Bil och MC statistik

Hur beräknar dom det där egentligen? Döda per 100k innevånare känns ju lite snett, eftersom alla inte vistas i trafiken. Samma sak med döda per en miljard kilometer, vad baseras sträckan på? :va Visserligen skrivs ju mätarställningen av vid varje besiktning, men många hojar kraschas ju bort under dom två år som går mellan varje besiktning.

Hur beräknar dom det där egentligen? Döda per 100k innevånare känns ju lite snett, eftersom alla inte vistas i trafiken. Samma sak med döda per en miljard kilometer, vad baseras sträckan på? :va Visserligen skrivs ju mätarställningen av vid varje besiktning, men många hojar kraschas ju bort under dom två år som går mellan varje besiktning.

Dessutom är jämförelsen lustig. Det skulle i så fall jämföras typ av väg och hur hårt trafikerade de är. Fler förare på samma ställe ökar ju riskerna för fel i trafiken.

å andra sidan behöver man inte ha en analys ända nere på atomnivå för att inse att sverige faktiskt är ett av världens säkraste länder att framföra ett fordon på.

jag antar, att saker ni efterfrågar etc har tagits upp i själva statistiken. artikeln får nog mest ses som en sammanfattning AV resultatet snarare än HUR de kom fram till saker och ting.

Lustigt att Nederländerna ligger bäst till :va Man tycker ju att i ett land, där droger är legaliserat, borde det vara en hel del olyckor..

Lustigt att Nederländerna ligger bäst till :va Man tycker ju att i ett land, där droger är legaliserat, borde det vara en hel del olyckor..

jag bodde i amsterdam i 3.5 år innan jag flyttade hem för lite över 2 år sen, aldrig varit i en stad som det varit så säkert att cykla i tex. trafiken flöt på som det ska göra och har nog bara att göra med att de använder sunt förnuft i större utsträckning än här i sverige tex.

så du tror att statistiken är osann för att de (i artikeln) inte berättar om hur de tog fram statistiken?
Osann behöver den inte vara, men samtidigt så är det viktigt att veta vad informationen relateras till.
Min tjej, Polka, har kraschat alla en polares motorcyklar, 100%. Visserligen var det bara en hoj, men endock, 100%!
Jag har åkt av vägen i alla Fordar jag har kört! Visserligen bara en, för att ett hjullager skar i blixthalka, men ändå, jag har kört av vägen i alla Fordar jag har kört!

Statistik ska ju läsas med kritiska ögon....

Jag lästa en annan statistik i samma frågan med en annan vinkling härom dagen. Antal döda/körd kilometer (totalt i landet om jag minns rätt) och då låg inte Sverige lika bra till. Tyskland med fri fart var bland annat säkrare....

Osann behöver den inte vara, men samtidigt så är det viktigt att veta vad informationen relateras till.
Min tjej, Polka, har kraschat alla en polares motorcyklar, 100%. Visserligen var det bara en hoj, men endock, 100%!
Jag har åkt av vägen i alla Fordar jag har kört! Visserligen bara en, för att ett hjullager skar i blixthalka, men ändå, jag har kört av vägen i alla Fordar jag har kört!

jag tror man ska relatera den till vad det är; att fordon framförs på ett sånt sätt att det inte behöver förklaras i artikeln vad det i sig innebär utan på ett sätt som jag tror vi alla tror och tycker är en slags norm, en perception för vad vi tycker är 'normalt framförande av fordon'.

om du förstår vad jag menar.

jag misstänker att man kanske kan beställa resultatet (dvs det som ligger bakom statistiken) till sig och sen läsa om hur de tagit fram siffrorna, hur testerna gått till etc etc.

personligen behöver jag dock inte det materialet för att ta till mig siffrorna och inte heller ifrågasätta dem.

Statistik ska ju läsas med kritiska ögon....

Jag lästa en annan statistik i samma frågan med en annan vinkling härom dagen. Antal döda/körd kilometer (totalt i landet om jag minns rätt) och då låg inte Sverige lika bra till. Tyskland med fri fart var bland annat säkrare....

Precis... Egentligen måste man ju ta hänsyn till många olika saker som hur länge man får köra bil (börjar man vid 12 istället för 18 är det rimligen fler i trafik samtidigt), fordonstäthet, vägnät osv. Dock känns det lite overkill i vissa situationer, som t.ex. denna. Jag tycker det bör vara rätt uppenbart att har man fyra gånger högre dödlighet än ett annat land bör rimligen trafikläget vara aningen sämre.

LOL! Förvånar mig att ungern inte ligger i top 3. Jäkla dårar där nere.

Tyskland med sina frifartsvägar ligger ju extremt bra till tycker jag.
Och sätter man saker i relation till sånt så ligger ju sverige inte så bra till
egentligen. (jaja, nu får jag säkert spö för ett politiskt inkorrekt uttalande)

Och Luxemburg?? Har dem 10 bilar totalt ens? ;)

Intressant mht MC siffrorna - vart Sverige inte kommer särskild bra ut.

SMC har påpekat överför VTI som har levererad siffrorna till ETSC´s Road Safety PIN - länk att man enligt SMC har tagit fel siffer underlag.

Jobbar man med dom data från SIKA som SMC anser är korrekt kommer Sverige ut som 1 eller delad etta med Norge..

Intressant mht MC siffrorna - vart Sverige inte kommer särskild bra ut.

SMC har påpekat överför VTI som har levererad siffrorna till ETSC´s Road Safety PIN - länk att man enligt SMC har tagit fel siffer underlag.

Jobbar man med dom data från SIKA som SMC anser är korrekt kommer Sverige ut som 1 eller delad etta med Norge..

Vad var VTI's svar på det?

Sakan, har inte i praxis varit hanterad av den ansvariga chef - som framstår i ETSC Rapporten. Vi jagar sålunda rätt kontakt person.

Jag tror inte vi får båda VTI och ETSC med på vagnen och ändra i befintligt material - men, vi har sålunda markerad.

Sen tar vore kollegor i FEMA i Bryssels över - dom är regelbundet i kontakt med ETSC.. (stärkt netvärk vi har - SMC utgör nästan 35% av FEMA..)

Vi får se vart det bär..

Det mest väsentlige är att vi får VV, Väg Trafik Inspektionen och VTI - med på att vi inte är så dårliga - faktisk..

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd