men jag vill minnas att de flesta bolag enbart erbjuder en försäkring som gäller hemma i ditt garage och inte om du parkerar den vid en motorbana.

//Nitrous

Med största sannolikhet så gäller INTE din mc försäkring men besluten blir olika från fall till fall och mellan försäkringsbolag och försäkringsbolag.
Det är fortfarande en gråzon och därmed vill vi inte blanda ihop ev. försäkrade mc med icke registrerade eller icke försäkrade mc. Helt enkelt enbart för Din egen säkerhet och försäkringsituation.
Det har också att göra med banområdet, Gotland Ring är (tror jag) ännu inte klassad som en inhägnad motortävlingsbana , finns ingen inhägnad och inga tävlingar förekommer. Om det inte har ändrats så är området klassat som test/övnings område.
Däremot så t.ex. Gelleråsen är solklart inhängad motortävlingsområde.

Flera bolag kan erbjuda försäkring som går att teckna mot stöld på t.ex. racehoj. Det krävs att mc'n i fråga måste ha en identitet som t.ex. ram nummer. Allt som krävs är alltså någon slags identitet som den kan identifieras genom. Men jag vill minnas att de flesta bolag enbart erbjuder en försäkring som gäller hemma i ditt garage och inte om du parkerar den vid en motorbana.

//Nitrous

Tusen tack för ett bra svar!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP