Bil voltade på E6

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag blev stående en timme bakom denna olyckan: http://hd.se/angelholm/2011/04/26/bil-voltade-pa-e6/

Vad jag kunde se, så var det en ensam bil som var inblandad, och det såg inte ut som att den hade varit i något räcke. Den såg även ut att ha luft i alla däcken. Bilen var totalt sönderslagen i både fram- och bakände.

Jag kan inte riktigt komma på hur händelseförloppet kan ha sett ut - vad kan få en bil att spontant börja volta om den inte kör in i något som initierar förloppet?

Man vrider för häftigt på ratten, gärna med en liten knyck åt motsatt håll först, då börjar det hasa lite, sen när däcken greppar så voltar man. Lite som en highsider med hoj.

Ofta gör folk så när dom somnar till och börjar driva åt ena hållet. När dom vaknar börjar dom ratta så mycket det går i panik, och då får dom se världen ur nya perspektiv :tummenupp

Man vrider för häftigt på ratten, gärna med en liten knyck åt motsatt håll först, då börjar det hasa lite, sen när däcken greppar så voltar man. Lite som en highsider med hoj.

Ofta gör folk så när dom somnar till och börjar driva åt ena hållet. När dom vaknar börjar dom ratta så mycket det går i panik, och då får dom se världen ur nya perspektiv :tummenupp

Skojar du - går detta verkligen att göra med bil utan att köra i något som lyfter bilen? Däcken borde tappa grepp rätt omgående när vinkeln mot asfalten blir för stor - fel cambervinkel dödar väldigt fort friktionen.

Iofs får jag känslan att en Nissan Micra spontant skulle kunna gunga omkull de gånger jag tvingats begagna sådana fordon, men det kan vara för att jag är skadad av att köra sänkt 205GTI till vardags (den rör sig knappt i sidled än hur man misshandlar - rätt lätt att byta fil med fyrhjulssladd på motorväg) ..

Skojar du - går detta verkligen att göra med bil utan att köra i något som lyfter bilen? Däcken borde tappa grepp rätt omgående när vinkeln mot asfalten blir för stor - fel cambervinkel dödar väldigt fort friktionen.

Det är knappt möjligt, dom gånger folk somnar vid ratten och voltar har det ofta huggit i den mjuka kanten.

På stenåldern var det bågot TV program som skulle volta en bil på slät mark "rally kalle" som körde bilen gjorde verkligen ALLT, men som du säger, så fort två däck lättade lite från marken så tappade dom andra fästet...

Iofs får jag känslan att en Nissan Micra spontant skulle kunna gunga omkull de gånger jag tvingats begagna sådana fordon, men det kan vara för att jag är skadad av att köra sänkt 205GTI till vardags (den rör sig knappt i sidled än hur man misshandlar - rätt lätt att byta fil med fyrhjulssladd på motorväg) ..
Kolla bilracing där dom har lite mindre downforce, dom har ofta innerdäcken i luften. Eller Top gears tester av SUV'ar som dom voltade friskt med i undanmanöverprover. Eller trafikmagasinets älgtester. Eller filmer på Mercas A-klass som voltade så fort nån svängde med den. Samma anledning gjorde att Skoda dog som bilmärke i Sverige på 70-talet, dom voltade alldeles för lätt på slät asfalt.

Så nej, när bilen börjar röra sig åt sidan blir det väldigt högt tryck på ytterdäcken, dom får massor med fäste, och bilens rörelseenergi trycker omkull den.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år