Bilar som medvetet förstör för hojåkare!?!

Det är tillåtet att ligga flera Fyrhjuliga fordon i bredd om det får plats, hittar tyvärr ingenstans att gäller även oss 2-hjulingar.

Det gäller tvåhjulingar med har jag för mig. Letade efter om tvåhjuliga fordon får köra om fyrhjuliga fordon på sträckor med omkörningsförbud, och har för mig att jag läste nånstans att regeln för att man får köra om när det är tillräckligt brett för att få plats utan att passera linjer gäller även tvåhjuligt.
Däremot hittade jag inget om att MC får köra om där det är förbud mot omkörning, så där är vi nog lika förbjudna som alla andra. :D

Vadå, kör ni INTE om på 1 filig 2+1 väg när det finns plats? Det trodde jag alla gjorde. Fast jag fick också en sån där sur-pelle i en V70(alltid) som försökte klämma mig igår. Man undrar lite hur dom tänker: "Han kör om mig fast jag inte tycker att han ska göra det så jag tar väl och dödar honom lite lätt"?

Vadå, kör ni INTE om på 1 filig 2+1 väg när det finns plats? Det trodde jag alla gjorde. Fast jag fick också en sån där sur-pelle i en V70(alltid) som försökte klämma mig igår. Man undrar lite hur dom tänker: "Han kör om mig fast jag inte tycker att han ska göra det så jag tar väl och dödar honom lite lätt"?

Jorå! Jag lägger mig snett bakom till vänster en bit bakom bilen, ser jag att han markerar och går ut till höger så kör jag om och sen så tackar jag med vänster hand när jag passerat.

Låter inge skönt att klämmas mellan bil o vajerräcke :S

Det är väl lagligt att köra om till vänster bara man håller sig inom linjerna lr? :va

Beror på hur man gör det, lungt och fint efter att bilföraren gått till höger ska inte vara nåt problem
men "pressa" dig förbi i hög fart är vårdslöshet.

Däremot är det ganska olämpligt för det mesta, vingelpellar i bil ser man för många av,
sällan som det är enfiligt på 2+1-vägar någon längre sträcka.

Fast vad vet jag, försökte ju svara lite diplomatiskt ett antal ggr i tråden som
finns på zatzy men det var ju tydligen helt fel det jag skrev, är typ så här :huvet

Last edited:
Däremot är det ganska olämpligt för det mesta, vingelpellar i bil ser man för många av,
sällan som det är enfiligt på 2+1-vägar någon längre sträcka.

Håller med och jag skulle nog inte våga köra om mellan en plåtlåda och en osthyvel. :3freak
Även om man ibland blir sugen ibland när nån idiot ligger i 65 på 90 väg. :gnissla
Jag var mer intresserad om det var lagligt.
För nu kan jag forsätta släppa förbi mc-piloter som är modigare än jag. :)

Tydligen många psykfall både här och där!!!:dummer:dummer

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...