Bildämpare på mc?!

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Hade täkt o göra ett eget avgassystem och undrar bara om man kan sätta på en ljuddämrare till en bil på hojen och om det kommer att dämpa tillräckligt mycket.

Bifogat

• 01-SU405120.jpg
    01-SU405120.jpg
    5.9 KB · Visningar: 120
Marcin_go skrev:
Hade täkt o göra ett eget avgassystem och undrar bara om man kan sätta på en ljuddämrare till en bil på hojen och om det kommer att dämpa tillräckligt mycket.

Jag har faktiskt provkört en SZR 660 med just en sån dämpare, och det kom faktiskt riktigt vacker sång från det röret. :tummenupp

Gött, då funkar den hyfsat antar jag! Klaga inte de på besiktningen då?!
:)

Marcin_go skrev:

Jag har ingen egen erfarenhet men jag tror att det blir för hög ljudnivå och då blir inte besiktningsfolken glada :rolleyes:

Ala tips e extremt mycket välkommna. Så mata på med tips. :banana

Nix, fortfarande apfult. Det finns en anledning till att zatzy diggar våra dämpare...MC till BIL, ok, men BIL till MC, ICKE! :ajjabajja

Last edited by a moderator:
Bilgrejorna alldeles för tunga. Om det där är en rätt-igenom-typ (absorptions)
så dämpar den mycket lite.

Labbade m 2 liknande på r1100gs, en kort tjock under motorn och en lång
smal på vanliga stället. Det lät lagom, inte öronbedövande mao.
/u

Alltså skulle ni inte rekomender d då! men kan man ta nåt annat som e billigt då?

Marcin_go skrev:
Alltså skulle ni inte rekomender d då! men kan man ta nåt annat som e billigt då?

Grannen kör med en Simonsdämpar på sin 660. Och visst dånar det när han kommer. Men han besiktigade med den på och den gick igenom u.a. Men det beror nog på hur grinig besiknigsmannen är den dan. Enligt honom så skulle hojen även blivit piggare med den dämparen. Men för honom så funkar det fint!! Go for it! :)
Mvh// Olle

Edit:
Ljuddämpare "SMALL" 2 tum. Artikelnr: U355124 i simons sortiment är det han använder.

Last edited:
Hehe, det bullrar som fan! Jag blåste ur dämpningen på nå'n timme, så jag skar upp den och la i riktig dämpull för mc, nu är den perfekt!

Kolla själv!

Jag tycker att det ser bra ut!

Bifogat

• 2004-10-03 037 (Large).JPG
    2004-10-03 037 (Large).JPG
    111.6 KB · Visningar: 66
Last edited:
Marcin_go skrev:
1114514 Hade täkt o göra ett eget avgassystem och undrar bara om man kan sätta på en ljuddämrare till en bil på hojen och om det kommer att dämpa tillräckligt mycket.

Var kan man köpa en sån?

ska du banna alla som tycker det är fult eller bara mig...

letar ni efter en billigljuddämpare så kolla på skroten 300spänn för en i fleninge:tummenupp

Har en framdämpare från en golf på suzukistånkan och den låter nästan ingenting, dock sitter det en liten originalburk framför denna som tar upp avgaspulserna. utan denna "mellanburk" låter den som f_n.
Antar att på en flercylindrig cykel funkar en bildämpare ungefär lika bra/såligt som ett billigt slipon av rakt-igenom-typ.

Skärpning!
Utseendet har inget med den tekniska aspekten att göra. Taskiga (läs alla)paint-animationer undanbedes. /mod.

Linda en aluplåt runt den och popnita fast. Tillsammans med en snygg avslutning så blir säkert posör-mupparna nöjda oxå. Eller ännu hellre kör från dom med en ful hoj.

Funkar, men alldeles för tungt...
Skall man nödvändigtvis använda bildämpare så funkar nog ljuddämpningen betydligt bättre om man monterar ett slutrör som bromsar flödet lite.
Är det av rent ekonomiska skäl, så går det att hitta betydligt lämpligare dämpare till ungefär samma pris.
Kolla "Roffes". De har en liten, smidig och billig "Sportsterdämpare" som jag är fötjust i.
Även "Minizoom" är trevliga, men kromet är dåligt.
Är inte intresserad av putsning.
Dämpar inte mycket heller.
Själv funderar jag på att kröka ihop ett 2-1 system på min gamla Yamma twin och montera en "Dunstall Decibell".
Klassiskt!

annars om man kostar på nån hundring extra har touring.se en universaldämpare för typ 350 spänn el nåt.:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg