Bilbyte - Diesel

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ska byta bil inom kort då jag blivit sugen och kan ha ett behov av en 4wd. Provat Audi A6 Allroad modell nyare(2013- ) och gillar modellen.
Men vad tror man egentligen om att köpa en diesel Euro5, är man totalt idiotisk eller. Euro6 finns ju oxå men blir lite dyrare. Inte så insatt och har inte följt diskussionen kring miljözoner och ev förbud i vissa områden. Vad tror ni?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ska man nu tvunget köpa något från VAG kring 2013 så är det fler minor bland bensinarna än dieslarna. Dieslarna har förvisso kamrem men ganska långa intervall på dessa (>20000 mil på många), bland bensinarna med kedja som många har haft krångel med att den längar (dyrt) eller går av (ännu dyrare), kolla upp vilka som har haft problem och det är flertalet även om det mest är dom mindre. Köper du diesel så försök få en som INTE är dieselgatefixad då fixen ökar slitaget på ett antal komponenter, främst EGR-ventil, och oftast flyttar upp vridmomentkurvan några hundra varv och ökar bränsleförbrukningen.

Mer generellt riskerar du att inte få köra i vissa stadskärnor om några år om du har Euro-V. Men har du inga planer på det så spelar det mindre roll. Euro-VI behöver du oftast tanka adblue i men köper man på rätt plats kostar det inte många kronor att fylla tank. Ofta behöver du köra mer än 2000 mil per år för att köra in dieselns högre inköpspris, högre skatt och något högre servicekostnad, men å andra sidan är det nice att inte behöva tanka mer än var 120e mil. Många motorfel är dyrare att fixa på en diesel och vid denna tidpunkt var det bara dieslarna som behövde dyra partikelfilter som kunde fyllas, är beroende av sensorer som kan krångla etc.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vill man ha 4wd så ska man kolla på Subaru..
Först ska man titta i plånboken dock för när saker går sönder så kostar det, men om du redan tittar på VAG bilar så är det nog inget nytt för dig :tummenupp

Talar främst om egna erfarenheter nu, har kört en hel del bilar från alla världens hörn och jag skulle aldrig vilja byta ut min Impreza mot något annat oavsett, skönare bil finns inte och deras fyrhjulsdrift är helt fantastisk.
Finns det någon annan tillverkare som säljer bilar som driver lika mycket på alla hjulen alltid ens?

Min mor har kört en XV diesel i 3 år nu och den har gått som en klocka, och dricker 0,6 vid blandad körning.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top