Bildäcksproblem.

Är det rätt fälgar så är nästa fråga, är det rätt hjulbultar?? Dom är inte för långa??
Sen har vi ju effekten av att dra åt hjulmuttrarna för hårt, du kan utan problem dra skivorna sneda...
Gör som Blue skrev... Upp med bilen igen och se om dom snurrar fritt,
Tar det emot, ta av hjulen och kolla så inte skivorna är sneda...

Thyg0d skrev:
2589812 Är det rätt fälgar så är nästa fråga, är det rätt hjulbultar?? Dom är inte för långa??
Sen har vi ju effekten av att dra åt hjulmuttrarna för hårt, du kan utan problem dra skivorna sneda...
Gör som Blue skrev... Upp med bilen igen och se om dom snurrar fritt,
Tar det emot, ta av hjulen och kolla så inte skivorna är sneda...

Är det jag som fått för mycket tjeckiskt öl eller var inte symptomen att det "drog" i ratten ?

Sneda skivor eller löst sittande hjul slammrar helvet.

Jag tror : välkommen till världen av "torque steer".

Men som sagt.

Shit vad många olika potentiella fel det kan vara! :D Jag som trodde meckare är nobrainers, men det verkar ju vara rena hjärnkirurgi-möter-NASA föfasiken. :hihi

Har du provat att byta luften i däcken till ny luft? Helst helium, har jag hört ska vara bra. :)

Palla upp bilen fram och snurra hjulen sakta och titta efter bulor i slitbanan, behöver inte vara jättetydliga bulor.
Det du beskriver låter som cord-släpp som kan hända på gamla vinterdäck, defekta vinterdäck och vinterdäck av dålig kvalite´.
Det är alltså en bit av slitbanan som släpper från corden så det blir en bula.

separation alltså, en däckverkstad kan bekräfta vad som e problemet. byter du från alu till plåtfälg kolla så du använder rätt bultar, de brukar ju va bultar med rund kona till passater.

Tack för all hjälp! Men inget har hittills hjälp iofs.

Ringde en bildäckverkstad (den 2:a i ordningen), och fick tipset att ta bort eventuella plastbussningar i navet som man visst kan ha om man kör med alufälgar. Har inte kollat om det sitter sådana på min, men han sa att om man glömmer dem så får man liknande effekt.

Ska kolla imorgon! :tummenupp

Upp med lite bilder på centrumnav på bilen samt på hjulet.

Prova sätt dit sommardäcken igen och kolla om felet försvinner.

Vad är det för märke på puckarna?

Hakkapelitta någonting, de är fräscha däck.

Jag har tid hos en däckverkstad imorgon, jag varken orkar eller har tid att ta av däcken fler gånger.

Vad jag gjort hittils:

Bytt hjul till vinterhjul. Upptäckt fel. Skruvat loss och rengjort vid varje hjul. Fortfarande fel. Skiftat Fram <-> Bak. Fortfarande fel. Skruvat loss däcken och letat efter plast eller gummibussningar, inte hittat några. Fortfarande fel.

Kan en däckverkstad fixa det för några hundringar är jag mucho nöjd med det. :banana

Låter som kordbrott eller "släpp", det brukar märkas som gungningar i låg fart.

Ofta "knarrar" däck med kordskada, låter de? Brukar vara rätt lätt att hitta vilket däck som felar..

Det är inte så att någon ballansvikt tar i bromsoken?

Har varit med om att däckfirmor monterat vikterna så att hjulen bara passar på rätt axel, bara fram eller bak, blandningar fram/bak fälgar på samma axel gör då att vikter tar i bromsoken fast man byter plats. Din beskrivning att det "drar" med jämna mellanrum stämmer med symptomen när vikterna tar i oken. kolla om vikter är limmade på insidan av fälgarna och om de visar tecken på att de tagit i eller är skrapade

Last edited:
stoffer skrev:
2601101 Hakkapelitta någonting, de är fräscha däck.

Jag har tid hos en däckverkstad imorgon, jag varken orkar eller har tid att ta av däcken fler gånger.

Vad jag gjort hittils:

Bytt hjul till vinterhjul. Upptäckt fel. Skruvat loss och rengjort vid varje hjul. Fortfarande fel. Skiftat Fram <-> Bak. Fortfarande fel. Skruvat loss däcken och letat efter plast eller gummibussningar, inte hittat några. Fortfarande fel.

Kan en däckverkstad fixa det för några hundringar är jag mucho nöjd med det. :banana

Jag tror på nåt fel med slälva infästningen mot bilen eftersom det är så tydligt och vid så låg fart. Typ fel centrumdiam eller bultcirkeldiff på någon mm.
Meddela så vi får veta när det är klart!

