Bil repad

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
:mad:

har en polare som jag varit och skjutsat till ett ställe (givetvis utan att ta något som helst betalt) som när han kliver ur bilen lyckas göra en repa på bilen lika stor som en fingernagel med en metalgrej på en ryggsäck. en djup repa som inte går att varken polera bort på ett ställe som är väldigt synligt på bilen. detta kommer att börja rosta om jag inte gör något åt det.

har en äldre bil med väldigt litet miltal som är fin i lacken och inte är direkt vanlig. den är dessutom snart veteranare och det är rätt vanligt att folk kommer fram och frågar om dom får köpa bilen. (nej den är inte till salu... )

vad gör man? jag sa till polaren att han kan ju räkna med att betala en burk med bättringsfärg för ca 200 - 300 kr så jag kan fixa det. färg har utgått ur sortimentet hos bilhandlare, mekonomen etc. har verkligen ringt runt idag och försökt hitta igen färgen men det enda jag kommit fram till är att det bara är att fara till nån som kan bryta rätt färg. Det blir inte exakt rätt färg men det är nog det bästa jag kan åstadkomma. Jag vet att jag kan få den hyfsat lik orginalet.

då har jag inte sagt att jag vill ha betalt för grundfärg, slippapper, spackel, maskeringstejp, annan färg att grunda med så det blir rätt nyans och dessutom inte dom timmar jag kommer att få stå och putsa och hålla på, detta beräknar jag ta en heldag. Denna repa ska bort helt enkelt.

är detta rimligt av mig? kan jag ta betalt för den ynka jävla sprejburken med färg? jag känner att det är en person som inte bryr sig ett dugg om andras grejor...

åsikter? är jag småsint som tar betalt för att han har repat min bil(kan ju bara påpeka här att jag får betala minst lika mycket själv om detta ska bli snyggt så det knappt syns.)?

vad hade ni gjort om en polare repat eran bil/hoj? och gör jag rätt som låter han som repade bilen betala färgen. (värt att nämna är att jag är student med obefintlig inkomst just nu också... :död vet ej säkert om jag har något sommarjobb dessutom... )

btw är det nån som vet av nåra som är bra på färg i umeå regionen så får dom gärna pm:a. all hjälp är uppskattad.

Om jag hade hade haft sönder en kompis fordon/pryl, så hade jag betalat vad det kostar att återställa.
Inom rimliga gränser, det finns alltid undantag.

Och det hoppas jag att de jag ser som kompisar också skulle göra mot mig.

Att låta honom betala för materialet tycker jag inte direkt är att överdriva.

Jag kan ju bara tala för mig själv och skulle jag ha varit i din sits så skulle jag rycka på axlarna och se det som en olyckshändelse och jag skulle uppskatta om han erbjöd sig att betala för det men jag skulle inte kräva det då det bara är en bil. Visst, vore det en ovärderlig veteranare eller ferrari där det skulle påverka försäljningspriset markant så är det väl en annan femma.

Skulle jag däremot lyckas åstadkomma något liknande på en polares bil så skulle jag skämmas rejält om jag inte erbjöd mig att ersätta det fullt ut för att återställa det hela.

Om jag hade hade haft sönder en kompis fordon/pryl, så hade jag betalat vad det kostar att återställa.

Det skulle jag också göra men och andra sidan skulle jag inte ta betalt för att någon gör en repa på mina prylar heller eftersom jag tycker repor hör till normalt slitage på ett fordon man använder.

Skulle jag mot förmodan ha ett fordon som inte får repas så ställer jag det fordonet i en glasmonter.

Beträffande kulören så kan närmaste billackerare hjälpa till med att blanda fram färg av rätt kulör.

Det skulle jag också göra men och andra sidan skulle jag inte ta betalt för att någon gör en repa på mina prylar heller eftersom jag tycker repor hör till normalt slitage på ett fordon man använder.

Skulle jag mot förmodan ha ett fordon som inte får repas så ställer jag det fordonet i en glasmonter.

