Bild: Yama Bulldog, första blixtförsöket

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Hoj
ZX6R fighter
Fick en Speedlite 430 EX II av sambon i julklapp och tänkte att det var dags idag att testa den "på riktigt". Motivet fick bli min sambos Yamaha Bulldog och backdroppen interiören av svärfars fabrik.
Försökte få till den lite smutsigt råa känslan men vet inte riktigt om jag lyckades så inrikta kritiken på själva fotot, inte vad min tanke med det egentligen var. :)

img_5828_24761626.jpg

//d

Pröva att flytta blixten något bakåt så blixten inte bränner ut golvet vid stödet. Om du vill ha lite bättre utlysning på golvet kanske du kan vinkla upp blixten och dra ut vidvinkelskivan rakt ut samt dra ner något steg. Du kan tillverka små pappbitar och tejpa på på blixten för att styra ljuset också, om den drar för mycket i taket. Annars bra tanke! :tummenupp

Står blixten bakom hojen? är den trådlös o kan användas så? :gnissla

Den va väldigt mörk tycker jag....
De tyckte jag va lite charmen med bilden man ser endå välldigt väl men mörk dyster o den stämningen tyckte ja va bra!

Last edited:
Pröva att flytta blixten något bakåt så blixten inte bränner ut golvet vid stödet. Om du vill ha lite bättre utlysning på golvet kanske du kan vinkla upp blixten och dra ut vidvinkelskivan rakt ut samt dra ner något steg. Du kan tillverka små pappbitar och tejpa på på blixten för att styra ljuset också, om den drar för mycket i taket. Annars bra tanke! :tummenupp

Det som står bakom hojen och bränner ut golvet är en hederlig byggstrålkastare. Blixten skjöts framifrån med minus 1 1/3. Ska köpa bouncer i veckan och fortsätta experimenterandet. :)

Står blixten bakom hojen? är den trådlös o kan användas så? :gnissla
Blixten kan användas som slav och placeras bakom hojen om man vill. Krävs dock lite andra blixtar/styrdon för det. Jag fuskade på denna bilden. :yoparty

De tyckte jag va lite charmen med bilden man ser endå välldigt väl men mörk dyster o den stämningen tyckte ja va bra!

Precis den känslan jag ville få, elak svart hoj i mörk och dyster miljö.

Last edited:
Tycker att hojen är snyggt och bra belyst. Dock är bakgrunden för störande tycker jag.

Tänk även på att ögat dras till det ljusaste i bilden. Just nu är det reflexen under hojen. Det är ju lite synd om stödet blir blickfånget. :tungan

Om du slår blixen i taket. ( som jag tror att du gjort ) är det inte så lätt att skärma av med papp runt blixen. Men om du använder den trådlöst kan du sätta den i taket åvan hojen med papp runt blixen så att endast hojen blir belyst. Då kommer bakrunden och allt runt hojen bli svart vilket jag tror skulle bli mindre störande.

Tycker du lyckats bra så här långt. Blixtfoto är inte det lättaste.... :)

Jon as

Hann ju inte svara förens du skrev igen.... ha ha

Du kan använda den inbyggda blixen får att fyra av din nya blix med. Du kan ställa in den så att den känner av blixt ljus istället får infrarött. Kom bara ihåg att sänka blixen i kameran så att den inte tar överhanden.
Tycker man inte om den exponering som kameran räknar ut kan du ställa kameran i manuellt läge och sedan justera även blixten manuellt så att du får den exponering som du vill ha.

Ställer du in tex på bländare 6,3 kan du ställa slutaren på 1/200.
(Eftersom blixten lyser så kort tid är det endast bländaren som spelar roll när man väljer exponering på blixten)
Då kommer endast blixt ljuset att synas i bilden även om du han andra lampor tända.

Kanske blev lite rörigt men jag hoppas du förstog vad jag menade.
:tummenupp

Jon as

Det som står bakom hojen och bränner ut golvet är en hederlig byggstrålkastare. Blixten skjöts framifrån med minus 1 1/3. Ska köpa bouncer i veckan och fortsätta experimenterandet. :)

Blixten kan användas som slav och placeras bakom hojen om man vill. Krävs dock lite andra blixtar/styrdon för det. Jag fuskade på denna bilden. :yoparty

Precis den känslan jag ville få, elak svart hoj i mörk och dyster miljö.

Last edited:
Bra försök :tummenupp

Prova tipsen här i tråden och läs mer i forumen på Fotosidan.se om blixtfotografering. Sen vill vi se mer bilder :) Skriv gärna hur du gjorde till varje bild så man kan se hur olika inställningar påverkar resultatet.

Tack för C&C, uppskattas.

Ska ta tag i detta lite mer seriöst när jag kommer hem från Småland och har tillgång till min vanliga dator och mina vanliga grejer. :)

Gott nytt år!

//D

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back