Bildäck, hur göra?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har fått en skada på ett av mina däck på bilen. Däcket verkar heta Nokian Z, men när jag letar efter ett nytt att ersätta det skadade med så ser de Nokian Z jag hittar inte likadana ut mönsterrmässigt. Troligen är det skadade däcket av någon lite tidigare modell.

Min fråga är nu, kan jag sätta dit ett däck av den nyare modellen? Alltså att högerdäckets mönster skiljer sig från det vänstra, eller blir det några bekymmer då? Självklart blir det av samma dimension.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...&sowigan=So&station_search=1&Monart=#mpSearch

dacket.jpg
 
Är det samma dimension så spelar det ingen roll. Åkte hyrbil i somras med olika fabrikat på alla fyra hjulen.
 
Det är väl rekommenderat att ha likadana däck åtminstone per axel?

Sen hur mkt det spelar roll i praktiken vet jag inte... men i slutänden så är det däcken som håller en kvar på vägen.. vill man chansa?
 
Byt två däck så att du får samma på en hjulaxel. Att det sedan skiljer sig åt mellan däckfabrikat mellan fram och bakaxeln har mindre betydelse (om bilen nu inte är fyrhjulsdriven och är känslig för skillnad i rullomkrets).

Välj ett däck som påminner i egenskaper om de som redan sitter på bilen. Byt inte ut det trasiga däcket mot ett udda. Går säkert bra att köra ändå, men jag tycker att däck är rätt viktigt på en bil. I synnerhet så här års. Däcket på bilden ser ut att vara ett sommardäck. Är det något du tänkt köra på året runt eller ska du skifta över till vinterdäck inom kort?
 
Byt två däck så att du får samma på en hjulaxel. Att det sedan skiljer sig åt mellan däckfabrikat mellan fram och bakaxeln har mindre betydelse (om bilen nu inte är fyrhjulsdriven och är känslig för skillnad i rullomkrets).

Välj ett däck som påminner i egenskaper om de som redan sitter på bilen. Byt inte ut det trasiga däcket mot ett udda. Går säkert bra att köra ändå, men jag tycker att däck är rätt viktigt på en bil. I synnerhet så här års. Däcket på bilden ser ut att vara ett sommardäck. Är det något du tänkt köra på året runt eller ska du skifta över till vinterdäck inom kort?

Det är en fyrhjulsdriven bil (Audi A5) och 19" sommardäck det gäller.
Får se lite hur jag gör. Känns sjukt irriterande att behöva köpa två nya däck när det är 7mm kvar på de som sitter på, men det kanske är det bästa ändå. Tack för hjälpen. :tummenupp
 
Du får väl trösta dig med 7mm burnout till våren så behöver slaget mot plånboken att köpa två (eller fyra!?) nya däck inte blir så tråkigt, om än lika djupt eller djupare :)
 
Plugga hålet och köra tills det är dags att byta allihopa?

Naturligtvis går det att montera ett däck med annat mönster, så länge rullomkretsen är liknande.
 
för vanligt a-b förflyttande i vettigt tempo gör det varken till eller från att blanda gummi på samma axel.
Om vi snackar bankörning, eller ohälsosamma hastigheter på kurvig väg är det en helt annan femma... men det går det med, har själv bombat omkring på touge'n med olika gummin på vänster respektive höger bak, på min gamla Subba. Visst, det blev mer överstyrt i högerböjar än i vänsterböjar, men vafan... är man snål så :rolleyes:
 
Byt alla fyra för att vara säker.

Inte roligt eller billigt att köra sönder något i drivlinan.

Det räcker nog att rådfråga Audi hur känslig drivlinan är för avvikelser i rullomkretsen. På äldre Audi kan inte drivlinan kompensera för allt för stor skillnad (gäller även andra biltillverkare). Nyare drivlinor är intelligentare har jag hört. Det kan räcka med att byta ut två däck på en axel. Han kan ju även höra med Nokian om ersättningsdäcket man tagit fram har samma egenskaper och rullomkrets som det som satt på om det kvarvarande däcket på andra sidan har bra mönster kvar. Mest troligt kommer han att bli rekommenderad att byta två av däcken.
 
Nyare A5an kan nog kompensera för detta, men kolla med verkstaden.

FYI så var min BMW sjukt känslig för olika slitna däck fram/bak. bilen upplevdes väldigt nervös när jag bytte till nya däck bak och hade gamla fram.

Annars kan det ju ibland gå att hitta bättre beggade däck av samma märke på blocket.. just sayin.
 