RacerRaffe skrev:
2601111 Låter som kordbrott eller "släpp", det brukar märkas som gungningar i låg fart.

Ofta "knarrar" däck med kordskada, låter de? Brukar vara rätt lätt att hitta vilket däck som felar..

Det är inte så att någon ballansvikt tar i bromsoken?

Har varit med om att däckfirmor monterat vikterna så att hjulen bara passar på rätt axel, bara fram eller bak, blandningar fram/bak fälgar på samma axel gör då att vikter tar i bromsoken fast man byter plats. Din beskrivning att det "drar" med jämna mellanrum stämmer med symptomen när vikterna tar i oken. kolla om vikter är limmade på insidan av fälgarna och om de visar tecken på att de tagit i eller är skrapade
Det låter inget, kan inte se någon skada på däcken heller. Borde det inte vara ett distinktare knack om en vikt tar i oken, just nu är det en väldigt mjuk rörelse. Precis som om däcken skevar som UT sa. Jag monterade däcken först som däckfirman hade märkt upp dem, sen tvärt om.

juha01 skrev:
2601168 Jag tror på nåt fel med slälva infästningen mot bilen eftersom det är så tydligt och vid så låg fart. Typ fel centrumdiam eller bultcirkeldiff på någon mm.
Meddela så vi får veta när det är klart!
Will do! :tummenupp

Last edited:
Står ratten snett eller vibrerar det? Kom felet då du skiftade till vinterdäck så kan du nog utesluta glappa styrleder eller bussningar. Kolla så att navhålet i fälgen inte är för stort. Många alufälgar kräver en ring för att få ner hålet till rätt diameter utan dom kommer fälgen aldrig att bli centrerad, symptomen brukar vara lågfrekventa svängningar i ratten.

Hgren skrev:
2601534 Står ratten snett eller vibrerar det? Kom felet då du skiftade till vinterdäck så kan du nog utesluta glappa styrleder eller bussningar. Kolla så att navhålet i fälgen inte är för stort. Många alufälgar kräver en ring för att få ner hålet till rätt diameter utan dom kommer fälgen aldrig att bli centrerad, symptomen brukar vara lågfrekventa svängningar i ratten.
Jag har aldrig haft en bil med alu-fälgar förut.. :rolleyes:

Alltså, vinterfälgarna är i plåt, sommarfälgarna är i alu. Jag kan verkligen inte hitta något som inte borde sitta där.

Det vibrerar inte, ratten står inte snett. Det är precis som du skriver, lågfrekventa svängningar i ratten. Felet kom när jag bytte, innan dess var den fullständigt stabil upp till ~170-180km/h.

Hoppas det ordnar sig nu, tid hos däckverkstad imorgon.. :tummenupp

sEiKo skrev:
2590212 Palla upp bilen fram och snurra hjulen sakta och titta efter bulor i slitbanan, behöver inte vara jättetydliga bulor.
Det du beskriver låter som cord-släpp som kan hända på gamla vinterdäck, defekta vinterdäck och vinterdäck av dålig kvalite´.
Det är alltså en bit av slitbanan som släpper från corden så det blir en bula.

Och dagens mekanikerpris går till sEiKo, som blev den första att med oerhörd precision peka ut problemet. :tummenupp

Även UT och RacerRaffe ska nämnas, då de var inne på samma spår!

Det var alltså ett cordsläpp på vänster fram som var boven i dramat. Någt jag totalt missade i min inspektion av däcken. Tyvärr var mina däck av för gammal modell så det blev att byta båda däcken fram. 1900kr fattigare, men med en bil som fungerar.

Tack för all hjälp sporthojare!

EDIT: Stavning..

EDIT IGEN: Jag stavade ju rätt första gången.. ::va :gnissla

Last edited:
stoffer skrev:
2603526 Och dagens mekanikerpris går till sEiKo, som blev den första att med oerhörd precision peka ut problemet. :tummenupp

Även UT och RacerRaffe ska nämnas, då de var inne på samma spår!

Det var alltså ett cordsläpp på vänster fram som var boven i dramat. Någt jag totalt missade i min inspektion av däcken. Tyvärr var mina däck av för gammal modell så det blev att byta båda däcken fram. 1900kr fattigare, men med en bil som fungerar.

Tack för all hjälp sporthojare!
Tackar tackar:) Känns väldigt bra att kunna hjälpa till ibland.
Det här ska jag bära med mig hela helgen:)
Mvh Jon

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...