Bild på dåligt drev

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Hej, nån måste ju ha en bild av ett dåligt drev liggandes, börjar fundera på om mitt drivpaket bör bytas ut. NÄR är det dags att byta? Hur ser det ut då det anses vara slut?

scud skrev:
Hej, nån måste ju ha en bild av ett dåligt drev liggandes, börjar fundera på om mitt drivpaket bör bytas ut. NÄR är det dags att byta? Hur ser det ut då det anses vara slut?

När kuggarna ser ut som hajfenor är det verkligen dags att byta.

Kom förbi Uppsala så ska du få se på ett tokslut drev :)
Tror att det ligger och skräpar i garaget nånstans...

Tror jag hade 3 kuggar som inte var av när jag bytte fram sist. Det var kanske lite väl. Alvarligt så brukar det synas ganska tydligt på kuggarna, dom blir först smala och viker sig sedan som hajfenor som nån utryckte det. Tänk även på att det sliter på kedjan att åka med dåliga drev, den brukar vara ganska mycket dyrare än dreven så byt hellre en gång för mycket. Om kedjan dessutom går av blir det riktigt dyrt den har en tendens att ta med sig en del annat....

Det brukar anses att när man kan lyfta kedjan mitt bak på bakdrevet mer än halva kugghöjden ca 5 mm då är det hög tid att byta. Annars brukar det finnas ett mått mellan tex 1:a och 21:a länken som inte skall överstigas. Det står i handboken eller servicemanualen.

scud skrev:

Du märker också om du får börja spänna kedjan väldigt ofta, då börjar det bli dags. Om du sen skulle byta bara dreven och inte kedjan så sliter den gamla kedjan ner dom nya dreven mycket fortare och vise versa.
Så byt alltid både kedja och drev samtidigt, det lönar sig i längden.
Körde av min kedja en gång men det berodde inte på slitage den gången men det är inget jag vill göra igen då det hände på bakhjulet.

Anders R skrev:
Det brukar anses att när man kan lyfta kedjan mitt bak på bakdrevet mer än halva kugghöjden ca 5 mm då är det hög tid att byta. Annars brukar det finnas ett mått mellan tex 1:a och 21:a länken som inte skall överstigas. Det står i handboken eller servicemanualen.

Drev börjar komma ikapp kedjor (tex ironman drev som överlever kanske upp till 4 kedjor) vilket gör att man inte byter kedja och drev sammtdigt. Pga detta kan man heller inte se när drevet är sletet genom att dra ut kedjan mitt på drevet eller mäta kedjan (du ser ju hur kedja är vilket i sig är bra, men du ser inte om drevet är slut). Dom hållbara dreven har oftast en garranti (typ 1 års garranti), har du sånna så lös igenom vilkoren för garranti så står det hur du ska mäta drevet för att få ut nytt eller om det är dags att byta.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back