Ring runt till lokala gummiverkstäder och kolla om de har nåt liknande på hyllan. Ibland sparar de udda däck med gummi kvar. Jag fick tag i ett vinterdäck på detta sätt när det gått platt (bortom räddning med plugg) med samma 'patina' som återstående tre. Ville inte provocera drivlinan i Volvos AWD-system mer än nödvändigt...:gnissla
 
Last edited:
Det räcker nog att rådfråga Audi hur känslig drivlinan är för avvikelser i rullomkretsen. På äldre Audi kan inte drivlinan kompensera för allt för stor skillnad (gäller även andra biltillverkare). Nyare drivlinor är intelligentare har jag hört. Det kan räcka med att byta ut två däck på en axel. Han kan ju även höra med Nokian om ersättningsdäcket man tagit fram har samma egenskaper och rullomkrets som det som satt på om det kvarvarande däcket på andra sidan har bra mönster kvar. Mest troligt kommer han att bli rekommenderad att byta två av däcken.

Jag har kört nyare Audi quattro's i 15 år och alltid blivit rekommenderad att byta på alla 4 hjulen samtidigt.

Det är möjligt att det håller/fungerar med att byta ett eller två. Men jag skulle inte chansa.
 
Annars kan det ju ibland gå att hitta bättre beggade däck av samma märke på blocket.. just sayin.

Har man en begränsad ekonomi eller prioriteringar är det helt klart ett alternativ. Sedan får man så klart räkna in skiftet på verkstad också, vilket gör det mindre ekonomiskt om man inte får tag i däcken billigt. Just den kostnadsfrågan används när man säljer begagnat. Sålde själv en uppsättning vinterdäck rätt nyligen om jag inte hade någon nytta av då jag bytt bil. Däcken hade i princip gått runt 150- 200 mil. 8 mm kvar och så gott som nya. Fick 2000 kr för dem. Ett däck kostar ca 1200 kr i handeln.

Jag har kört nyare Audi quattro's i 15 år och alltid blivit rekommenderad att byta på alla 4 hjulen samtidigt.

Det är möjligt att det håller/fungerar med att byta ett eller två. Men jag skulle inte chansa.

Hade inte heller chansat. Därför tycker jag han ska kolla med Audi hur känslig drivlinan är. Säger de att den kan kompensera för skillnaden om han t ex byter ut två av däcken på ena axeln är det ju att föredra framför att att köpa fyra nya däck. I synnerhet när det bara är ett av däcken som skadats i förtid och att bilar inte sällan är utrustade med exklusivare lågprofildäck i extremare storlekar som kostar i paritet med däcken på en extremare sportbil per styck.
 
Noob här, men allvarligt? Kan drivlinan skita sig för 2 olika mönster på däcken?
Är audis så veka? :va
 
Noob här, men allvarligt? Kan drivlinan skita sig för 2 olika mönster på däcken?
Är audis så veka? :va

Säljarna har ivf lyckats med ett väldigt bra övertalningsjobb på folk i det här forumet :rolleyes:
 
Har haft samma problem, ringde en däcknisse och han hade samma däck som jag sökte begagnat. Gav 500:- inkl montering så det kan lätt löna sig för dig att ringa runt lite.

Vad gåller drivlinan på din Audi så är det ju självklart att den inte rasar utav olika omkrets på däcken vare sig det är fram-bak eller på samma axel. Om det var så skulle du inte kunna svänga utan ras iom. att differenser mellan höger vänster och fram bak uppstår så snabbt du vrider på ratten.

Däremot kan ju slitaget möjligtvis öka men jag tvivlar på att det har betydelse om det inte är stora avvikelser i omkrets vi talar om. Det räcker ju med att du inte har samma lufttryck runtom för att skapa olika omkrets på däcken. Jag har själv kört Audi länge och varit aktiv på Nordicaudi.com och har aldrig hört att drivlinan rasat på en Audi. (Växellådor händer att de går men ej Torsen diffen)
 
Känns sjukt irriterande att behöva köpa två nya däck när det är 7mm kvar på de som sitter på, men det kanske är det bästa ändå. Tack för hjälpen. :tummenupp

Yes, det här är det som suger mest med fyrhjulsdrift. När man får punka så är det ofta nödvändigt att byta runtom om däcken har slitits litegrann. Åkte själv på att köpa fyra nya däck efter att ha fått metallskrot i ett bakdäck. 305or är inte billiga :4skrika
 
Naturligtvis måste man byta samtliga däck så fort de blivit ojämnt slitna.
Se även till att aldrig svänga, köra på bomberade vägar, passera fartgupp eller slira.
Detta är mycket viktigt eftersom Audi tillverkar diffarna av marmelad och drivaxlarna av marsipan.
 
Det är 7-8 mm kvar på de andra däcken så rullomkretsen borde inte skilja mycket kontra ett nytt däck. Så jag beställde ett nytt Nokian-däck av modellen som ersatte det skadade. Blir säkert kanon. Om inte annat så får jag väl gråta lite floder när marmeladen och marsipanen gett upp ;)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top