Bil på fel sida av vägen [bild & film]

Jag tycker det ser som bilisten gör en räddning i sista stund, förmodar att han inte såg cyckeln eller missbedömde farten och gör det ända rätta och slänger sig över till rastplatsen för att inte krocka. En mycket bra lösning på situationen som troligen räddade mc förarens liv.
Där har du fel.
Han började sin inkörning till rastplatsen i lugnan ro och fortsatte i lugn takt även när han såg motorcykeln.
Han gasade inte, bromsade inte och svängde inte på ratten mer än det han gjorde när han påbörjade manövern.
Han gjorde ingen manöver som tydde på att han försökte rädda situationen.

Nu såg jag lite mer än hjälmkameran nere vid hjulet gjorde. Jag hade mer uppsikt på han än man ser på filmen.
Från min sida behövdes det inte ens en panikbromsning för att klara situationen. Lite lätt tryck på bromsen och sen avvakta vart han egentligen var på väg.
För det var det jag tänkte på först: "vart fan är han på väg egentligen??".

Just den rastplatsen är det ställe där folk parkerar för att sedan gå upp till McDonalds.
Du skall se vissa av parkeringarna när det börjar bli fullt där. Då står dom längs med och på vägen.

Snälla, låt polisen se filmen och se om du inte kan polisanmälla honom för vårdlöshet, sånt här beteende behövs det göras något åt.

Tur att det inte hände något. :tummenupp

Syggt! En fråga bara, var har du egentligen monterat hjälmkameran?

fy fan , blir lika förbannad varje gång... jag fattar inte hur fan folk tänker asså... helt otroligt :mad: tur att du var med på det iaf och att du hade ett så pass lugnt tempo som du skrev!
mvh//PB

Snälla, låt polisen se filmen och se om du inte kan polisanmälla honom för vårdlöshet, sånt här beteende behövs det göras något åt.

Tur att det inte hände något. :tummenupp

Precis. Snubben kommer fortsätta göra sådär tills något händer. Bättre med ett samtal från polisen än en död förare.

БОБАН;3613759 skrev:
Lite OT : vad är det för kamera du använder?
Kameran är en POV.1.
Riktigt trevlig lite sak. :tummenupp
Riktiga upplösningen är bättre än filmen som syns på Strima. Strima konverterar ned kvaliteten lite grann.
Håller fortfarande på och leker runt med olika placeringar och inställningar på kameran.
Just nu satt den på kylarskyddet på sidan av Tuonons kylare.
Jag gillar vinkeln på det hela.

Hua, jag åker där när jag pendlar till jobbet för att slippa ligga mellan bilarna på E4an och trängas. Nu har jag haft tur att McDonalds maffian inte varit i farten när jag bombat förbi, "parkeringen", fickan ligger efter ett par hundra meter raksträcka på 70-väg så det är lätt att man har lite tempo in i vänsterkurvan som kommer sen.

Blir till att ta det lite mer piano där from nu.

/A

Hade jag varit du så hade jag i alla fall lämnat in filmsnutten till farbror polis.

Det skulle inte var fel med ett samtal till vederbörande heller, antingen av dig själv eller polisen - kan de ödsla timmar på att stå vid vägkanter med laser, kan de i alla fall mäkta med ett samtal till någon som uppenbarligen behöver påminnas om sin egen och andras dödlighet.

med tanke på farten i omkörningen och att han fortsätter accsa efter har jag väldigt svårt o tro att det gick i 80, om inte bilarna körde i 40.

tack ;)

Är det tillåtet, oavsett hastighet, att köra över på motsatta körbana när det kommer mötande trafik? Dvs. det är irrelevant! Man får inte ens parkera med bilen i fel färdriktning! Om man skall följa alla regler!

Hur nära det blev i slutänden och vilka konsekvenser det hade kunnat fått är dock relaterat till hastigheten ÄVEN på den som i övrigt kör korrekt, dvs. på rätt sida vägen!

// Niklas

Är det tillåtet, oavsett hastighet, att köra över på motsatta körbana när det kommer mötande trafik? Dvs. det är irrelevant! Man får inte ens parkera med bilen i fel färdriktning! Om man skall följa alla regler!

Hur nära det blev i slutänden och vilka konsekvenser det hade kunnat fått är dock relaterat till hastigheten ÄVEN på den som i övrigt kör korrekt, dvs. på rätt sida vägen!

// Niklas
Är det tillåtet, oavsett hur tom vägen tycks vara, att köra för fort?

gör dagens goda gärning och anmäl det hos polisen! lägger dom ner det trots alla bevis tar du saken i egna händer och "informerar" bilföraren om rätt och fel...
gör inte du det så kanske han klipper någon nästa gång!

MVH Andreas

Nu är du bara dryg, bror duktig.
Jag förstår att det uppfattas så när jag sätter mig så på tvären :tummenupp

jag tycker bara allas kommentarer är så fåniga, polisanmälan ska göras och jag vet inte vad. Hur många av de som skrivit i denna tråd har inte gjort en otillåten u-sväng med bil och litat på att medtrafikanterna hållit normal fart? På samma sätt som bilen i filmen hade hunnit fickparkera både en och två gånger om MCn legat kvar bakom bussen i 70km/h.

Jag förstår att det uppfattas så när jag sätter mig så på tvären :tummenupp

jag tycker bara allas kommentarer är så fåniga, polisanmälan ska göras och jag vet inte vad. Hur många av de som skrivit i denna tråd har inte gjort en otillåten u-sväng med bil och litat på att medtrafikanterna hållit normal fart? På samma sätt som bilen i filmen hade hunnit fickparkera både en och två gånger om MCn legat kvar bakom bussen i 70km/h.
Hade jag stannat i Rosersberg hade han säkert hunnit äta halva sin McBacon också.
Tycker din fokusering på hastighet är fånig.
Jag är den förste att erkänna att jag i vanliga fall inte håller så hårt på hastighetsgränserna men denna gång så var jag ovanligt laglydig.
Skulle kunna visa upp resten av videon där jag glider runt i laglig fart men jag tror inte att någon orkar ladda ned närmare 2 Gb tråkig film.

Snubben i bilen agerade felaktigt och farligt.
Felaktigt därför att han inte kontrollerade sin omgivning innan han korsade mötande körbana, indikerade inte sina intensioner genom att använda blinkers, tog inte snabbaste vägen till rastplatsen utan körde en längre sträcka än nödvändigt på fel sida av vägen när han hade mötande.
Dessutom så tar han sats från sin position bakom en lastbil, där han inte ser mötande trafik och kör snett över vägen.
Det rätta agerandet hade varit sakta in, öka avståndet till lastbilen, med blinkers indikera vad han tänkte göra, kontrollera mötande trafik och därefter göra en snabb färd över mötande körfält till rastplatsen.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger