Bil med körförbud?

Om du ska köra obesiktigat är det lika bra att ställa av fordonet då du slipper betala skatten!

Dom kan inte sätta dit dig för något annat än obesiktigat, du kan köra med blankslitna däck hål på avgassystemet m.m (inte för att det är att rekomendera) du kan bara få böter för obes, eller avställt fordon!

På väg till verkstaden funkar bara om d är en "snäll" polis, har för mig den lagen försvann typ 03-04 nån gång!
Många som utnyttjade det innan!

Men som sagt, du kan "bara" få böter för obes fordon!

(Förseelsebot: 500a)

Enligt folksam gäller inte försäkringen om bilen inte är besiktigad, det fick Sandstream som svar när han förhörde sig om bankörning. Så jag tycker ni som är så väldigt säkra på att den gäller kollar upp det lite mer noga innan ni börjar påstå saker som sedan kan få folk att göra saker som dom kanske får ångra resten av livet.

HanneZ skrev:
Enligt folksam gäller inte försäkringen om bilen inte är besiktigad, det fick Sandstream som svar när han förhörde sig om bankörning. Så jag tycker ni som är så väldigt säkra på att den gäller kollar upp det lite mer noga innan ni börjar påstå saker som sedan kan få folk att göra saker som dom kanske får ångra resten av livet.

Åter igen, trafikförsäkringsdelen gäller! Du kan köra på så många AMG55 du hinner innan snuten tar nycklarna ifrån dig. Helförsäkringen däremot gäller med stor sannolikhet inte precis som någon sa, men vem kör med hel på en sån bil?

Så har du en 2000 kronorsbil finns det ingen anledning att besikta den (går ju ändå inte igenom) utan kör ändå och var glad. I sin fattiga ungdom körde man ju ofta runt sådär.

Som jag sa, helförsäkringen gäller inte. Halvförsäkring gäller men när du kör så är det ju bara trafik. Trafikförsäkringen slutar gälla vid grov vårdslöshet som när du är kanonfull eller liknande. Jag har pratat med försäkringsbolaget och dom "försäkrade" mig om att det skulle vara så. Annars har jag levt farligt det senaste året...

Ni som gnäller på att man får betala den andra bilens skador om det är trafikförsäkring borde nog kolla upp vad trafik innebär..

Zee skrev:
Verstår inte markus att f-bolaget kanske inte är sugna på att pynta om det är körförbud på bilen? Har inte mackan koll på läget? ..denna gången heller?

Det är skillnad på körförbud och körförbud. Ibland så får bilen inte köras alls, men vid vanligt körförbud så får man köra litegrann..

Om du inte besiktigar ditt fordon inom bestämd tid får du automatiskt körförbud (inträtt körförbud). Fordonet får endast köras kortaste lämpliga väg till verkstad för reparation och från den plats där reparationen har utförts till ett besiktningsorgan för att besiktigas. Ett fordon får körförbud (meddelat körförbud) om det vid kontroll på väg eller vid besiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten. Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för att besiktigas.

honkiie skrev:
Trafikförsäkringen slutar gälla vid grov vårdslöshet som när du är kanonfull eller liknande.

Diskuterades i en annan tråd så här kommer ett inlägg..

Äsch. Länkarna har slutat att upphöra..

Den enda ersättningsminskning som kan göras är på föraren. Alla andra inblandade ska få ersättning om jag fattat det rätt. Lite tveksamt med fallet där passagerarna vetat om att föraren var full, men dom verkade få pengar dom med...

Carpe me skrev:
Vad kostar det om pappa blå skulle märka att man kör med en bil som råkar ha körförbud?

Alltså: Om man prompt vill köra med en obes bil så ska man ha den påställd och med minst trafikförsäkring. Sen kan man snacka sig ur det med lite tur, att det är en provkörning efter reparation eller nåt.

Det viktigaste är dock trafikförsäkringen. Tänk om du får ett snewobbel och dammar in i en annan bil. Då betalar DU allting på hans bil. Sen är det bara tur om det inte är en människa du kör på och ska betala hans invaliditetsersättning...

Last edited:
honkiie skrev:
Var bara en av länkarna som funkade för mig. Funkar alla för dig?

Näe.

Det är inte mer än två veckor sedan jag fixade länkarna, men dom verkar vara borta...

Skitsamma, ska kolla om jag hittar ett par till!

Summasummarum var iaf, att försäkringen alltid betalar den andres skador. Passagerarnas ersättning kan dras in om dom vet om att föraren varit påverkad. Detta ska ändras som det verkar, men hela trafikförsäkringslagstifningen ska ju ses över så att den ska bli självbärande.

Last edited:
Så mycket ordbajs här, de som inte något kan kan väl ringa mormor om de behöver prata av sig?

juha01 skrev:
Det viktigaste är dock trafikförsäkringen. Tänk om du får ett snewobbel och dammar in i en annan bil. Då betalar DU allting på hans bil. Sen är det bara tur om det inte är en människa du kör på och ska betala hans invaliditetsersättning...

Om du krockar med en annan bil så betalar du inget alls, trafikförsäkringen täcker allt för det andra fordonet och den andra bilen och alla andra skador du åsamkar, dvs på stoplar, staket, hus m.m.

Har du ingen försäkring så spelar det ingen roll, är bilen påställd så får ägaren av bilen krav från trafikförsäkringsföreningen, som tar 77,19 kr/dag
i trafikförsäkringsavgift, dvs, drygt 2300kr per månad.

Det dom kan göra vid olycka är att kräva en "självrisk" av dig för kostnaden för skador på det andra fordonet inkl passagerare, den är för närvarande upp till 3940:-

Man kan få krav att betala tillbaka allt som TFF betalar ut till motpart om man avsiktligt orakat eller om det är grov vårdslöshet eller om man varit rattfull och vårdslös vid olyckan.

Jag har blivit stoppad vid olika tillfällen, ena gången med körförbud pga obesiktad, fick ställa bilen och gå, gick till ett fik, väntade tills dom åkte, gick och hämtade bilen och åkte hem.

En annan gång var skatt obetald, dvs bilen avställd, då tog dom plåtarna och gav mig ett temporärt tillstånd att köra bilen hem.

ytterligare en annan gång vart Jag stoppad i en gammal amazon jag just köpt, den var oskattad, obesiktad, oförsäkrad och jag hade inte ens körkortet med mig.

Jag log så fint mot den kvinnliga konstapeln och sa mitt personummer, hon kollade upp det, såg att jag hade kk, tittade på bilen och sa: vilken fin bil, kör försiktigt och släppte iväg mig.
:D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...