Beträffande kulören så kan närmaste billackerare hjälpa till med att blanda fram färg av rätt kulör.

härligt jag kommer hem till dig och repar dina hojar då? Vadå det är ju normalt slitage? :confused:

anser du att om nån drar upp en bildörr i din repfria bil så är det helt okej? och vill inte ha någon sorts lösning på det? det handlar om att respektera att andra människor inte vill ha sina grejor förstörda...

vet du av nån sån i västerbotten så säg till... :Bugar

Last edited:
härligt jag kommer hem till dig och repar dina hojar då? Vadå det är ju normalt slitage? :confused:

anser du att om nån drar upp en bildörr i din repfria bil så är det helt okej. det handlar om att respektera att andra människor inte vill ha sina grejor förstörda...

vet du av nån sån i västerbotten så säg till... :Bugar

Gör du det med flit så polerar jag naturligtvis ytan plåtren med din näsa innan jag bättringslackar.

Testa eniro, hitta eller google eller fråga GuW.

Borde ju finnas billackerare runt ume kan man tycka, kola vad det kostar att fixa repan hos dom.

Man kan göra under med lite färg, våtslip och polermedel.

Det var väl en olyckshändelse? Jag hade nog inte haft mage att kräva pengar för att åtgärda en liten repa ens på en dyrare bil. Är lacken välbevarad kan en duktig lackerare fixa det under bordet för kaffepengar. Åtminstone ett par hundralappar på sin höjd.

Vore det en gammal bil med krackelerad lack med 30 år gammal patina vore det kanske svårt att få det likvärdigt. Men på en sådan bil är det nästan lite snyggt att se mindre lackförbättringar. Det visar att bilen har haft ett liv.

Gör du det med flit så polerar jag naturligtvis ytan plåtren med din näsa innan jag bättringslackar.

Testa eniro, hitta eller google eller fråga GuW.

jag förstår dig... dock så funkar det inte i sverige... blir massa tjafs med rättvisan. :huvet

som denne gjorde det är fan nästan så jag klassar det som att göra med flit... :mad:

jag förstår dig... dock så funkar det inte i sverige... blir massa tjafs med rättvisan. :huvet

som denne gjorde det är fan nästan så jag klassar det som att göra med flit... :mad:

Var han glad i hågen och på väg till en fest? Sådana personer ska man aldrig släppa in i en bil man är rädd om.

har en äldre bil med väldigt litet miltal som är fin i lacken och inte är direkt vanlig. den är dessutom snart veteranare och det är rätt vanligt att folk kommer fram och frågar om dom får köpa bilen. (nej den är inte till salu... )

Nå, ut med språket, vad är det för bil?

nej absolut inte. kör inte såna människor alls.

Då kanske det var en sådan som inte riktigt är van att vara försiktig och respektera att det finns folk som är väldigt rädd om sina grejer som i ditt fall en gammal bil.

Jag hade nog inte haft mage att kräva någon på pengar för en mindre repa, även som den gått ner i plåten. Däremot hade jag nog varit mer restriktiv mot den här personen i framtiden om han inte åtminstone ber om ursäkt för det som hände.

Använder man en bil får man räkna med att det händer saker. Annars får man låsa in den och stå och beundra den från två meters håll i garaget.

man kan ju vända på det.. hade jag vart den som repat skulle jag betala o göra jobbet själv om personen i fråga tycker de räcker med att bara fixa repan.

Hur mycket är bilen värd? Jag blir också trött på personer som slänger upp bildörren hejvilt, oftast är det såna som aldrig haft egen bil/körkort.. dom fattar inte helt enkelt även om man försöker förklara. Jag orkar inte bry mig längre.

Använder man en bil får man räkna med att det händer saker. Annars får man låsa in den och stå och beundra den från två meters håll i garaget.

så bara för att man tar ut bilen ska man skylla sig själv antar jag? är ju lika absurt som den här diskussionen om att gå lättklädd/våldtäkt nästan....

Det finns en firma ute vid bilprovningen som bryter till rätt färg åt dig på sprayburk, dom lyckade nå jävulskt bra med en grönmetallic som jag hade på en SAAB dock lämmnade jag bort jobbet till världens duktigaste bilplåtis som finns i Umeåområdet.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025