Bil problem..

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Får man lägga upp bil mek problem här? Chansar iaf.

Det är så att farsan har en merca 190 -88 som har börjat bråka.
Tydligen så försvinner kopplingspedalen ner i botten utan att man har nuddat den, den kan även fastna där nere när man har kopplat. Men tydligen så ska inte kopplingen "ligga i" även att pedalen är nere.

Han har förklarat lite för mej, jag har inte sett eller varit med om det själv.
Det ska vara hydralisk koppling på den, bromsar och koppling ligger i samma system och vad ja vet så ska det då vara hydraliskt iaf...

Någon som vet vad det kan vara för fel? Koppling cyl va tydligen hel.

Jag är nästan sämst i världen på att förklara saker men ja hoppas ni förstår.

Luft i systemet? Hur har den kommit dit? Då måste det antingen vara "ny mekat" så det är i behov av luftning eller nåt som är trasigt, antingen packningarna i slav cylindern eller ett brott på en slang/rör.
Det är min teori iaf.
Lycka till..

Tack för snabba svar :tummenupp SH rockar! :D

Men kom gärna med fler förslag.
Har för mej att pappa sa att det va luftat, ska kolla upp det.

Det är mycket vanligt att man får renovera eller byta nån av kopplingscylindrarna när de blir så där.
Huvudcylindern sitter vid pedalen i bilen och slavcylindern i anslutning till kopplingen.
Det som görs vid renovering är att cylindern tas i sär och honas om och sen byter man packningarna.
Visst kan det var luft i systemet med, självklart.

Läckage i kopplingshuvudcylinder eller slavcylinder. Läckage i huvudcylindern brukar vara vanligast. Om slavcylindern läcker borde det försvinna bromsvätska samt droppa från skarven mellan motor och växellåda. Huvudcylindern läcker oftast invändigt, dvs. vätskan kan passera förbi tätningarna och det blir inget tryck ner till slavcylindern. Kolla även rör och slang från huvudcylindern ner till slaven. Lycka till :)

Jag hade en gammal mercedes en gång i tiden (ej 190e) dar børjade kopplingen at svikta som på eran bil. jag renoverade båda cylindrarna men dom va rostskadade så det fungerade inte sålange..så jag kjøpte bytes cylindrar, då funkade det! ( på min gamla hark va inte broms och koppling ihopkopplade) vet ej hur det ar på din.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...