Bildäcksproblem.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag skruvade på vinterhjulen på Passaten igår. Det gick smärtfritt, men när jag provkörde så drar det i ratten med jämna mellanrum. Idag plockade jag av framhjulen ett och ett och skruvade dit dem igen, men felet finns fortfarande kvar.

Någon som har nån idé vad det kan bero på?

Skifta fram och bak...

Se till så naven och fälgens centrum inte är allt för skitigt. Borsta gärna av med en stålborste

Jag satte hjulen som de var märkta, varken nav eller hjulens centrum är skitiga. :(

Fel på framvagnsinställningen?

Det drar hela tiden, även vid frirull. Det drar i mjuka pulsationer.

Sommardäcken var inte ojämnt slitna så det syntes vid en snabb inspektion iaf.

stoffer skrev:
2588901 Det är i så låg hastighet, det drar redan ganska kraftigt när jag kör på ettan.

ok...hade jag sett detta lite tidigare kunde jag kollat med lite mekaniker på jobbet men alla har stuckit hem.

stoffer skrev:
2588802 Jag skruvade på vinterhjulen på Passaten igår. Det gick smärtfritt, men när jag provkörde så drar det i ratten med jämna mellanrum. Idag plockade jag av framhjulen ett och ett och skruvade dit dem igen, men felet finns fortfarande kvar.
Någon som har nån idé vad det kan bero på?

Kan du ha dragit åt allting för hårt? Kör du med fälgkors eller mutterdragare?

Bikerbitch skrev:
2588947 Kan du ha dragit åt allting för hårt? Kör du med fälgkors eller mutterdragare?

Lär inte spela nån roll

Jag skulle iaf skifta fram och bak. Det är ju en bil... man vill lösa problemet så lätt som möjligt. Åk förbi macken och fyll luft i däcken också. Halvplatt däck på ena sidan kan nog göra skillnad om framvagnsinställningen är lite sissodär

Last edited:
Bikerbitch skrev:
2588947 Kan du ha dragit åt allting för hårt? Kör du med fälgkors eller mutterdragare?
Jag har korsdragit med fälgkors. Bör ju tilläggas att jag är FRUUUUKTANSVÄRT stark, jag drog till bilen lättade från domkraften och nästan välte.. :tungan

Nej, jag har inte dragit för hårt, drog som jag alltid dragit.

Ljunghusen skrev:
2589022 Lär inte spela nån roll

Jag skulle iaf skifta fram och bak. Det är ju en bil... man vill lösa problemet så lätt som möjligt. Åk förbi macken och fyll luft i däcken också. Halvplatt däck på ena sidan kan nog göra skillnad om framvagnsinställningen är lite sissodär
Jag ska testa det imorgon, kan ju inte skada. Få se nu, det måste bli Hö Fram -> Hö bak pga rotationsriktningen va?

Last edited:
har du inte kollat däcktrycket är de säkert det om de inte va så innan..

stoffer skrev:
2589083 Jag har korsdragit med fälgkors. Bör ju tilläggas att jag är FRUUUUKTANSVÄRT stark, jag drog till bilen lättade från domkraften och nästan välte.. :tungan

Nej, jag har inte dragit för hårt, drog som jag alltid dragit.

Jag ska testa det imorgon, kan ju inte skada. Få se nu, det måste bli Hö Fram -> Hö bak pga rotationsriktningen va?

Japps

Hur har du förvarat däcken? om du haft dem stående så kan du ha fått "flatspots" som kan ge liknande fenomen misstänker jag.

Mr_Turbo skrev:
2589701 Hur har du förvarat däcken? om du haft dem stående så kan du ha fått "flatspots" som kan ge liknande fenomen misstänker jag.
Bilen är ny och jag vet inte hur däcken har förvarats, de låg i bagaget när jag köpte den. Kan ju vara det, ska testa pumpa däcken ordentligt och köra en bit, det kanske hjälper.

stoffer skrev:
2589718 Bilen är ny och jag vet inte hur däcken har förvarats, de låg i bagaget när jag köpte den. Kan ju vara det, ska testa pumpa däcken ordentligt och köra en bit, det kanske hjälper.

Man blir lika förvånad varje höst hur stor skillnad det verkligen är på fina sommardäck gentemot mjuka vintersulor.

Min röst lägger jag på fullt "normal" spårkänslighet.
Höll fan på att kasa av vägen själv igår.:gnissla

(och andra sidan har jag ju haft fel förut, 1979 senast.)

Är det rätt fälgar till bilen?

Snurrar dom fritt när den är upphissad!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!