Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
mb skrev:Jo, den var tuff. De sista bilderna bygger dock inte på "fotografering", utan snarare modellering.
Du kommer inte längre än vad elektronmikroskopet medger i skala. Ingen har "sett" en atom på det sättet som de framställs i läroböckerna. Det är ju inte uppbygda av pinnar och bollar i olika färger, som i kemisalens byggsatser...Villee skrev:Och det är du säker på? De kan ju ha avskalat bakgrunden.
mb skrev:Du kommer inte längre än vad elektronmikroskopet medger i skala. Ingen har "sett" en atom på det sättet som de framställs i läroböckerna. Det är ju inte uppbygda av pinnar och bollar i olika färger, som i kemisalens byggsatser...
Öh, ja men det är jätteatomer vi snackar om då, som ses som små punkter. Du kan knappast "fota" en elektron hur som helst, till att börja med.Villee skrev:Det är ju den biten jag tvivlar, har för mig att de på senare år fått tag på en ''riktig'' atombild, återkommer med fakta.
Tror det är nått med att man kan se vintergatan som en reflex i en annan galax.Coola Ola skrev:Hur det nu är med atomkärnan så är det en häftig bildserie. Svårt att fatta hur liten man är i förhållande till universum. Vad jag absolut inte fattar är hur de lyckas skapa en bild på hur vintergatan ser från 10 miljarder kilometer bort. Jag fattar ju att det är en konstruerad bild men ändå, det känns ju som att lyckas konstruera en bild på utsidan av hus enbart mha av bilder tagna inne i rummen.
NoicE skrev:Fränt
Man kan "ta kort" på atomer, med en elektronkamera
Var ju nått år sen som en gubbe fick nobelpriset för att han lyckats fotografera en kemiskreaktion då man såg elektronerna byta skal osv![]()
Swedie skrev:Tror det är nått med att man kan se vintergatan som en reflex i en annan galax.
GSXR1100R skrev:Häftigt, man inser hur litet allt betyder![]()

|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |